Metro D se odkládá. Váznou výkupy pozemků, můžou trvat až deset let

Marek Pokorný Lukáš Prchal Marek Pokorný, Lukáš Prchal
20. 6. 2016 0:00
Praha chtěla začít stavět metro D už příští rok. Kvůli značně opožděným výkupům pozemků se ale stavba o několik let odkládá. "Posunutí bude v jednotkách let," řekl Aktuálně.cz nový ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar. Důvodem jsou především opožděné výkupy pozemků. Z miliardy, kterou na ně pražský dopravní podnik plánuje vydat, dosud utratil pouhých dvacet milionů. Město s vykupováním začalo až loni a řada majitelů pozemky nechce prodat nebo si klade přemrštěné požadavky. Může tak dojít až k vyvlastňování. "Nechápu, proč se začaly vykupovat až nyní, když se ta stavba připravuje dvacet let," podivuje se Petra Kolínská, která je od minulého měsíce radní pro územní rozvoj.
Jak by mohlo vypadat v budoucnu metro D.
Jak by mohlo vypadat v budoucnu metro D. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha - Plánované otevření čtvrté trasy pražského metra v roce 2023 se o několik let posune. Potvrdil to nový ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar. "Posunutí bude v jednotkách let," řekl Aktuálně.cz.

Ještě koncem loňského roku přitom náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek uváděl, že stavba metra D začne do tří let a první část z Písnice na Pankrác bude hotova do konce roku 2023, aby šlo na jeho stavbu využít evropské dotace. Nový termín, kdy by se metro D mělo začít stavět, město nezná. Šéf dopravního podniku se odpovědi vyhýbá.

Výkupy pozemků váznou

Důvodem zpoždění jsou především opožděné výkupy pozemků. Z plánované miliardy na ně určené dopravní podnik dosud utratil jen dvacet milionů. Město s vykupováním začalo až loni a řada majitelů pozemků je nechce prodat nebo si klade přemrštěné požadavky. Může tak dojít až k vyvlastňování.

"To by mohlo trvat pět až deset let," potvrdil Gillar. Kolik pozemků ještě pro stavbu chybí, ale momentálně neví. "Čekám na výsledky analýzy," uvedl. "Nechápu, proč se začaly vykupovat až nyní, když se ta stavba připravuje dvacet let," podivuje se Petra Kolínská, která je od minulého měsíce radní pro územní rozvoj.

Město muselo navíc zažehnat další problém: Územní rozhodnutí pro trasu metra platí do konce letošního června. Pokud by propadlo, tak by město muselo vést celé územní řízení znovu, což by stavbu prodloužilo o dalších několik let.

Praha proto - byť ještě nemá vykoupeny veškeré pozemky - minulý týden zažádala o stavební povolení, které vypršení územního rozhodnutí pozastaví. "Tím je eliminován aktuální problém spojený s dobou platnosti územního rozhodnutí," uvedl náměstek Dolínek.

Dolínek chce začít stůj co stůj

Jenže stavební řízení nemůže skončit dřív, než město získá všechny potřebné pozemky. Město proto uvedené stavební povolení vzápětí nechá pozastavit do doby, než bude mít všechny potřebné doklady.

Další problém je ten, že loni v létě soud zrušil jednu ze změn územního plánu nutnou pro trasu metra. A tak není ani zcela jistá podoba trasy na povrchu.

Sám Dolínek ale chce začít stavbu metra stůj co stůj. "Pokud máte informace, že začnu s ražbou metra, aniž bych věděl, co bude na povrchu, tak jsou vaše informace správné," uvedl. "Technicky je to možné, ale na to, jak je to z hlediska práva, nechci odpovídat," komentoval to šéf dopravního podniku Gillar.

Dolínkův nápad zpochybňuje právnička Petra Humlíčková, která se specializuje na stavební právo. "Tak zásadní stavba by se neměla dělat salámovou metodou. Navíc není jisté, že by byla potom funkční a navazovala na stavby na povrchu," konstatuje a poukazuje právě na to, že soud zrušil část změn územního plánu.

Rok 2023 ale přesto v nově připravovaném harmonogramu možná bude, ale jako nejranější termín, kdy se bude moci zahájit stavba. Pak se musí vysoutěžit firma, která připraví dokumentaci pro provedení stavby. "To může trvat až rok," potvrdil Gillar. Další nejméně rok bude trvat tvorba uvedené dokumentace a pak teprve může přijít samotná soutěž na firmu, která metro postaví.

Město s dopravním podnikem kvůli zpoždění již také hledají náhradní projekty, na které by evropské dotace přesměrovaly. Na metro mělo jít původně pět miliard korun. "Nemůžeme si dovolit o ty peníze přijít," uvedl Gillar. "Souběžně je připravována celá řada projektů. Převážně se jedná o nové tramvajové tratě a bezbariérové vstupy do metra," uvedl Dolínek.

Gillar zmiňuje nové tramvajové linky Barandov-Slivenec či Modřany-Libuš. "Tam jsme nejdál v povolovacích řízeních," dodal s tím, že o definitivních prioritách musí rozhodnout město.

 

Právě se děje

Další zprávy