Praha - Typickým českým investorem do podílových fondů je muž po třicítce s rodinným zaměřením. Jeho koníčky jsou sport, cestování a internet. Takové údaje získala o "typickém" českém investorovi do fondů agentura GfK Praha ve výzkumu pro finanční skupinu Raiffeisen.
Investiční ředitel Raiffeisen Capital Management Klaus Glaser říká, že cílem bylo získat poznatky o potenciálních klientech. Běžné analýzy finančních trhů jim totiž o cílové skupině příliš neprozradí.
Studie byla sestavena na základě 327 rozhovorů.
Kdo opravdu investuje
Čeští investoři upřednostňují akciové fondy; věří jim 58 procent z nich. Do fondů peněžních trhů své peníze vložilo 35 procent a do kombinovaných fondů 25 procent investorů.
Dluhopisové fondy, které například v Maďarsku zajímá 30 procent klientů, má u českých investorů podíl pouhých 9 procent. Nejméně oblíbené jsou bezpečné avšak málo výdělečné fondy garantované s 8 procenty.
Typický investor do podílových fondů vypadá podle studie takto:
Pokud bychom chtěli popsat "typického českého investora do podílových fondů", jednalo by se o rezervovaného muže staršího 30 let, rodinně zaměřeného, který nepovažuje za nutné chlubit se svými finančními možnostmi. Volný čas tráví sportem, doma u počítače surfováním po internetu nebo cestováním. Je zaměstnanec a řídí se heslem, že spěchat se má pomalu. Proč utíkat, říká si, když stačí i jenom jít. K úspěchu přece vedou i malé, ale stabilní výnosy.
Do investic se u nás lidé pouštějí především z důvodů zajištění rodiny či vytvoření rezervy. O něco méně z nich bere výdělky z investování jako zajištění na stáří. Pokud lidi od tohoto druhu ukládání kapitálu odrazuje, je to především nepřehlednost produktové nabídky a špatná odhadnutelnost rizika.
ČTĚTE VÍCE:
- Čtvrtina Čechů žije od výplaty k výplatě
- Podílové fondy loni vynášely málo. Nejúspěšnější byly akciové fondy
Online kontrola každou chvíli
Zdrojem informací číslo 1 je internet. Naprosto nejdůležitějším zdrojem informací o světě podílových fondů, který není vždy zcela přehledný, je v Česku internet. Celých 84 porocent investorů uvádí, že informace o investicích a fondech získává právě z něj. Dalšími zdroji pak jsou média, finanční poradci, informace z bank. Skoro třetina investorů se spoléhá na doporučení přátel.
"Ačkoli jsou Češky a Češi vesměs otevření radám přátel a finančních expertů, konečné rozhodnutí dělá každý sám za sebe, resp. společně se svým partnerem", říká Jaroslav Jíra z agentury GfK Praha.
Z dotazovaných investorů jich více než polovina uvedla, že se o koupi podílových listů fondů rozhodují sami, 36 procent respondentů společně s partnerem. Přitom platí, že jakmile se už jednou rozhodnou, svého rozhodnutí se pak zpravidla také drží.
Češi si často kontrolují stav svých investic. Více jak pětina se o výsledky zajímá alespoň jednou týdně, sedm procent se pak informuje dokonce denně. Nejčastějším zdrojem dat je v tomto případě internet, informace zde shání na 84 procent investorů.
"Pokud tyto výsledky dáme do souvislosti s tím, že 41 procnet investorů uvádí, že jejich investiční horizont je v případě fondů delší než pět let, je jejich -hlad po informacích- poněkud překvapivý", dodává Jíra
Jednorázovou formou investovalo 43 procent respondentů pravidelně opakovaně tak činí 36 procent. Více jak 50 procent investorů vkládá částku do 99 eur; 72 procent z nich vlastní portfolio v hodnotě do 10 tisíc eur. U dvou procent přesáhly investice 100 tisíc eur.