reklama
 
 

Blanka 2 bude. Praha po letech rozjíždí přípravu tunelů za 50 miliard a hledá projektanty

24. 11. 2016 5:30
Praha odkládala přípravy velkých dopravních staveb několik let. Nyní je znovu oživuje – chce postavit zbylou část vnitřního Městského okruhu, přezdívanou Blanka 2. Ta má být pokračováním již fungujícího tunelového komplexu z Holešoviček přes Balabenku a Jarov směrem k Jižní spojce. Nově chystané tunely mají stát podle dosavadních odhadů 50 miliard korun.

Praha – Po čtyřicetimiliardovém tunelu Blanka hlavní město oprášilo plán na jeho pokračování. Nový systém tunelů vedoucí z Holešoviček přes Jarov na Jižní spojku má vyjít ještě o deset miliard dráž. Pracovně se projektu na magistrátu říká Blanka 2, formální název stavba nemá a metropole ho ani nechce vybírat. "Bude to Petr," řekl žertem pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), když Aktuálně.cz popisoval plány na rozsáhlou stavbu v centru.

Dopravní spojnice Blanka 2 patří mezi nejdůležitější plány města, protože dotváří vnitřní okruh. Bez něj se Praha z opakujících se kolapsů nevymaní.

Cena komplexu tří ražených i hloubených tunelů vyjde zhruba na padesát miliard korun. "Mohlo by to být i víc," připustil Dolínek.

Nyní došlo k důležitému průlomu v jeho přípravě. Metropole do Vánoc zahájí výběr projektantů. O tom, že se stavba má rozhýbat, svědčí i pohled do rozpočtu magistrátu na příští rok – město na přípravu projektu plánuje dát celkem 80 milionů korun. Zdánlivě jde o relativně nízkou sumu, ale v příštím roce Praha bude platit jen přípravu projekčních prací.

Trasu projektanti ještě upřesní

Řidiči pojedou od výjezdu z Blanky v Holešovičkách, dále pod Bulovkou (Bílou skálou) přes Balabenku a tunelem pod Jarovem až mezi Malešice a Sídliště Skalka, kde je napojí na Jižní spojku. Další tunel bude na Libeňské spojce. "Napojení by mělo být pod Jarovem, u sídla Pražských služeb nebo u Balabenky," uvedl Ludvík Šajtar, šéf projekční kanceláře Satra. Firma "malovala" již existující komplex Blanka a chystá se ucházet také o práce na Blance 2.

Vedení významné a dosud chybějící části vnitřního okruhu není přesně dané. Projektanti budou muset například vyřešit úsek ulice Povltavská, kde existují tři varianty: dvoupatrový tunel, dvoupatrová silnice na povrchu a tunel kombinovaný s vozovkou na povrchu. Studie EIA tyto v Česku poměrně nevídané  dvoupatrové komunikace připouští. Drahé a nezvyklé řešení si přitom vynutilo to, že stávající Povltavská ulice nemá prostor na alespoň čtyři pruhy vedle sebe. 

"Ukazuje se, že dopravní systém je, než bude dokončený vnitřní okruh, disfunkční. Kdykoli se něco v ulicích Prahy opravuje, tak hlavně část města na pravém břehu Vltavy stojí a má zásadní dopravní problémy. Dokončení okruhu je nejlepší řešení," řekl náměstek Dolínek.

Kreslit se má začít za rok

Již do Vánoc chce město vypsat soutěž na administrátora, který zakázku na projekt zorganizuje. Během prvního čtvrtletí pak připraví soutěž na výběr projekčních kanceláří. Reálně se tedy začne kreslit nejdříve na přelomu let 2017 a 2018. Samotnou přípravu podrobného projektu, který přijde na stovky milionů, pak odborníci odhadují na zhruba rok a půl – ovšem uchazeči mohou požadovat i delší dobu.

Původně město zvažovalo, že bude kvůli urychlení prací Blanku 2 – podobně jako metro D – stavět postupně po etapách od Malešic směrem do centra. Od nápadu ale nakonec upouští.

A jasná není ani cena. Ačkoli i vedení města již hovoří o odhadu ve výši padesát miliard, bude konečná výše účtu záležet na tom, co všechno magistrát do akce započítá – přestavby souvisejících křižovatek, rekonstrukce navazujících ulic, podmínky, jež si budou klást městské části. To vše může s cenou hýbat. Stalo se to i v případě Blanky. Za její stavební část mělo hlavní město původně zaplatit 17 miliard, ale propady půdy, Trojský most a další objednávky akci prodražily na 26 miliard. Celkem Blanka vyšla na 38 miliard.

Za deset let, doufá Dolínek

Celkovou délku příprav Ludvík Šajtar odhadl na šest, sedm, možná i více let. "Výběrová řízení, odvolání a podobně. Všechno je moc složité," vysvětlil.

Plánování Blanky ostatně trvalo dvanáct let, dalších osm pak její stavba. V případě Blanky 2 je však náměstek Dolínek optimista. "Bavíme se o horizontu deseti let, kdy by to mohlo stát," řekl.

Ze zkušeností z plánování Blanky přitom Šajtar ví, že obdobné projekty jsou výjimečně náročné. A samozřejmě také zdlouhavé. "Tunely vedou pod domy či v místech, kde je hodně inženýrských sítí. Ty musíme přeložit nebo se jim vyhnout. Je to hodně složité. Trvá to," sdělil. Navíc se projektanti musí hned zpočátku prokousat předpisy, povoleními, odvoláními, hygienickými normami, než se dostanou do fáze, kdy mohou kreslit detailní podobu tunelového komplexu.

Původně se počítalo s 19 miliardami

Praha v posledních týdnech uspíšila přípravu už dvou velkých staveb. Vedle Blanky 2 i metra D, které chce Dolínek a primátorka Adriana Krnáčová (ANO) začít stavět klidně i bez stanic na povrchu. Zahájení prací totiž brzdí neshody s majiteli pozemků a výkupy jejich parcel pod některými stanicemi.

Dopravní strategie hlavního města Prahy z léta 2012 vypočetla prioritní stavby za celkem 123 miliard korun. Hlavní byly metro D a dokončení vnitřního Městského okruhu – tedy hlavně Blanka 2. Ještě před čtyřmi lety se přitom v dopravní strategii hlavního města počítalo s cenou 19 miliard. Nyní již Dolínek mluví o zhruba padesáti miliardách. Uvedených 19 miliard ale bylo v tehdejších cenách a bez technologií.

autoři: Kateřina Frouzová, Marek Pokorný | 24. 11. 2016 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama