Praha chce zakázat vjezd kamionů do města, policie je proti

ČTK Markéta Rizikyová, ČTK
Aktualizováno 11. 11. 2015 15:33
Vedení hlavního města chce zakázat vjezd kamionů nad 12 tun do města uvnitř Pražského okruhu. Omezení by nemělo platit pro dopravní obsluhu, výjimky jí budou udělovat městské části. Novinářům to řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), podle něj ale s plánem zatím nesouhlasí policie. Musí s ní proto dál jednat a termín zákazu není jasný. Od roku 2017 by navíc měla uvnitř Pražského okruhu vzniknout nízkoemisní zóna.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: praha4.cz

Praha - Vedení hlavního města chce zakázat vjezd kamionů nad 12 tun do města uvnitř Pražského okruhu. Omezení by nemělo platit pro dopravní obsluhu, výjimky jí budou udělovat městské části.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) ale s plánem zatím nesouhlasí policie. Musí s ní proto dál jednat a termín zákazu není jasný.

"Město ale policii zatím se svým návrhem neoslovilo," reagoval vedoucí odboru služby dopravní policie pražského krajského policejního ředitelství Pavel Švrčula. "Záleží na informacích, které od nich dostaneme, potom se tím budeme zabývat," vysvětlil. Podle ministerstva dopravy je zákaz v kompetenci Prahy, pokud existuje alternativní trasa a dostane souhlas policie.

Součástí návrhu vyhlášky je také zavedení nízkoemisních zón od roku 2017 a modernizace vozů dopravního podniku. Staré autobusy by měly nahradit ekologičtější, které budou cestujícím nabízet kromě jiné i wi-fi. Na současném návrhu Dolínek pracoval rok.

Dalším krokem, který by měl pomoci se smogem, je integrace dopravy mezi Prahou a středními Čechami. Dopravci, kteří příměstskými autobusy přijíždějí do hlavního města, budou muset vozy modernizovat.

"Smog není nárazový, budeme se snažit vyřešit problém jako celek," uvedl Dolínek s odkazem na problémy s ovzduším z minulého týdne. Lidé by podle něj měli více využívat městskou dopravu a v případě potřeby nechávat své automobily na okrajích města. Zdůraznil, že právě proto dopravní podnik plošně zlevnil jízdné.

Emisní zóny nezavádí Praha jako první. "V Evropě je to zcela přirozené. Nevíme, proč by to v Praze nemohlo fungovat taky," dodal náměstek.

Nové značky a povolení policie

Kvůli zákazu vjezdu kamionů by magistrát musel nechat zhotovit nové dopravní značky, které podle Dolínka nejsou drahé a jdou "jen" do statisíců. K jejich realizaci je ale potřeba povolení policie, která s projektem zatím neoficiálně nesouhlasí, a tak ji město bude muset přesvědčit.

Praha pracuje také na dalších opatřeních k omezení automobilové dopravy. Od příštího roku chce rozšířit parkovací zóny do dalších částí Prahy. Z výnosů z nich by se měly podle Dolínka financovat další parkoviště P+R a parkovací domy. Životnímu prostředí by měly prospět také nové, ekologičtější autobusy. V příštím roce do nich Praha investuje 470 milionů korun. Mají splňovat emisní normy srovnatelné s autobusy na plyn. Na lince 119 na letiště chce hlavní město nasadit dvacet plynových autobusů nebo elektrobusů.

Automobilová doprava je největším zdrojem emisí a prachu v Praze. Způsobuje asi čtvrtinu všech emisí, limity v roce 2013 překračovalo asi 60 procent aglomerace. V Praze je 17 měřicích stanic, které tyto látky monitorují.

 

Právě se děje

Další zprávy