Sto korun za nesmyslnou SMS. Podvod míří k policii

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
5. 11. 2012 13:35
Český telekomunikační úřad podal trestní oznámení kvůli "prémiovým" zprávám
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Praha - Za příjem nesmyslné SMS zprávy, kterou si navíc neobjednali, zaplatili přinejmenším desítky lidí v Česku 99 korun.

„Vypnete vibrace na vaem telefonu,pouivejte pouze vyzvaneni."

„Uzijte si nase sluzby! Cena zpetne SMS je 99 Kc s DPH. Pro zruseni sluzby posli SMS ve tvaru STOP na 90966. Pro vice info posli SMS HELP na 90966."

To jsou ukázky dvou SMS zpráv, které lidi zaznamenali do svých stížností adresovaných Českému telekomunikačnímu úřadu. Někteří přitom uvedli, že nezůstalo jen u jediné SMS - jeden ze stěžovatelů v měsíčním vyúčtování našel třeba 396 korun za „platby třetím stranám".

Právě proto, že počet stížností v posledních dnech rapidně vzrostl a že všechna čísla, ze kterých podobné zprávy chodily, má zaregistrovaná společnost DIMOCO Czech, rozhodl se Český telekomunikační úřad podat na firmu trestní oznámení.

„Na orgány činné v trestním řízení se úřad obrátil proto, že se na základě zjištěných okolností domnívá, že ze strany společnosti DIMOCO Czech jde o podvodné jednání," uvádí mluvčí Českého telekomunikačního úřadu František Malina.

Úřad nemůže celou věc prošetřit sám, protože se jedná o službu nabízející obsah a nikoliv o službu elektronických komunikacích. „Postiženým proto doporučujeme obracet se s reklamací na poskytovatele služby obsahu a v případě sporu na soud. Kromě toho mohou dát podnět k zahájení správního řízení na Českou obchodní inspekci, případně podnět na Policii ČR pro podezření z páchání trestné činnosti," vysvětluje Malina.

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock
Čtěte také:
UPC má platit za změnu cen milionovou pokutu
Neomezené volání za 500 korun. Co dokáže konkurence
Přenesení čísla mobilu má být rychlejší, plánuje úřad

Úřad se zároveň obrátil také na mobilní operátory sdružené v Asociaci provozovatelů mobilních sítí. Vyzval je k neprodlenému přijetí účinných opatření vůči společnosti DIMOCO Czech, která podle jeho názoru porušuje i asociační pravidla. Operátoři nyní prověřují jednotlivé stížnosti a jejich asociace tak zatím konkrétní způsob řešení nezná.

Staří známí

Vyjádření přímo od společnosti DIMOCO Czech se online deníku Aktuálně.cz nepodařilo získat. Firma nemá vlastní web a telefony, které jsou k nalezení v různých firemních databázích na webu, jsou nedostupné.

Jediným společníkem v této společnosti s ručením omezením je rakouská firma DIMOCO. Její mluvčí Margit Anglmaierová Aktuálně.cz odepsala, že má zájem celou věc řešit a že DIMOCO nefunguje jako přímý poskytovatel obsahu v prémiových SMS, ale jako agregátor zajišťující infrastrukturu.

Společnost DIMOCO Czech ale byla pro své kontroverzní služby v médiích propírána již v minulosti. Například v roce 2010 upozornil idnes.cz, že SMS zprávy z čísla patřícího společnosti vyzývaly příjemce k účasti v soutěži. Kdo na výzvu odepsal, „získal" další soutěžní SMS, které mu dorazily za stovky korun.

O rok později zase server Podnikatel.cz upozornil na erotické SMS zprávy, které kromě jiného lákaly na sbírku fotek domnělé ctitelky. Článek rozkrývá také majetkovou strukturu společnosti DIMOCO Czech a také jednoho z poskytovatelů obsahu, pro který se DIMOCO stal zmíněným agregátorem.

Obě společnosti přitom spojují jména jednatelů - bratří Tauchnerů.

 

Právě se děje

před 31 minutami

Hackeři zaútočili na běloruskou státní televizi, ukázali protesty

Běloruští hackeři narušili internetové vysílání běloruské státní televizní a rozhlasové společnosti BT a místo večerních zpráv umístili na její web videa natočená na protivládních protestech. Nahrávky ukazovaly bití a zatýkání demonstrantů běloruskou policií, informuje server Tut.by.

Hackeři přerušili v sobotu večer přímý přenos na webu televize BT ve chvíli, kdy její redaktoři mluvili s náměstkem ministra zdravotnictví o onemocnění covid-19 v Bělorusku. Místo toho se na stránkách objevily záběry z protivládních protestů, které na sociální síti Telegram umístil televizní kanál Current Time TV a kanály Nexta, Onliner a TUT.BY.

Ve stejnou dobu se na telegramovém kanálu skupiny s názvem Kyber-Partyzáni objevila zpráva "Pokud BT nechce lidem ukázat pravdu, ukážeme ji my". Později přestala stránka televize fungovat.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

KLDR uvedla, že pátrá po těle zabitého Jihokorejce

Severní Korea pátrá po těle jihokorejského úředníka zastřeleného severokorejskými vojáky a je ochotna ho předat, pokud bude při pátrací operaci nalezeno. Podle agentury Reuters to dnes uvedla severokorejská státní média. Zároveň přitom varovala, že operace jihokorejského námořnictva v pohraniční oblasti zvyšují napětí mezi oběma zeměmi.

Severokorejský vůdce Kim Čong-un se v pátek Jižní Koreji za incident omluvil. Takové gesto je ze strany vůdce KLDR něčím zcela výjimečným, poznamenaly tiskové agentury. Vojáci KLDR proti Jihokorejci zakročili začátkem týdne, údajně v rámci snah o zastavení šíření koronaviru. Úředník podle jihokorejského vyjádření kontroloval možné nepovolené rybaření v oblasti námořní hranice mezi oběma zeměmi u jihokorejského ostrova Jonpchjong. Jihokorejská armáda uvedla, že Severokorejci muže zastřelili, jeho tělo polili hořlavinou a zapálili.

Zdroj: ČTK
Další zprávy