Praha chce zahájit další arbitráž kvůli tunelu Blanka

ČTK ČTK
24. 4. 2014 12:47
K soudu hodlá město jít se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb, která už v lednu Prahu žalovala o dlužných 145 milionů korun.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Praha chce zahájit další arbitráž kvůli problematickému tunelu Blanka.

K soudu hodlá město jít se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb, která už v lednu Prahu žalovala o dlužných 145 milionů korun. O tom, zda město skutečně vyvolá rozhodčí řízení, bude příští týden jednat rada města.

Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) je arbitráž nejrychlejším způsobem, jak vyřešit problémy. Rozhodčí soud řeší kvůli Blance i spory Prahy se stavební firmou Metrostav. Tunel bude stát 36 miliard.

"Myslím si, že je to nejrychlejší řešení dané situace. Bez IDS bychom těžko Blanku uvedli do provozu," řekl Nouza. "Pokud bychom věc neřešili, ohrozili bychom přejímací řízení," doplnil. Praha už několik měsíců firmě neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady

Praha má zaplatit přes 4 miliardy

"Pracujeme již druhým rokem de facto zadarmo a pokud se věc v řádu několika týdnů nerozhodne, může se stát, že nebudeme schopni své služby nadále poskytovat a budeme nuceni odstoupit od smlouvy a odejít ze stavby," řekl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Kolik bude firma nakonec u soudu žádat, ale neuvedl. Na tuto otázku nedokázal odpovědět ani Nouza.

Spor Prahy a Metrostavu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co stavební firma 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušila. Důvodem byly stejně jako u IDS především neproplacené faktury.

Platby za Blanku

Metrostav

  • předpokládaná cena: 28,8 mld.
  • do 30. 4. 2013 zaplaceno: 22,6 mld.

ČKD

  • předpokládaná cena: 5,3 mld.
  • do 30. 4. 2013 zaplaceno: 2,6 mld.

Celková cena

  • 36 mld.

Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Po čtyřech měsících arbitři minulý týden rozhodli, že Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců. Naopak Praha má zaplatit přes čtyři miliardy korun. Soud zároveň potvrdil platnost smluv. Arbitráž bude pokračovat v červnu.

Nedostatečná motivace

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti schvaloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White & Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla.

Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard. Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

 

Právě se děje

Další zprávy