Praha - Světové banky začínají jevit zájem o majetné Čechy a konkurence mezi nimi se stále přiostřuje. Největší evropská banka HSBC v tomto týdnu rozšířila poskytování individuálních služeb a nabídla svým klientům provázané globální bankovnictví a správu majetku.
Služby pro bohatší klientelu spadají pod značku HSBC Premier, která byla společností po celém světě spuštěna teprve nedávno. "S dnešním otevřením poboček pro Premier klienty jsme se jako první ve střední Evropě dostali na mapu služeb HSBC Premier, které jsou tak poskytovány již více než dvěma milionům klientů v 36 zemích po celém světě," uvedl ve čtvrtek František Kopřiva, ředitel HSBC Bank v Česku.
Pro český trh jsou služby tohoto typu relativně nové. Klienti HSBC mohou spravovat své účty a investice po celém světě. Mohou si také například nechat otevřít účet v zahraničí ještě předtím, že než odcestují z České republiky.
Čtěte také: Citibank: Nemajetným klientům zdražíme o 200 procent |
"Služba Premier se zatím rozbíhá. Přestože počítáme i s expanzí do zahraničí, předpokládáme, že portfolio našich zákazníků v tuzemsku budou tvořit převážně Češi," uvedl pro Aktuálně.cz mluvčí HSBC Ondřej Pospíšil.
Výnosy z úroků jsou pro banku zlatý důl
Chcete-li službu Premier využívat a založit si u banky účet, musíte mít ale na účtě minimálně milion korun. Úrokové sazby u běžného účtu HSBC Premier přitom činí v korunách 0,10 procenta a v evorpské a americké měně 0,20 procenta. Minimální garantovaná možnost přečerpání účtu činí 75 tisíc korun, přičemž poplatek za nepovolené přečerpání účtu dosahuje 1 000 korun a úroková sazba nepovoleného přečerpání 24 procent p. a.
"Faktem je, že privátní bankovnictví těží hlavní výnosy z rozsahu. Klientům nabízí mimořádné podmínky, ale každá setina sražená na úrokových sazbách u velkých klientů hraje svoji roli a přináší bance mimořádné zisky," vysvětlil analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.
"Navíc klient privátního bankovnictví nakupuje většinou produkty emitované samotnou bankou fondy, investiční certifikáty, dluhopisy, využívá služeb bankovního brokerského domu atd. Takže o dobré výnosnosti tohoto businessu je zbytečné mluvit."
Větší komfort i pro bohaté firmy
Mezinárodní síť banka zpřístupnila i tuzemským malým a středním podnikům.
"Obdobně přistupujeme i k naší firemní klientele. V posledních letech se v Česku objevuje čím dál tím více úspěšných společností s obchodními aktivitami v zahraničí," uvedl Kopřiva.
Podle něj je obecně známo, že pokud společnosti obchodují na mezinárodní úrovni, pošlou raději své peníze do banky, kterou dobře znají z místa svého působiště.
Boj o bohaté Čechy přitvrdí
Zahraniční investoři vidí v české, nově se utvářejícím trhu stále větší potenciál. HSBC proto není zdaleka jedinou bankou, která projevila zájem v České republice nabízet služby pro majetnější klientelu.
"Konkurence se začíná hodně přiostřovat," upozornil Procházka. Podle něj na jedné straně působí světové banky, které však jsou v České republice buď nováčky, nebo nemají ještě dostatečnou síť a tržní podíl. Jsou to společnosti jako Sal. Oppenheim, HSBC, Commerzbank nebo Citigroup.
Ptali jste se online: Šéf mBank online: Plnohodnotnou bankou budeme v létě |
"Jejich protihráči jsou banky silné trojky Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB, které si své majetnější klienty vychovaly, převedly je procesem transformace ekonomiky, pomohly jim vybudovat úspěšné firmy, prodat je zahraničnímu vlastníkovi atd. a nyní o ně pochopitelně nechtějí přijít," pokračuje Procházka.
Nově příchozí banky podle Procházky mají silné jméno, nabízí nadstandartní služby za výhodných podmínek a jejich výhody jsou i v přeshraničním styku spolu s nádech exkluzivity.
Existuje ale i střední cesta, kterou využívají Češi, jimž nejde jen o jen značku - mají investičního zprostředkovatele nebo rovnou menší poradenskou firmu, která jim srovnává produkty jednotlivých bank a vybírá vždy jen ten pro klienta nejvýhodnější.