Pojišťovny totiž tvrdí, že stále na škodách v rámci povinného ručení vyplácejí více, než přijmou na pojistném. "Pokles provozu na silnicích byl velmi krátkodobý a rychle se vrátil k normálu. Naopak lidé se nyní do práce budou dopravovat v zájmu bezpečnosti raději autem než hromadnou dopravou, což může vést k dalšímu nárůstu škod," řekl Aktuálně.cz ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Podle něj sice došlo k poklesu takzvaných malých plechových škod, ale v období nouzového stavu se zvýšila závažnost dopravních nehod s těžkými a dlouhodobými následky, u kterých jde o velmi nákladné škody.
"V Česku máme navíc dlouhodobě nepříznivou situaci na trhu povinného ručení, neboť výše pojistného u povinného ručení je výrazně podhodnocena a roste výrazně pomaleji než náklady na opravy," uvedl Matoušek.
Na dotaz Aktuálně.cz, zda po vzoru některých pojišťoven v USA by přece jen nebylo dobré vrátit část z vybraných peněz na povinné ručení klientům, odpověděl: "Možnost vracení části pojistného u povinného ručení je v přímém rozporu s opatřeními evropských i národních regulátorů. Ta mají zabezpečit zvýšený objem disponibilních peněz v pojišťovnách, například prostřednictvím zákazu výplaty dividend nebo výzvy, aby pojišťovny nepřistupovaly zpětně ke krytí rizik, která nejsou obsahem pojištění."
Navíc podle Matouška vracení pojistného ze své podstaty nedává smysl u žádného pojistného produktu. "Vychází to z principu pojištění samotného, kdy je klient zajištěn dlouhodobě pro případ nahodilé události. Nelze předpokládat vracení pojistného při nárazovém poklesu škod, protože touto logikou by potom pojišťovny po klientech mohly chtít navýšení pojistného v případě mimořádných vysokých škod, například při ničivých vichřicích," dodal Matoušek.
Méně řízení, méně nehod, méně peněz
Americké pojišťovny Allstate a American Family Insurance nedávno oznámily, že klientům vrátí 800 milionů dolarů z pojištění automobilů, protože nehodovost se v době koronavirové krize výrazně snížila. "Vzhledem k zásadnímu poklesu dopravy je výplata peněz klientům namístě," řekl CNN generální ředitel Allstate Tom Wilson a dodal: "Je to spravedlivé, protože méně řízení znamená méně nehod."
Po podobném řešení volají i ve Velké Británii. "Vyzýváme tradiční poskytovatele pojištění aut, aby přepočítali své tarify a učinili pojištění spravedlivějším za těchto extrémně mimořádných okolností. Neboť lidé jezdí mnohem méně, musí-li se podrobit karanténě a mimořádným opatřením. Počet pojistných událostí zapříčiněných nehodami klesl a tyto úspory na pojistných plněních by měly být předány veřejnosti zpět," uvedl podle serveru Opojištění.cz James Blackham, zakladatel britské společnosti By Miles.
Podle něj je obzvláště pro mladé řidiče těžké platit na pojistném za auto 200 liber měsíčně a přitom sedět doma. Odhaduje, že pojišťovny v Británii díky zmírnění počtu škod získají až miliardu liber navíc.
Podle Jana Matouška ale české pojišťovny během krizového období nouzového stavu vycházely vstříc klientům jinými způsoby, například individuálním přizpůsobením pojistné ochrany podle potřeb klienta. "Někteří klienti dočasně vyřadili vozidla z provozu, a tím mohli placení povinného ručení a dalších poplatků spojených s provozem vozidla značně redukovat či zcela eliminovat," dodává šéf asociace pojišťoven.
Výhodu mají klienti pojišťoven, které nabízejí pojistky podle najetých kilometrů, takže zaplatí za povinné ručení v budoucnu zřejmě méně.
"U Allianz pojišťovny platí klienti své autopojištění podle toho, kolik ujedou kilometrů. Kdo jezdí málo, platí málo. A kdo jezdí hodně a v rizikovém prostředí tráví denně dlouhé hodiny, ten za krytí většího rizika zaplatí o něco víc. To je férový přístup. Navíc s tím není spojené žádné sledovací zařízení ve voze, stačí pouze jednou ročně fotka tachometru," říká ředitelka autopojištění Allianz pojišťovny Veronika Hašplová.
Podle ní toto pojištění dvojnásob oceňují motoristé právě od doby, kdy kvůli karanténě nebo práci z domova jezdí s autem jenom minimálně, někteří dokonce vůbec. Zcela neplánovaná pauza se jim vrátí v uspořeném pojištění.
Motorista při sjednání pojistky nahlásí počáteční stav tachometru a odhadne počet kilometrů, který najezdí za celý rok. Podle toho se pak dostane do příslušného cenového pásma. Po roce pošle pojišťovně aktuální fotku tachometru, což je informace o skutečně najetých kilometrech, a dojde k vyúčtování.
"Pokud se klient trefí, v dalším roce se výše slevy nemění. Najede-li méně, než byl jeho odhad, v ceně na další rok se zohlední přeplatek i vyšší sleva za méně ujetých kilometrů. Když naopak najezdí více, uhradí doplatek," říká Hašplová.
Podobný systém má i Pillow pojišťovna. Vrací peníze za neprojeté kilometry nejen jednorázově z důvodu pandemie koronaviru, ale třeba i v době, kdy řidič například začal jezdit do práce veřejnou dopravou a již tolik nepoužívá své vozidlo.
"Pokud klient ujede méně kilometrů, než na počátku pojištění odhadl, na konci pojistného roku vrátíme peníze za neprojeté kilometry. Klient totiž hned od začátku má ve své smlouvě uvedenu cenu za neprojetý kilometr. Stačí pak po roce vynásobit tuto cenu a počet neprojetých kilometrů a tuto částku mu vrátíme," řekl Martin Podávka z vedení pojišťovny.
V Česku je v současné době pojištěno celkem 8,4 milionu vozidel. Ceny za povinné ručení poslední dva roky mírně rostou, a to hlavně kvůli zvyšování finanční náročnosti škod. Průměrná škoda na majetku vzrostla loni meziročně o 6,9 procenta na 45 tisíc korun a úhrada za újmy na zdraví v důsledku nehod téměř o osm procent na 420 tisíc korun. Průměrná cena pojistky činila v roce 2019 2969 korun.