Rangún/Mandalaj - Vojenská vláda v Barmě dnes nečekaně zvýšila cenu pohonných hmot v zemi. V některých případech jde až o 500procentní nárůst.
Nejvíce podražil stlačený zemní plyn (CNG), který je přitom k životnímu prostřední nejšetrnější a jehož má Barma díky svým nalezištím dostatek a ve velkém jej vyváží.
Šéf jedné ze státem vlastněných čerpacích stanic v největším barmském městě Rangúnu agentuře Reuters potvrdil, že cena CNG stoupla z 54 na 273 kyatů za kilogram.
Oficiální směnný kurz barmské měny je 6 kyatů za dolar, prakticky všichni ale vyměňují dolary na černém trhu, kde se cena americké měnové jednotky pohybuje v rozmezí 1200-1300 kyatů.
"Ceny benzínu vzrostly z 1500 kyatů na 2500 kyatů za galon (3,785 litru) a ceny nafty z 1500 kyatů na 3000 kyatů," uvedl zmiňovaný šéf čerpací stanice.
Žádné vysvětlení
Žádné oficiální oznámení zdražení neprovázelo, pumpař ale potvrdil, že ministerstvo energetiky nařídilo prodejcům, aby na nové ceny přešli s okamžitou platností.
Kvůli náhlému zdražení paliva dnes v Rangúnu nevyjely některé z vozů taxislužby s pohonem na CNG. Řidiči totiž neobdrželi informace o případných nových tarifech a tak netuší, kolik si smějí účtovat.
"Nedostali jsme žádné instrukce ohledně toho, za kolik máme jezdit. Nevím, co mám dělat, a tak jsem se rozhodl, že dneska nevyjedu," uvedl jeden z taxikářů.
Překvapení byli i pasažéři městské hromadné dopravy. "Dnes ráno po mně chtěli 200 kyatů místo obvyklé stovky," uvedla jedna z cestujících, která vystoupila z autobusu.
Co se ale nezměnilo, jsou kvóty na odběr paliva. Podle zpovídaného rangúnského pumpaře si majitelé vozů nadále smějí kupovat 60 galonů měsíčně. "Nevím, jaké jsou kvóty mimo Rangún. Určitě to ale bude méně," řekl agentuře Reuters.
Bez černého trhu to nejde
Například v druhém největším městě Barmy, Mandalaji, byly kvóty už před zdražením poloviční. Majitelům vozů, kteří svou měsíční kvótu vyčerpají, nezbývá, než se obrátit na černý trh, který v zemi funguje relativně spolehlivě.
"Třicet galonů na měsíc je jako nic. Jak mám fungovat s jedním galonem na den? Samozřejmě, že nakupuju na černém trhu. Ceny jsou tam ale dvojnásobné až trojnásobné," řekl tento měsíc Aktuálně.cz jeden z mandalajských taxikářů.
Problematická navíc může být kvalita pohonných hmot prodávaných neoficiální cestou a majitelé vozů tak mnohdy riskují poškození motoru. Nic jiného jim ale nezbývá.
Zmiňovaný taxikář z Mandalaje stejně jako mnoho dalších také nepochybuje o tom, že část zisků z černého trhu s palivem jde do kapes generálům, kteří nadlimitní pohonné hmoty neoficiálním prodejcům výhodně dodávají, nemluvě o ziscích za export energetických surovin, kterými Barma disponuje, aniž by se to výrazněji projevovalo na rozvoji země či životní úrovni obyvatelstva.
"Lidé vědí, že se k nim vláda nechová poctivě. Generálům je to ale jedno. Jejich pozice je neotřesitelná, a tomu odpovídá i jejich arogance," řekl Aktuálně.cz nejmenovaný západní diplomat v Rangúnu.
Naposledy zdražila Barma pohonné hmoty v říjnu 2005, kdy byl skok ještě drastičtější. Ze 160 kyatů za galon nafty a 180 za galon benzínu se cena přes noc vyšplhala na 1500.