Ústí nad Labem - Stavební práce na dálnici D8 se v pátek znovu rozjedou.
Nabude totiž platnosti stavební povolení, které už podruhé posvětil krajský úřad. Technika je na páteční zahájení připravená, řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.
Práce se zastavily na konci července kvůli rozhodnutí soudu, který vyhověl námitkám ekologů a povolení fakticky zrušil.
Spory o dostavbu dálnice v posledních měsících nabraly nebývalou intenzitu.
Stavební povolení vydal lovosický stavební úřad před Vánoci a následovalo odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, které v dubnu krajský úřad zamítl.
Nejkritičtější úsek o délce 4,7 kilometru se vzápětí začal stavět, jenže to vydrželo jen 2,5 měsíce a soud rozhodnutí krajského úřadu zrušil kvůli procesním chybám, jejichž počátek se datuje až do 90. let minulého století.
Jakmile ale krajský úřad mohl, ihned stavební povolení znovu posvětil a jeho rozhodnutí navíc už nabývá právní moci.
"Ředitelství silnic a dálnic může po krátké přestávce opět zahájit výstavbu," informoval ve čtvrtek mluvčí kraje Zdeněk Rytíř.
Nejasnosti panují jen o tom, kdy přesně práce mohou začít - některé výklady hovoří už o čtvrtku, jiné až o pátku.
"Každopádně na páteční ráno chystáme začátek prací, techniku a další náležitosti, aby se práce rozjely ihned naplno," řekla mluvčí ŘSD.
Vícenáklady za miliony
Nucené zakonzervování stavby způsobilo problémy dodavatelům a na vícenákladech stálo řádově miliony korun. Zda by se situace ještě mohla opakovat a soud práce znovu zastavil, o tom raději nikdo nechce spekulovat.
Pohled z nebe na dálnici D8 - podívejte se:
Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA.
To se konalo už v polovině 90. let minulého století a podle nich nedostatečně posoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím.
"Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje," vysvětlil rozhodnutí krajského úřadu už dříve jeho mluvčí.
Práce začaly v roce 2007
Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu. Úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat.
"Krajský úřad může jediné: územní a stavební rozhodnutí zrušit a věc vrátit na stavební úřad v Lovosicích, který řízení přeruší do předložení nového stanoviska o výběru koridoru dálnice," uvedl před měsícem předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.
Předseda Společnosti ochránců životního prostředí Lubomír Studnička s médii v posledních letech nekomunikuje.
Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má.
Zbylých 4,7 kilometru, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových.
Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala.
"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.