Praha - Změna jízdného v pražské hromadné dopravě - a s ní zdražení pro většinu pasažérů - přihraje několik milionů korun na účty firmy Haguess. Společnosti, která za podezřelých a dosud neobjasněných okolností zavedla v hlavním městě Kartu Pražana Opencard.
Nápad velké koalice ODS a ČSSD rozšířit od července 2011 okruh lidí, kteří budou jezdit zdarma, totiž nově přinutí minimálně 60 tisíc lidí, aby si kartu nově pořídili.
Každá z nových karet potřebuje novou licenci, a za každou tak dostane Haguess zaplaceno.
Kolik přesně to pražskou radnici bude stát, její dnešní představitelé tají. Byť v předvolební kampani strany vesměs slibovaly, že jednu z nejpodezřelejších pražských zakázek v historii zprůhlední.
Podle výpočtů, které z dostupných smluv a materiálů udělalo Aktuálně.cz, může však na licencích Haguess utržit až 8 milionů korun.
Připomeňme jen, že od července budou jezdit nově zdarma děti do 15 let (dosud do 10) a důchodci od 65 let (dosud od 70). Tato výhoda je vykoupena výrazným zdražením - například jednorázová jízdenka bude nově stát o šest korun víc (podraží z 26 na 32 korun). Pražská veřejná doprava se tak stane nejdražší ze všech měst v republice.
Tak chtěla ODS
Nová politická reprezentace v hlavním městě tvrdí, že se snaží od společnosti Haguess odstřihnout, ale zjistila prý, že to nepůjde jenom tak.
Infobox
- Současné náklady ve výši přibližně 2300 Kč na jednu kartu klesnou při celkovém počtu cca 650 tis. karet na přibližně 1280 Kč na jednu kartu.
- Výrazně zlevní navýšení licenčních práv v budoucnu, a to až na úroveň 100 Kč na jednu kartu. To znamená úsporu 240 Kč na jednu kartu oproti dosavadním cenám.
Výňatek z dodatku mezi Haguess a Prahou (únor 2010)
Velká koalice říká, že o pevné spojení s firmou, která už do nynějška vydělala na elektronické jízdence miliony, se postarali zejména jejich předchůdci v čele s primátorem Pavlem Bémem, když s Haguess uzavřeli jen těžko vypověditelné smlouvy.
Radní pro dopravu Karel Březina z ČSSD ještě letos v lednu připouštěl, že by se smlouvy s Haguess vypověděly i za cenu, že Opencard přestane fungovat.
Nyní však dělají noví pražští politici pravý opak: plánují rozvoj pražské dopravy tak, aby si kartu Opencard musel v budoucnu pořídit každý dlouhodobý uživatel veřejné dopravy.
"Byl to požadavek koaličního partnera, tedy ODS, aby jízdné zdarma pro výše zmíněné skupiny cestujících bylo pouze pro držitele Karty Pražana, tedy Opencard," tvrdí teď Březina.
ODS to potvrzuje. "My jsme hlavně chtěli naplnit naše volební předsevzetí. Připouštím, že to může být problematické, ale technickou stránku věci si musí zajistit příslušný radní," uvedl pro Aktuálně.cz šéf pražské ODS Boris Šťastný.
Projděte si volební sliby politiků ohledně Opencard před komunálními volbami v Praze.
Březina řadí neutrál
Tento politik ČSSD v minulém volebním období coby opoziční zastupitel nevypověditelné spojení s Haguess často kritizoval.
Když se jej Aktuálně.cz zeptalo, co si o nuceném nákupu dalších Opencard myslí teď, zní jeho odpověď: "Mám neutrální názor."
V následném vysvětlení pak nachází pro rozšiřování Opencard pozitiva. "Je to lepší i z hlediska lepší kontrolovatelnosti v rámci integrované dopravy," říká. "Jízdní doklad v podobě Opencard je lépe kontrolovatelný než občanský průkaz a navíc děti občanské průkazy nemají. Doteď měly nějakou kartičku, teď to bude Opencard."
Měli jsme v rukou akci Haguess, podívejte se
Kolik to bude stát? Tajné
Přes všechny sliby nových politiků o zprůhlednění projektu podezřelé karty nezbylo Aktuálně.cz nakonec nic jiného, než částku pro Haguess odvodit ze získané dokumentace.
Cena za jednu licenci je podle údajů z února minulého roku sto korun.
Počet nových potřebných licencí po změně tarifu odhaduje mluvčí Haguess Šimon Hradní až na 80 tisíc. Odhady ROPIDu (organizuje městskou dopravu) jsou střízlivější - podle mluvčího Filipa Drápala bude nově kartu potřebovat nanejvýš 60 tisíc cestujících ve věku 6-10 a 65-70 let.
Z uvedených čísel vyplývá, že radnice bude muset při počtu 80 tisíc licencí firmě Haguess zaplatit nejméně 8 milionů korun. Pokud by platila čísla zveřejněné ROPIDem, bylo by to při ceně za jednu licenci 6 milionů.
Kromě této částky za nové licence dluží Praha firmě Haguess ještě za dalších 150 tisíc licencí, které dosud nezaplatila. Celkem tak Haguess nyní po Praze poptává 23 milionů.
Město už také přiznalo, že jej nové jízdné zdarma přijde celkem na 240 milionů (výroba nových karet plus výpadek příjmů za dosavadní jízdné u obou skupin). Zda je do této částky započítána i cena za nové licence, však radnice neuvedla.
Zmíněná čísla však nejsou konečná. Město připouští, že rozvoj Opencard bude pokračovat a možná bude expandovat i za hranice hlavního města.