Okruh musí počkat, přednost v Praze mají opravy a nové mosty, říká nástupce Dolínka

Marek Pokorný Marek Pokorný
1. 11. 2018 19:46
Pražané se musí připravit na to, že jejich město bude kvůli opravám zanedbaných komunikací ještě víc rozkopané než dosud. "Ale jinak se z toho nikdy nevyhrabeme a bude docházet k dalším podobným průšvihům," připomíná například pád trojské lávky Adam Scheinherr, který v křesle pražského náměstka pro dopravu vystřídá dosluhujícího Petra Dolínka.
Adam Scheinherr
Adam Scheinherr | Foto: Libor Fojtík

Praha - První, co udělám po svém nástupu do funkce, bude diagnostika všech mostů s předpjatou konstrukcí, říká kandidát na post nového pražského náměstka pro dopravu Adam Scheinherr. Jednatřicetiletého strojního inženýra původem z jižních Čech nominovalo hnutí Praha sobě Jana Čižinského.

Adam Scheinherr
Adam Scheinherr | Foto: Libor Fojtík

Scheinherr dosud pracuje v jaderném ústavu v Řeži a má mimo jiné na starosti nakládání s jaderným odpadem v rozvojových zemích. Kvůli tomu absolvoval i kurz přežití. "V Praze se mi může hodit," říká s úsměvem.

To, že na prvním místě bude právě specifický typ mostů, vysvětluje tím, že stejnou konstrukci měla zřícená trojská lávka i předmostí u stanice metra Vltavská, kterému také hrozilo zřícení. A v neposlední řadě i před několika měsíci spadlý most v italském Janově, kde zahynuly desítky lidí. I kvůli zanedbanému stavu mostů, ale také ostatních komunikací musí počkat i dostavba městského okruhu.

Mostů či lávek s předpjatou konstrukcí - tedy těch, jejichž základní ocelová konstrukce či její část je zalitá do betonu a není tak vidět, zda nekoroduje - je v hlavním městě zhruba 300, tedy více než třetina z celkových 780.

Potřebujeme nové mosty

Scheinherr přiznává, že to bude složitý úkol, i kvůli tomu, že Technická správa komunikací, která má údržbu dopravních staveb hlavního města na starosti, má jen pět lidí, kteří provádějí diagnostiku a kontroly.

"Bude to chtít určitě navýšit aspoň na dvojnásobek. Ale je problém ty lidi najít, dnes je v Praze opravdu těžké najít schopného inženýra a zaplatit ho," říká Scheinherr.

Další z priorit je pak stavba nových mostů - i proto, aby byla náhrada za ty, které se kvůli opravám budou muset uzavřít. "Bude potřeba opravovat Barrandovský most, most Legií, Palackého, Hlávkův, Libeňský, a to ještě nevíme, jak dopadne diagnostika lanového mostu u Mitasky na Jižní spojce. A také dalších předpjatých mostů a lávek," popsal Scheinherr.

V tomto volebním období by měl být hotov Dvorecký most ze Smíchova do Podolí a mohl by se začít stavět Rohanský most z Holešovic do Karlína. "Ten může odlehčit jak při opravě Hlávkova mostu, tak Libeňského," vysvětluje Scheinherr. Podle něj by Praha uživila i další most na severu Prahy z Podbaby do Troji. "Tam je ve hře i tunel, protože po povodních v roce 2002 se zvýšily hladiny pro průtok, a tedy i vyšší úrovně pro stavbu mostů," říká Scheinherr.

Taky bych radši stříhal pásky

To, že je Praha v takovém stavu, si vysvětluje tím, že především za vlády ODS se politici radši chlubili novými stavbami a do oprav prakticky neinvestovali.

"Já bych taky chtěl stříhat pásky u krásných nových staveb. Je to populárnější, sexy, prodatelné pro novináře. Ale když se na to podívám pragmaticky, tak se musím nejdřív postarat o majetek, který už mám ve správě. A pak si teprve přistavět vedle chatu. A ne naopak," říká s tím, že se Pražané musí připravit na to, že jejich město bude kvůli opravám zanedbaných komunikací ještě víc rozkopané než dosud. "Ale jinak se z toho nikdy nevyhrabeme a bude docházet k dalším podobným průšvihům," připomíná havárie mostů.

