Ťok: Nevedu svatou válku proti kamenolomu. Podle experta za sesuv na D8 mohou i jiní

Jan Singer
28. 6. 2016 18:14
Ministr dopravy Dan Ťok dál trvá na tom, že první auta by po dálnici D8 mohla vyjet už v letošním roce. Práce na dálnici se v roce 2013 zastavily právě kvůli masivnímu sesuvu půdy, který podle odborníků způsobil přetížený kamenolom. "Musíme podniknout řadu zabezpečujících opatření, jelikož hrozí další sesuvy, " řekl Ťok.
Dálnice D8
Dálnice D8 | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - O patnáct let se prodloužila výstavba dálnice D8, která bude součástí koridoru propojující Berlín s Istanbulem. Jednou z posledních komplikací byl sesuv půdy u lomu u Dubkoviček.

"Musíme podniknout řadu zabezpečujících opatření, jelikož hrozí další sesuvy. Děláme ale vše pro to, aby byla dálnice koncem letošního roku v provozu," řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo na majitele kamenolomu žalobu na základě soudně znaleckého posudku Vysokého učení technického v Brně. Podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin AVČR Josefa Stemberka však ani jedna strana není bez viny.

"Příčinami vzniku sesuvu v červnu 2013 byly nadměrné srážky v kombinaci s přetížením kamenolomu a jeho nedostatečné odvodnění. Na druhou stranu však nebyla zohledněny rizika práce kamenolomu při přípravě výstavby dálnice. Kdyby byl dostatečně zajištěn zářez dálnice, zmíněný sesuv by na dálnici nedosáhl," vysvětlil Stemberk.

Ministr Ťok nevylučuje, že se s kamenolomem vyrovná mimosoudní cestou. "Nevedu svatou válku proti kamenolomu, ani si nemyslím, že by jeho majitelé záměrně narušili stavbu dálnice. Pouze nerespektovali, v jakém okolí se lom nachází," řekl Ťok.

Vše zdržují soudní spory

Podle zprávy Národního kontrolního úřadu se však i řadě dalších prodlev dalo předejít. Zpráva totiž uvádí, že Ředitelství silnic a dálnic při přípravě stavby podcenilo složitost terénu. Proti tomuto tvrzení se ohrazuje ministr Ťok i Stemberk.

"Je chybné tvrdit, že dálnice nemůže vést svahem kvůli riziku sesuvů. O těchto rizicích se vědělo od šedesátých let a samozřejmě v takových místech stavět lze, pokud se respektují podmínky a zavedené postupy," řekl Stemberk.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že za zdržením stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice, nikoliv to, že by ji resort dopravy pomalu stavěl.

Stavba dálnice D8 začala už v roce 1984. Dokončena by měla být ještě letos.

"Během července budeme informovat vládu o dalším postupu. Také budeme jednat s majiteli kamenolomu a Českým báňským úřadem, abychom uchránili peníze daňových poplatníků a dálnici dokončili," řekl ministr Ťok.

Máme hotový průzkum, máme hotovou sanaci, ale legislativa, kterou v Česku máme, bohužel nedovoluje, abychom okamžitě zahájili stavební práce, říká geolog Petr Kycl z České geologické služby. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy