Praha - Do hledáčku bruselských úředníků se dostala masivní propagační kampaň Středočeského kraje.
Podle zjištění Aktuálně.cz začala Evropská komise prověřovat projekty, za které chce kraj hejtmana Davida Ratha (ČSSD) utratit téměř 80 milionů korun.
Peníze tu chtějí před podzimními volbami využít například na propagaci ve třech vybraných televizích, za billboardy na letišti Praha-Ruzyně nebo za kampaň v magazínech leteckých společností.
Podle informací Aktuálně.cz není nyní jisté, že Evropská unie kraji Davida Ratha peníze za všechny tyto projekty proplatí.
Zástupci Evropská komise nechtějí kontrolu Středočeského kraje oficiálně komentovat.
Ton van Lierop, mluvčí komisaře pro regionální rozvoj Johannese Hahna, který má evropské dotace Středočeského kraje na starosti, ale na přímé dotazy Aktuálně.cz Rathovy problémy s projekty nepopřel, odpovídal jen v obecné rovině.
"Pokud bychom dospěli k závěru, že některý projekt není způsobilý ke schválení, budeme formálně od českých úřadů požadovat, aby taková situace byla napravena a aby problematické výdaje byly vyřazeny z jakékoli žádosti o proplacení ze strany Evropské komise," uvedl v prohlášení Lierop.
Středočeský kraj podle své mluvčí Markéty Vítkové žádné zprávy o kontrole zatím nemá.
Miliony na inzeráty i kampaň v televizi
Deník Aktuálně.cz upozornil na to, že Středočeský kraj chce například zaplatit zhruba 20 milionů korun za propagaci v televizích. Výroba 30sekundových spotů vyjde na 5,6 milionu korun. Dalších více než 14 milionů bude stát jejich vysílání v televizích Markíza, National Geographic a Eurosport.
Diváci třeba v Rusku, Maďarsku, Slovensku, Anglii nebo Polsku, ale i České republice za to pak mohou zjistit, za jakou zábavou se mohou vydat do Středočeského kraje.
Hejtmanství vynaložené unijní dotace na kampaň obhajuje tím, že se mu daří zvyšovat počet návštěvníků, které kraj navštíví. Po Praze jsou podle mluvčí Markéty Vítkové díky tomu druhým nejnavštěvovanějším regionem.
Rathův kraj však nadto každý rok také platí ze svého rozpočtu zhruba 42 milionů korun na propagaci v místním tisku či regionálních televizích.
Za tyto peníze vychází ve čtyřech denících inzeráty, na kterých jsou fotografie, jak si například David Rath hraje s dětmi ve školce v Ohařích, na další debatuje se studenty nebo hraje fotbal s mladými fotbalisty Příbrami.