Naopak zatím v nedohlednu je, kdy se bude stavět pokračování tunelu Blanka, nazvané Vlasta. Byť rada hlavního města těsně před volbami již zadala za 320 milionů korun zakázku na jeho vyprojektování v trase, která počítá se soustavou tunelů.

Priorita i metro D

Podle Scheinherra právě na stavbu drahé tunelové varianty zatím nemá město peníze. "Nemůžeme slíbit, že v následujících čtyřech letech se do toho okruhu kopne. Musíme se na to dívat reálně, když chceme navíc stavět i metro D, což je priorita," vysvětluje.

Podle něj se město bude snažit alespoň zvýšit kapacitu náhradních tras, například přidáním dalšího jízdního pruhu v části Jižní spojky či rozšířením nájezdových ramp křižovatky na Štěrboholské radiále a dalších křižovatkách na Kbelské či Průmyslové. Tam již přípravy běží.

Problém je prý navíc to, že se neustále mění plány, co se má v Praze stavět.  Stává se, že halasně oznámená příprava jedné věci se po volbách zastaví a nová koalice začne plánovat něco jiného. "Projekty se neprosazují koncepčně, ale podle toho, kdo byl schopen si co vykřičet," dodává Scheinherr s tím, že jeho priorita bude stavět tak, jak řeknou experti, že to dává smysl.

VIDEO: Most nad pražskou zastávkou Vltavská je kvůli havarijnímu stavu zavřený

Most nad pražskou zastávkou Vltavská zavřeli kvůli havarijnímu stavu. Nakonec ho zbourají. | Video: Tomáš Cetkovský, Blahoslav Baťa
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Brémy podlehly Frankfurtu 0:3, Pavlenka inkasoval po 342 minutách

Fotbalisté Brém v dohrávce 24. kola německé ligy podlehli Frankfurtu 0:3 a zůstali na předposledním místě tabulky. Brankář Jiří Pavlenka byl v bundeslize překonán po 342 minutách, celý zápas za domácí Werder odehrál i krajní obránce Theodor Gebre Selassie.

Brémy prohrály poprvé po třech ligových zápasech a ztrácí dva body na šestnáctý Düsseldorf, který drží barážovou pozici. Eintracht zvítězil podruhé za sebou a poskočil na 11. příčku.

Domácí si v úvodním poločase vytvořili víc nebezpečných šancí než soupeř, ale brankář Trapp zneškodnil dalekonosnou ránu Klaasena nebo Selkeho pokus z úhlu.

Druhé dějství jasně patřilo Frankfurtu. V 61. minutě si na Kostičův centr naskočil Silva a přesnou hlavičkou překonal Pavlenku. Reprezentační gólman podruhé inkasoval v 81. minutě z rohu od nepokrytého Ilsankera a hostující náhradník ještě v poslední minutě uzavřel skóre hlavou.

Hráči Werderu potvrdili pozici nejhoršího domácího týmu německé ligy, v aktuální sezoně na Weserstadionu ze 14 utkání získali pouhých šest bodů a vyhráli jen v září nad Augsburgem (3:2).

před 2 hodinami

V případě Maddie McCannové, jež zmizela před třinácti lety, je podezřelý Němec

Němečtí vyšetřovatelé podezřívají z vraždy britské dívky Maddie McCannové, která zmizela před 13 lety při rodinné dovolené v Portugalsku, 43letého muže z Německa. Vyšetřování otevřelo státní zastupitelství v Braunschweigu, informoval dnes Spolkový kriminální úřad. Podezřelý, který byl už v minulosti podle agentury DPA vícekrát trestán kvůli sexuálním deliktům i na dětech, si v současnosti odpykává víceletý trest ve vězení.

Tehdy tříletá Madeleine McCannová zmizela v květnu 2007 z apartmánu v turistickém komplexu v Praia da Luz u jihoportugalského města Lagos v regionu Algarve. Její rodiče byli tehdy na večeři v blízké restauraci. O osud dívenky se zajímala média na celém světě. 

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Zdroj: ČTK
Další zprávy