Praha – Finanční správa mírně změkčila pravidla pro lidi, kteří mají datovou schránku a musí podle nových pravidel podávat daňová přiznání už jen elektronicky. Bude jim letos uznávat i podání daňového přiznání, které částečně proběhlo klasicky „na papíře“.
Od začátku roku 2015 platí, že kdo má aktivní datovou schránku, musí podávat všechna daňová přiznání (i další povinná oznámení daňové správě, například o změně adresy) povinně elektronicky. Uživatelům datové schránky, kteří podají přiznání sice včas, ale v klasické „papírové“ podobě, uloží finanční úřad pokutu. Ta činí jednotných 2000 korun a vznikne automaticky přímo ze zákona. Úřad tedy nemá možnost ji snížit nebo vůbec neuložit.
Lidí, kteří mají v Česku aktivní datovou schránku, je zhruba 110 tisíc a během ledna se podávalo přiznání k dani z nemovitých věcí. Kolik lidí si tedy svou nepozorností „vysloužilo“ novou pokutu? "Případné nesplnění povinnosti se týká prozatím malého počtu podání učiněných v průběhu prvního měsíce," reaguje Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství.
Jejich počet navíc finanční správa nyní ještě zmenší. Rozhodla o tom, že jako elektronické podání uzná i přiznání přes web finanční správy, při kterém je vyplněné přiznání posláno elektronicky na příslušný finanční úřad, ale bez elektronického podpisu s tím, že poplatník daně následně do podatelny finančního úřadu odnese například jen podepsané potvrzení, které mu aplikace na webu finanční správy připraví. Takto často postupují například lidé, kterým daňové přiznání vyplňují daňoví poradci.
"Finanční správa bude po přechodné období roku 2015 akceptovat pro splnění povinnosti činit podání elektronicky i podání učiněná datovou zprávou bez uznávaného elektronického podpisu nebo ověřené identity podatele, avšak následně potvrzená do 5 dnů buď písemně, například formou e-tiskopisu, nebo ústně do protokolu," vysvětlila Petlachová.