Ani se nekoplo a nová trasa metra už stála 427 milionů

Radek Nohl Lucie Stuchlíková Radek Nohl, Lucie Stuchlíková
25. 7. 2012 6:30
Dopravní podnik odhaduje, že příprava vyjde do roku 2013 na dalších 95 milionů
Vizualizace metra D.
Vizualizace metra D. | Foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Praha - Přestože se ještě vůbec nezačala stavět nová trasa metra D, pražský dopravní podnik (DPP) již zaplatil za přípravné práce 427 milionů korun.

Vyplývá to z nových údajů, které před několika týdny projednalo představenstvo i dozorčí rada DPP.

Vedení dopravního podniku a pražského magistrátu navíc odhaduje, že do konce roku 2013 uhradí za přípravy před samotnou stavbou dalších 95 milionů korun.

Výstavba metra D má podle nejnovějších odhadů stát 25 miliard korun. Část peněz by měla jít z evropských fondů.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) přitom ještě na konci roku 2011 uvedl, že se stavba nezahájí. Teď ale mluví jinak. "Změnili jsme názor, protože jsme zjistili, že se to dá udělat jinak a levněji," řekl Aktuálně.cz Svoboda.

Peníze mířily k lobbistovi

Podle návrhu, který pro Prahu vypracoval Metroprojekt, by mohlo být metro nejprve vystavěno od stanice Pankrác na jih jako větev současné trasy C. Výstavba by díky tomu měla být o deset miliard korun levnější.

Největší část peněz, které přípravné práce spolykaly, dostala právě společnost Metroprojekt. Ta připravila nejen za 339 milionů vlastní projekt, ale i koncesní projekt, který vyšel na 50 milionů korun.

Kromě zmíněné firmy se na něm podílela i advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges, jejímž jednatelem je Karel Muzikář (mimo jiné i externí právní poradce prezidenta Václava Klause) a také kancelář Jansta, Kostka spol. (advokát Miroslav Jansta je lobbistou blízkým ČSSD, nyní i šéf ČSTV).

Nadto DPP zaplatil několika společnostem za studie a poradenské služby. Celkově se jedná o částku 38 milionů korun.

Stavba metra D se nezastaví

A i když to tedy jen před několika měsíci vypadalo, že nové vedení Prahy stavbu metra D odpíská, nyní tuto možnost vylučuje.

"Zakonzervovat to není možné, jižní části Prahy metro opravdu potřebují," prohlásil zastupitel za TOP 09 a šéf dozorčí rady DPP Jiří Nouza. 

A tak vedení pražského podniku v současné době počítá s tím, že se do konce roku 2013 ukončí přípravy stavby a zároveň se získá platné územní rozhodnutí.

"Tato varianta zajistí uzavření ucelené etapy přípravy trasy D a umožní kdykoli pokračovat v její přípravě a realizaci," píše se v dokumentu z jednání představenstva DPP.

To, že magistrát tuto cestu podporuje, potvrzuje i primátor Svoboda. "Je to trasa, která už se v minulosti zvažovala, a my ji znovu vytáhli na světlo. Podporujeme pokračování v územním řízení. Peníze na to už v rozpočtu jsou," uvedl Svoboda.

Takhle by měla vypadat trasa metra D, podívejte se:

Zvažují se dvě varianty, rozhodne Praha

Podle slov Anety Řehkové z tiskového oddělení DPP se v současné době připravuje materiál, na základě kterého radní a zastupitelé Prahy v září rozhodnou o možnostech výstavby metra D.

"Zvažují se dvě varianty trasy. Zda to povede z Písnice až na náměstí Míru, nebo zda půjde o větvení na Pankráci," připomněl Nouza.

Kolik bude další přípravy DPP stát, se tak podle Řehkové rozhodne až poté, co vedení radnice dokument schválí.

Nová trasa D by měla obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice. Využívány by byly stejné soupravy metra, které nyní jezdí na trase C, používány by byly i stejné technologie.

Jsou přípravy stavby metra D drahé? Staňte se fanouškem mé stránky na Facebooku a své názory pište zde.

 

Právě se děje

Další zprávy