Praha - Čeští lyžaři musejí častěji než dříve platit odškodnění za střety na sjezdovkách v zahraničí.
"Počet případů roste geometrickou řadou a běžně jde o milionové částky," říká Hana Axmannová z představenstva Evropské cestovní pojišťovny. Dříve šlo podle ní spíše o výjimky a relativně nízké náhrady.
Rostoucí počet případů zaznamenala i pojišťovna Kooperativa, vloni meziročně zhruba o deset procent. "Škodám dominuje Rakousko, kde všechny podobné případy automaticky šetří policie. Dále je to Itálie a Francie," říká mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Několik desítek případů zaznamenala vloni Česká pojišťovna, zhruba desítku pak ČSOB Pojišťovna, šest případů pak Allianz. Podle nich však nejde o výraznější nárůst oproti dřívějšku. Všechny tyto statistiky nicméně zahrnují jen tu část lyžařů, která se pro podobné případy pojistila.
Sežeňte si svědky, nic nepodepisujte
Lidé, které na sjezdovkách zraní český lyžař, požadují podle pojišťoven běžně až milion korun, někdy i více. "Zejména v Rakousku jsou velmi vysoké soudní poplatky nebo výlohy na právní zástupce. Velmi vysoké jsou také náklady na odškodnění, případně trvalé následky po úraze. V poslední době se stále častěji objevují úrazy v obličeji, které poté přinášejí vysoké náklady na kosmetickou chirurgii," vysvětluje Káňa.
Pravidla FIS
- 1. Ohled na ostatní lyžaře
Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného. - 2. Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy
Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidí. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svému umění, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům jakož i hustotě provozu. - 3. Volba jízdní stopy
Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním. - 4. Předjíždění
Předjíždět se může ze shora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru. - 5. Vjíždění a rozjíždění
Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní. - 6. Zastavení
Každý lyžař nebo snowboardista se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji. - 7. Stoupání a sestup
Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě. - 8. Respektování značek
Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci. - 9. Chování při úrazech
Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc. - 10. Povinnost prokázání se
Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek nebo účastník, ať odpovědný nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje.
Trend vymáhání milionových částek na odškodném přišel podle Axmannové z USA. "Ne vždy jde o oprávněné nároky. Jsou země, kde se lidé naučili této možnosti velmi využívat či spíše zneužívat," říká.
"Čeští lyžaři bohužel zatím příliš neznají pravidla mezinárodní lyžařské federace FIS, která jsou v mnoha zemích závazná nebo přinejmenším doporučující," dodává Axmannová. Chybou podle ní je, když lidé po srážce nebo i drobné kolizi s cizincem ihned podepíší cokoliv, zvláště pokud dobře neovládají cizí jazyky.
Pro místního lyžaře totiž není problém sehnat si několik svědků v jeho prospěch. Mnohdy přivolá i policii. "Doporučuji si také hned zajistit svědky, protože jinak lze těžko prokázat, že český lyžař srážku nezavinil," říká Axmannová. Případné spory se pak mohou táhnout i dva až tři roky.
Jezděte si, jak chcete, ale pojistěte se...
Zástupci pojišťoven pochopitelně zdůrazňují, že řešením je sjednání pojištění odpovědnosti za škodu. To pomůže nejen finančně, ale také organizačně, tedy při právním řešení sporu.
"Nestačí ale pojištění na 200 tisíc," upozorňuje Axmannová s tím, že údajné škody se často pohybují kolem zmíněného milionu korun.
Případné pojištění prý kryje nejen nezaviněné škody, ale i ty, které lyžař způsobí porušením pravidel FIS. "I když je stoprocentně uznán vinným, nepožadujeme po něm zpětnou náhradu škody. Právě pro tyto případy jsou klienti pojištěni," říká Hejda.
"Vzhledem k tomu, že odpovědnost za škodu vzniká v důsledku porušení právních povinností, v daném případě pravidel FIS, pojišťovna samozřejmě pojistné plnění poskytne. Pokud by bylo jednoznačně prokázáno, že k události došlo úmyslným jednáním pojištěného či v důsledku požití alkoholu, jsme oprávněni pojistné plnění odmítnout," upřesňuje Axmannová. Podobně by u alkoholu nebo jiných návykových látek postupovala Česká pojišťovna, potvrdil její mluvčí Václav Bálek.
Při prokázaném úmyslu nebo takzvané vědomé nedbalosti nicméně hrozí i trestněprávní postih, na který se samozřejmě pojištění nevztahuje.
Pořádek už i na českých sjezdovkách?
Pravidla mezinárodní lyžařské federace FIS převzala také česká státní norma, platná od loňského února. Tyto normy však nejsou pro lyžaře obecně závazným právním předpisem, upravují totiž jen povinnosti provozovatelů areálů.
Předpověď počasí
Zákonnou úpravu tak obsahuje jen občanský zákoník. "Lyžař nebo snowboardista, který na sjezdovce ohrožuje ostatní, porušuje přinejmenším jednu ze základních právních povinností: Každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, na majetku, na přírodě a životním prostředí," cituje z občanského zákoníku právník Petr Beneš, pracující pro několik společností podnikajících v oblasti sportu.
Tuto obecně formulovanou povinnost mohou konkretizovat právě pravidla FIS, pokud s nimi provozovatel areálu seznámí lyžaře, například formou odkazu na permanentce (přepravní smlouvě) nebo na viditelném provozním řádu.
Když se lyžař neřídí zmíněnou státní normou (pravidly FIS) a ohrožuje ostatní, nehrozí mu kromě vykázání z areálu žádná pokuta. Do problémů se dostane až poté, co porušením těchto pravidel způsobí někomu škodu nebo zranění.
"Pokud se poškozený obrátí na soud, má velkou šanci uspět," říká Beneš. Soudci totiž mohou odkázat právě na státní normu či pravidla lyžařské federace FIS. "Nejvyšší soud opakovaně označil pravidla FIS jako určující i pro české sjezdovky," připomíná Beneš.
V některých tuzemských areálech už dodržování pravidel - alespoň těch nejdůležitějších jako je bezohledná jízda - kontrolují kromě samotných provozovatelů i policisté.
Čtěte také: Zákon omezí agresivní lyžaře, říká stát. Není to pravda Šéf dálnic před soudem za zranění na italské sjezdovce |