Ústí nad Labem - Termín dokončení rozestavěného úseku dálnice D8 v roce 2015 je vážně ohrožen kvůli letošnímu sesuvu půdy u Litochovic na Litoměřicku.
V krajním případě by dálnice musela vést jinudy, řekl hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček. Vyplynulo to z jeho čtvrtečního setkání s ministrem dopravy Zdeňkem Žákem.
Svah o rozměrech 200 krát 500 metrů se na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice sesunul 7. června. Náklady na odstranění sesuvu se budou pohybovat v řádech stovek milionů korun. Předcházet mu ale musí geotechnický průzkum, který by podle ministerstva dopravy měl začít v nejbližší době. Sanace svahu může trvat i přes rok.
"Termín dokončení dálnice je velice ohrožen," řekl v této souvislosti Bubeníček. "Pokud geotechnický průzkum dopadne špatně, bude nutné hledat novou trasu dálnice, šlo by ale o krajní řešení," dodal. Podle webu Českého rozhlasu, který na problém upozornil, by tato varianta mohla zdržet dokončení dálnice Praha - Drážďany zhruba o deset let.
"Dostavbu dálnice D8 výrazně zkomplikoval sesuv půdy. Objektivně můžeme situaci posoudit až po detailním geologickém průzkumu, který se připravuje. Potom navrhneme variantu sanace a budeme moci přesněji odhadnout, o kolik nás odstranění sesuvu zdrží," komentoval situaci mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Připustil, že vzhledem k rozsahu problému, který sesuv způsobil, je termín dokončení dálnice v roce 2015 ohrožen.
"Objektivní vyhodnocení nynější trasy D8 lze provést až po geologickém průzkumu. Případná úprava trasy je až poslední variantou, neboť významný úsek dálnice už je postaven ve schváleném trasování," řekl k možnosti, že by dálnici bylo nakonec nutné vést jinudy. Zdůraznil, že měnit trasu dálnice by bylo nyní, kdy je téměř hotová, časově i finančně velmi náročné.
Dostavba chybějícího úseku dálnice měla stát asi čtyři miliardy korun, v letošním roce na ni bylo připraveno 1,7 miliardy. Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu.
O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně.