reklama
 
 

Provizi z jízdenek dostal lobbista Rittig, tvrdí fond

6. 12. 2011 17:00
Podle Nadačního fondu proti korupci získával lobbista z každé jízdenky 17 haléřů

Praha - Za kauzou předražených jízdenek pražského dopravního podniku zřejmě stojí známý lobbista Ivo Rittig. Podle Nadačního fondu proti korupci je to právě on, kdo dostával 17 haléřů z každé jízdenky.

Rittig se proti nařčení ohradil. Údajně zvažuje podání trestního oznámení.

Peníze měl lobbista získat na základě 4 roky staré smlouvy mezi společností Neograph, která dopravnímu podniku (DPP) dodávala jízdenky, a společností Cokeville Assets se sídlem na Panenských ostrovech.

Neograph firmě z každé jízdenky odváděl 17 haléřů jako provizi za zprostředkovatelské služby. Zástupci fondu tvrdí, že mají důkazy o tom, že mezi společností Cokeville Assets a Rittigem existuje konzultační a poradenská smlouva.

Na základě této smlouvy má firma Rittigovi vyplácet přibližně čtyři miliony korun měsíčně a další procenta ze zisku. Podle Karla Randáka z fondu společnost od ledna 2007 do února 2008 vyplatila Rittigovi provize ve výši 73 milionů korun.

"Je tedy pravděpodobné, že konečným příjemcem 17 haléřů za jízdenku byl právě on. Celou akci připravila skupina lidí z prostředí advokátní kanceláře Šachta & Partners, která zajišťuje právní služby Ivu Rittigovi," uvádí fond ve své tiskové zprávě.

Rittig sám označil obvinění za šokující. V tiskové zprávě zaslané ČTK uvedl, že na Randáka a další lidi z Nadačního fondu proti korupci chystá trestní oznámení pro pomluvu, křivé obvinění a porušení tajemství listin. Stejně bude pravděpodobně postupovat i kancelář Šachta & Partners.

Ivo Rittig má úzké vazby na vysoce postavené členy ODS. Bývá spojován například s nynějším ministrem zemědělství Petrem Bendlem (ODS).

DPP se brání, o provizi nevěděl

Podle Randáka musel dopravní podnik o dohodě mezi Neographem a Cokeville Assets vědět. Zástupci DPP se ale brání, že o provizi neměli ani tušení. Smlouvu s Neographem dopravní podnik minulý týden ukončil. Sám dodavatel totiž přiznal, že jízdenky byly předražené právě kvůli provizi pro Cokeville Assets, a nabídl vypovězení smlouvy.

"DPP je připraven plně spolupracovat na vyšetřování záležitostí, které byly na tiskové konferenci Nadačního fondu proti korupci naznačeny," uvedla mluvčí DPP Ilona Vysoudilová.

Předražené jízdenky ale zřejmě nejsou jediným problémem DPP. Podle Randáka z něj organizovaná skupina lidí vyvádí peníze i jinými způsoby. Týká se to například dodávek náhradních dílů nebo pohonných hmot.

Randák uvedl, že pohonné hmoty DPP nakupuje od firmy Čepro přes prostředníka. "Jedná se o firmu, která opět uzavřela poradenskou smlouvu s firmou Cokeville, a část těch peněz znova jde na Panenské ostrovy," konstatoval Randák. Jméno firmy ale uvést odmítl.

Podle mluvčí Vysoudilové ale DPP nakupuje naftu přímo od Čepra a na dodavatele bylo vypsáno řádné výběrové řízení. "DPP nemá o jakémkoliv prostředníkovi, který by se podílel na dodávkách motorové nafty, žádné informace," dodala Vysoudilová. V roce 2010 odebral podnik od Čepra pohonné hmoty za 634 milionů korun.

Zástupci protikorupčního fondu vyzvali magistrát, aby podal trestní oznámení. Pokud tak neučiní, hodlají to udělat sami. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že má o informace fondu zájem.

"Město jako stoprocentní akcionář prostě musí prošetřit, zda nedošlo k nehospodárnému nakládání s finančními prostředky Pražanů. Samozřejmostí bude také jasné vyvození odpovědnosti v případě, kdy se prokáže selhání ze strany vedení podniku," konstatoval primátor.

Město chce audit v DPP

Kromě toho chce magistrát nechat situaci v podniku prověřit audity. Postarat se o to má dozorčí rada, která se v novém složení poprvé sejde tento pátek. "Zahájíme vyčištění dopravního podniku. Náš požadavek na dozorčí radu je okamžitě zahájit audity, které zjistí, co se tam opravdu děje a jestli se tam opravdu dělo něco nekalého," uvedl pro ČTK náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Dozorčí rada má za úkol také obměnit představenstvo podniku. Nově by do něj měl být zvolen prozatímní ředitel DPP Jaroslav Stůj. Na čas v něm zůstane i bývalý ředitel podniku Martin Dvořák.

Ten totiž vlastní licenci na provoz kolejové dopravy, bez níž se DPP neobejde. Podle Noska tuto licenci získá v příštích dnech i Stůj. Poté už nic nebude bránit ani výměně Dvořáka.

autor: Lucie Stuchlíková | 6. 12. 2011 17:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Praha

    reklama
    reklama
    reklama