Praha - Klíčová dotace na metro A z Dejvic do Motola ve výši až 8 miliard je v ohrožení. Pražský dopravní podnik ani magistrát však zatím nemají konkrétní plán, jak peníze z Evropské unie, které hrozí propadnout, zachránit.
Zatímco vedení dopravního podniku pomýšlí na sankce proti Inženýringu dopravních staveb (IDS), který na stavbu dohlíží, politici potichu zvažují odvolání generálního ředitele Milana Křístka.
Jak informoval deník Insider, metro A má momentálně dva problémy. Na první z nich upozornil audit ministerstva financí, z nějž vyplývá, že zakázky na stavby byly nastaveny diskriminačně. Úředníci navrhli pokutu ve výši 3,5 miliardy.
Další potíž odhalila vnitřní kontrola v dopravním podniku. Podle ní se vícepráce vyšplhaly na 40 % ceny zakázky, Evropská unie přitom uznává pouze 10 %. Na některé vícepráce za desítky milionů korun navíc IDS nevypsal potřebné řízení a doklady připravoval až zpětně, když už byly práce hotové.
Autoři auditu doporučili vedení, aby se od těchto zakázek co nejvíc distancovalo. Tedy aby k nim představenstvo nepodepisovalo žádné dokumenty a přimělo IDS nést za svá pochybení následky.
Jak přesně bude městská firma vůči IDS postupovat, nyní řeší. Jisté je to, že Křístek v tuto chvíli pochybné vícepráce odmítá zaplatit. "K provedení jakékoliv úhrady musíme mít v pořádku právní podklady," řekl Aktuálně.cz Křístek.
Navíc uvedl, že pokud audit po dokončení ukáže na konkrétní osoby, nebude váhat s podáním trestního oznámení. A to nejen v případě IDS, ale i v případě dalších společností.
Dopravní podnik si také nechá zpracovat posouzení cen víceprací. "Na tomto základě se dá zjistit, zda nebyly tyto nesoutěžené vícepráce ještě navíc předražené," myslí si Křístek.
Jak zachránit dotaci
Klíčovou starostí pro dopravní podnik ale bude záchrana alespoň části z osmimiliardové evropské dotace, která může propadnout.
"Musíme vše uvést do souladu s podmínkami poskytnutí dotace. Pokud to nepůjde z důvodů, které se odehrály několik let nazpět, tak se budeme snažit, aby byl případný postih co nejmenší," dodává Křístek.
Teprve poté se podnik rozhodne, po kom bude případně uplatňovat škody a v jaké výši. "Pokud bude prokázáno, že některý z našich smluvních partnerů způsobil dopravnímu podniku škodu, musíme ji řádně vymáhat," dodal Křístek.
Jenže i v případě, že dopravní podnik průšvih s vícepracemi vyřeší, bude dotace stále v ohrožení. Magistrát by stále musel přesvědčit Unii, aby zmírnila navrženou pokutu 3,5 miliardy za diskriminační tendry.
Tak se razí metro, podívejte se:
Na magistrátu panuje skepse, zda je vůbec možné tolik chyb v rámci stavby u bruselských úředníků uhájit. "Bojím se, že nakonec nedostaneme ani korunu," uvedl zdroj z magistrátu.
Kromě toho už Křístek na slibované kroky nemusí mít čas. Jak upozornil server iDnes.cz, mezi magistrátními politiky se mluví o jeho odvolání. Podle některých zdrojů by se jeho pád mohl odehrát již na dozorčí radě tuto středu.
Křístek prý až dosud žádné problémy s dozorčí radou neměl. "Je klidně možné, že audit upozornil na nutnost změn, které nejsou některým osobám po vůli," domnívá se ředitel.
Pro pražský rozpočet by ztráta dotace znamenala velký zásah. Na stavbu v celkové hodnotě 22,4 milionu si Praha musela půjčit 8,5 miliardy z Evropské investiční banky. Pro hlavní město by ztráta osmimiliardové dotace byla citelná.
V rozpočtu na příští rok má Praha na investice jen 9,4 miliardy. Velkou část z nich spolkne dostavba tunelu Blanka, dopravní podnik také musí platit za dodávky nových tramvají. Výpadek dotace by zničil křehký plán na splacení metra, který vedení města vybudovalo pro příští roky.
Výhled počítal s tím, že se do pěti let doplatí tunel Blanka a v roce 2019 tramvaje. Tím by se uvolnily peníze na splácení půjčky z EIB. Další půjčka, která by nahradila ztracenou dotaci, by byla pro pražský rozpočet likvidační.