Pojízdné železářství je zpět na kolejích. Do Prahy se vrátila dvacítka tramvají porsche

Lukáš Werner Lukáš Werner
23. 12. 2016 21:45
Pražané se mohou po více než dvouleté pauze znovu setkávat s tramvajemi Škoda 14T zvanými porsche. Většinu ze šedesáti kritizovaných vozů, kterým se kvůli jejich hlučnosti také přezdívá "pojízdné železářství", dopravní podnik v srpnu 2014 odstavil kvůli praskajícím podvozkům. Teď už je třetina tramvají opravena, další se mají do ulic hlavního města vrátit během následujících tří let. Oprava stála 55 milionů a platila ji pojišťovna.
Opravená tramvaj 14T.
Opravená tramvaj 14T. | Foto: DPP

Praha – Mnohými proklínané tramvaje Škoda 14T zvané porsche se vracejí na pražské koleje. Třetina ze 60 vozidel, odstavených v srpnu 2014 kvůli poruchám podvozku, už je opravena. Zbylé tramvaje opravy čekají v následujících třech letech. "K dnešnímu dni jsou vyměněny příčníky na 20 tramvajových vozech 14T, z toho je již 17 ve standardním pravidelném provozu," řekl Aktuálně.cz mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Podle něj však návrat opravených tramvají neznamená, že by dopravní podnik rychleji vyřazoval starší typy.

Foto: DPP

Pražané kromě hlučnosti tramvají či toho, že první dveře jsou jen pro řidiče, kritizovali i jejich vnitřní uspořádání včetně úzkých uliček v lichých článcích vozu. Dosud opravené vozy ale žádné konstrukční změny nemají. S výjimkou jediné tramvaje, která je na první pohled rozeznatelná jiným nátěrem. U ní se změnilo kritizované uspořádání sedadel tak, aby se rozšířila ulička. Sedadla jsou nová a jiná je i podlahová krytina. Stejně mají vypadat i ty, které dosud na opravu čekají. Dohromady má oprava 57 vozů stát 55 milionů, platí ji pojišťovna. 

"Je pro nás ctí, že podobné tramvaje Škoda 14T jezdí kromě Prahy jenom v dalších dvou městech," říká generální ředitel DPP Martin Gillar. "Kromě nás jsou k vidění i v ulicích Brna a polské Vratislavi," dodává. "Jednu pilotní tramvaj opravila Škoda Transportation, ostatní tramvaje dal dohromady dopravní podnik a jeho opravna tramvají," upřesnil šéf opravářů tramvají DPP Milan Slunečko.

Tramvaj 14T je částečně nízkopodlažní. Může jet až šedesátikilometrovou rychlostí, měří 31 metrů a má pět článků spojených klouby. Vejde se do ní 270 cestujících, z toho 69 jich může sedět. Jedna 14T vyšla hlavní město přibližně na 58 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy