Londýn - Britský úřad pro civilní letectví přehodnotil pravidla pro létání v sopečném prachu. Zvýšil limity, při kterých bude moci být letecký provoz dočasně zachován.
Cílem je předejít dalšímu kolapsu letecké dopravy, který vzhledem k neutuchající aktivitě sopky pod islandským ledovcem Eyjafallajökull reálně hrozí.
Nová pravidla letecké dopravy nad Velkou Británií, která vešla v platnost dnes dopoledne, zavádí režim Time Limited Zone, ve které se i přes limity stanovené bezpečnostními experty bude moci přechodně létat.
Šéf britského úřadu pro civilní letectví Andrew Haines podle serveru Deutsche Welle ujistil, že riziko létání v sopečném prachu nebude podceněno, ale konstatoval, že bylo v této bezprecedentní situaci třeba něco udělat.
Hlavní slovo budou mít výrobci strojů
"Přední odborníci nám říkají, že není možné stanovit jednotné limity a ty aplikovat ve všech situacích. Odpověď na otázku, zda je bezpečné létat nebo ne, nám musejí dát výrobci jednotlivých druhů letadel a motorů," vysvětlil Haines.
K tomu, aby mohly aerolinky své stroje v novém zvláštním režimu využívat, tedy budou muset mít požehnání výrobce, který potvrdí, že je let v daných podmínkách bezpečný. To zatím splnil jen jeden letecký přepravce, kterým je britský Flybe.
Naposledy sopečný prach zazlobil v pondělí, kdy uzavřel některá letiště v Anglii, Skotsku, Irsku a Nizozemsku.
Po dosud nejmohutnějším úniku sopečného popela z islandského vulkánu následovalo největší uzavření leteckého provozu od druhé světové války. Letečtí přepravci museli zrušit na sto tisíc letů, což postihlo asi osm milionů cestujících.