Blanka je synonymem pro podvod, přitom je krásná, říká šéf tunelářů

Marek Pokorný Marek Pokorný
18. 9. 2016 16:30
Pražský tunel Blanka slaví roční výročí od svého otevření. Přestože se stavba zdržela o pět let, byla o osm miliard dražší proti vysoutěžené ceně a třikrát se propadla, tak si ji Metrostav pochvaluje. "Už jsem zažil víc propadů, ale jedině o Blance se mluví tak negativně. Blanka je u nás démonizovaná, stačí si to srovnat s některými projekty v zahraničí, které skončí dvojnásobnou cenou a zpožděním deset let," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina.
Ivan Hrdina, technický ředitel Metrostavu.
Ivan Hrdina, technický ředitel Metrostavu. | Foto: Marek Pokorný

Blanka bude mít rok. Budete slavit? A je co slavit?

Bezesporu je co slavit. Blanku považujeme za skvělý projekt a myslím, že i uživatelé, kteří Blankou jezdí, vidí, že to je krásný tunel. My ji budeme oslavovat tím, že v ní budeme jezdit.

Některé městské části ale volají po tom, aby se uzavřela. Konkrétně Praha 6 kvůli ucpanému Kulaťáku, lidé pod Bulovkou kvůli nárůstu počtu aut a exhalací v Holešovičkách... Tedy úplně všichni nesdílejí nadšení. Kde je chyba?

To samozřejmě chápu. Protože Blanka není někde ve vesmíru, je v rámci celého dopravního systému Prahy, který bohužel není dotažený, dokončený, je jen jeho malou částí. A chápu, že pokud je tam, kde je, bez návazností, způsobuje v některých oblastech komplikace.

Já to ale hodnotím z pohledu zhotovitele stavby. My dostali nějaké zadání, vidíme, jak ten tunel vypadá i v kontextu evropských tunelů, jak to byla složitá stavba... Z dopravního pohledu se mi to hodnotí obtížně, protože do tohoto jsme zapojeni nebyli...

To je prostě věc zadavatele, Prahy...

Nejenom Prahy. Ona je to věc širšího dopravního systému, který se váže výrazně na vnější okruh, všechny radiály... Radiály jsou otázka Prahy, vnější okruh otázka státu, a to bohužel do sebe nezapadá.

Co je největší problém Blanky?

Všechno dohromady. Z mého pohledu to, že byla oddělena stavební a technologická část. Stavební jsme dělali my, technologickou ČKD. A to generovalo problém jejich vzájemné vazby. Kdyby to byla jedna soutěž, jeden dodavatel, tak si spoustu problémů vyřeší sám.

Například to zaplavení kabelů?

Nejen. To jsou dva kohouti na jednom smetišti, kteří nemají spolu žádný vztah. Ten je přes někoho třetího, a to prostě nikdy pořádně nefunguje. Lépe by se koordinovalo, časově by to ušetřilo nejméně rok.

Ale byly také tři propady, zpoždění pět let, prodražení o miliardy...

Bezesporu. Už začátek byl ovlivněn tím, že nebyla včas stavební povolení. Tím se celá stavba rozvolnila proti termínům v naší nabídce. A k propadům – pražská geologie je velmi obtížná, je to centrum města, tak velké tunely v pražské geologii bohužel přinesly i to, že se tam udály ty propady.

A když jste zmínil tu cenu, je otázka, co poměřujete s čím. Když vezmete cenovou úroveň z nabídky z roku 2006 k celkové ceně bez valorizace a DPH, došlo k navýšení o 17 až 18 procent. Byla spousta věcí, které se udělaly navíc, protože to město a městské části chtěly.

Český báňský úřad ale došel k tomu, že třeba třetí propad byl vaše chyba, a dal vám pokutu. Mimo jiné jste příliš spěchali se stavbou, nenechali pořádně zaschnout beton a bagrista pak tunel strhl...

K některým nedostatkům tam došlo, to nepopírám. Nakonec jsme se s tím propadem ale vypořádali dobře. Pak už celá stavba byla dokončena bez výraznějších problémů. Nikdy to není černobílé, je vždy více faktorů, které přijdou do hry.

O kolik ty propady prodražily stavbu a kdo je platil?

Jsme pojištěni a skoro vše šlo z pojistky. Ale ta nekryje vše, tak jsme museli část platit my. Město nic.

A jak tedy pro vás skončila Blanka účetně?

Pro nás Blanka ztrátou neskončila, ale ani žádným výrazným jásáním, co se týká ekonomiky. Jsme ve standardních parametrech, které na takových stavbách bývají.

Zhruba ve stejně době jste razili i prodloužení metra A. Tam žádné problémy nebyly, nic nepropadlo, nakonec bylo dokonce i o trochu lacinější proti vysoutěžené sumě. Taky je přitom v Praze, kde je ta "špatná geologie".

Blanka je daleko složitější a komplexnější než tunel metra. Metro jsou malé, šestimetrové tunely, kdežto Blanka je násobně větší, zejména plochou výrubu. Také ji nemůžete vzhledem k rampám a nájezdům víc zahloubit, i když by si to kvůli té geologii zasloužila. Blanka navíc zasáhla dopravně i geologicky obtížnější území.

Proč je vlastně Blanka tak kritizovaná?

Z Blanky se stal mediálně politický problém a mně přijde, že všichni hledají negativní zprávy. A negativní zprávy táhnou a pozitivní nikoho nezajímají. Takže Blanka je dneska tunel – pomalu je to synonymum pro podvod, a přitom to takto nebylo.

Ano, až jste před rokem udělali kampaň Blanka není tunel...

Dnes je tunelář naprosto pejorativní slovo a pro nás, pravé tuneláře, kteří se tím živí, je toto neštěstí.

Zažili jste komplikovanější stavbu, s větším množstvím problémů, než byla Blanka?

Každá stavba má nějaké komplikace, ale tady ten mix problémů byl jeden z nejobtížnějších. Už jsem zažil víc propadů, ale jedině o Blance se mluví tak negativně. Blanka je u nás démonizovaná, stačí si to srovnat s některými projekty v zahraničí, které skončí dvojnásobnou cenou a zpožděním deset let. Tam se tím nikdo nechlubí, na rozdíl od České republiky.

Náměstek pro dopravu Dolínek před půl rokem oznámil, že chce zkontrolovat, co jste postavili. Chce udělat sondy, aby změřil, třeba zda jste nalili do základů tolik betonu, kolik jste vyfakturovali.

Je to právo majitele zkontrolovat stavbu. Já se toho rozhodně nebojím, toho betonu je tam rozhodně víc než projektované množství.

Jde spíš o to, jestli jste nenaúčtovali víc.

Jak bychom mohli vyúčtovat víc? Vždyť jsou výkazy výměr, stavební dozor, výměry se dají přepočítat.

Už začalo město s tou kontrolou?

Nevím o tom.

Tunel Blanka byl špatně naplánovaný od začátku, problémy se daly předvídat. Měl být postaven až po severní sekci vnějšího okruhu, říká Filler. | Video: Filip Horký
 

Právě se děje

Další zprávy