Praha - Pražští radní se musí v příštích měsících definitivně rozhodnout, jak bude vypadat stanice Pankrác na připravované trase metra D.
Možnosti jsou v tuto chvíli dvě - postavit stanici rovnou jako přestupní, nebo z ní vést pouze odbočku. Politici i dopravní podnik se zatím přiklánějí k druhé variantě. Tu město prezentovalo jako výrazně levnější.
Nyní ale vyšlo najevo, že ve výsledku vyjde ještě dráž, jen se platba odloží do příštích let. Větvení by navíc zhoršilo dopravní dostupnost metra C v úseku Pankrác - Háje.
"Kdybychom šli do větve, ušetříme značné finanční prostředky. Nebudeme potřebovat cirka 8-10 miliard jednak na stanici metra Pankrác, která by byla realizována izolovaně na trase metra D, jednak na depo v Písnici, ale i na nové vozy metra," uvedl šéf investičního rozvoje pražského dopravního podniku David Dohnal.
Úspora by ale vydržela jen do chvíle, kdy by se začal stavět druhý úsek metra D z Pankráce na Náměstí Míru. Náklady by pak navíc přesáhly ušetřenou částku. Podle Dohnala by však šlo o zanedbatelnou sumu.
Pro Prahu by odložení platby s minimálními vícenáklady bylo výhodné - peníze v rozpočtu na další trasu metra totiž hledá jen velmi obtížně. Tímto způsobem by mohla postavit alespoň část trasy.
Dohnal navíc upozorňuje, že tato varianta má i další výhodu. "Pokud bychom v budoucnu měli větev i přestupní stanici, mohla by jedna souprava metra D jet z Písnice na I. P. Pavlova a druhá z Písnice na Náměstí Míru. To by byl pro cestující komfort navíc," uvedl Dohnal.
O část služeb by naopak přišli cestující na metru C v úseku Pankrác - Háje, a to minimálně do stavby druhého úseku metra D. V případě větvení na Pankráci by totiž jejich směrem jelo méně souprav.
V tuto chvíli tam metro jezdí ve špičce každých 110 vteřin. Předpokládá se, že jedna ze tří souprav by se na Pankráci oddělila a pokračovala na Písnici. "Dochází k určitému zhoršení komfortu ve směru Jižní Město. V žádném případě by to ale neohrozilo standardy kvality. Riziko, že by se cestující mačkali, skutečně nehrozí," dodává Dohnal.
Metro totiž sice pojede méně často, přepraví ale menší počet cestujících. Část jich totiž přebere právě linka D. "90 % cestujících vystupujících a nastupujících na stanici metra Kačerov jsou lidé, kteří přestupují na autobus. I na Budějovické je podíl cestujících přestupujících z autobusů od jihu ze satelitních městeček nemalý," vysvětluje Dohnal.
Změna územního plánu
Varianta větvení má ale ještě další problém - nepočítá s ní územní plán. Magistrát už sice začal připravovat jeho změnu, začátek stavby to ale může oddálit až o rok. Zatímco "přestupní" verze by se mohla začít stavět už na začátku roku 2016, s větví lze začít až na jeho konci.
Dopravní podnik počítá s dobou výstavby mezi 4 až 5 lety. V optimistické verzi by tak první úsek mohl stát nejdříve v roce 2020. Kdy se začne stavět druhá část směrem k Náměstí Míru, v tuto chvíli nikdo nechce odhadovat.
Varianta větvení by Prahu vyšla na 24 až 25 miliard korun. Celá trasa metra D by měla stát 43 miliard korun.
Původní plán pro čtvrtou trasu metra počítal se zcela jinými technologiemi, než které Praha používá na stávajících linkách. To by ale vyšlo ještě mnohem dráž, proto ho radní na konci minulého roku zamítli. Praha už za plány pro různé varianty metra utratila stovky milionů.