Příběh největšího letadla světa: Obří Mrija uvezla raketoplán, zničila ji invaze Rusů

Příběh největšího letadla světa: Obří Mrija uvezla raketoplán, zničila ji invaze Rusů
Stejné úkoly měl zbrusu nový Antonov. Ne náhodou dostal jméno Mrija, v ukrajinštině sen. Tím byl nejen pro konstruktéry, ale později také pro fanoušky letectví. Vyroben byl pouze jediný kus s původní imatrikulací CCCP-82060, později UR-82060. První testovací let absolvoval 21. prosince 1988, ten trval lehce přes 70 minut. (Na snímku Mrija při návštěvě Švédska.)
Novým úkolem pro Mriju byla přeprava nadrozměrných nákladů. Slovo nadrozměrné v tomto případě neznamená o pět kilogramů těžší kufr oproti limitům aerolinky. Do obřího trupu letounu se nasoukalo například několik tanků. Ukrajinský stroj dodnes drží mnoho rekordů včetně nejtěžšího přepraveného nákladu.
Až v roce 2001 se letoun dočkal návratu do provozu. Dostalo se mu patřičné péče ukrajinské společnosti Antonov Airlines. S modernizovanými motory a avionikou se 7. května 2001 opět dostal do vzduchu. Asi třicetiminutový let kolem domovského letiště byl začátkem nové kapitoly. Tentokrát měla být plná obdivu a překonávání hranic letectví.
Čtvrtého března však ruská státní televize odvysílala reportáž přímo z letiště Hostomel. Na záběrech je jasně patrný zcela zničený letoun, jehož případná oprava bude podle expertů takřka nemožná.
Foto: Vasiliy Koba / Wikipedia / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.
Oldřich Mánert Dan Poláček Oldřich Mánert, Dan Poláček
Aktualizováno 13. 3. 2022 15:56
Mrija, ukrajinský sen. Letoun Antonov An-225 byl technologickým zázrakem, pýchou národa, který bojuje s agresí Ruska. Za útrapami protknutou službu nasbíral mnoho rekordů, stejně tak úžas fanoušků letectví po celém světě. Při bojích u svého domovského letiště Hostomel však skončil v troskách. Podívejte se na příběh největšího nákladního letadla planety, který stále nemusí být u konce.
 

Právě se děje

Další zprávy