Praha - Zhruba rok a půl poté, co německý spolkový soud prohlásil poplatek za vedení úvěrového účtu za odporující unijnímu právu, vzniká v Česku skutečně masový projekt, který chce od bank tyto poplatky vymoci zpět.
Ve středu se spojily tři z těchto tuzemských iniciativ a vznikla tak síla, za níž zatím stojí zhruba 35 tisíců klientů zdejších bank. Od nich požadují vrácení poplatků v řádech stamilionů korun. Cílem spojené iniciativy je získat alespoň dvacet procent z celkového 1,5 milionu lidí, kteří mají u českých bank spotřebitelský nebo hypoteční úvěr.
Nejmladší z projektů, teprve čtrnáct dnů působící Poplatkyzpět.cz, pod sebe nyní zahrnul i konkurenční iniciativy webů Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de (čtěte podrobněji ranní zprávu).
Kdo se k iniciativě chce přidat, musí vyplnit plnou moc, na jejíž kontroverzní bod 2 při startu projektu upozornil i online deník Aktuálně.cz. Tento bod totiž advokátům - podle některých výkladů - dával právo na případné náhrady nákladů při zastupování klientů bank u soudu, pokud finanční ústavy předtím nepřistoupí na dohodu.
Znění sporného bodu plné moci kritizovali i publicista Patrik Nacher a mediátor Petr Němec, kteří stojí za weby Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. Ti se nyní k projektu Poplatkyzpět.cz přidali právě pod podmínkou, že plná moc bude upravena.
Nově tak plná moc klientům zaručuje, že v případě úspěchu dostanou zpět sto procent vrácených poplatků za vedení úvěrového účtu.
Lidé riskují jen 400 korun, říká organizátor
Projekt technicky a organizačně zajišťuje společnost BSP Lawyer Partners. Právní služby poskytují advokátní kanceláře Toman, Devátý & partneři a Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
"Pokud spor s bankami dospěje až k soudu, přijdou lidé jen o 400 korun soudního poplatku. To je všechno," říká v rozhovoru s Aktuálně.cz Daniel Paľko, předseda představenstva BSP Lawyer Partners.
Aktuálně.cz: Děláte to pro lidi, pro peníze, nebo abyste si udělali reklamu?
Daniel Paľko: Na rozdíl od jiných projektů, tento dělám kvůli tomu, že mě rozčílilo, když jsem u svých blízkých viděl, že platí stokoruny měsíčně za něco, co nemá být. Hodně lidí se na mě obrátilo, jestli bychom něco takového dokázali udělat. My už se tomu věnujeme půl roku a teď jsme vše zprocesovali.
Naprosto upřímně říkám, že když se nám vrátí investované náklady, budu rád, ale není to cíl. Samozřejmě nepopírám, že to je prospěšné pro PR (public relations neboli vytváření pozitivního obrazu u veřejnosti - poznámka redakce). A když na tom i něco vyděláme, tak budu samozřejmě ještě spokojenější.
A.cz: Říkal jste, že budete rád, když budete mít na konci pokryté náklady. V jaké jsou výši?
Vychází to v řádech milionů korun.
A.cz: Takže očekáváte, že příjmy dosáhnou této výše.
Neočekávám žádnou výši. Tohle je tak turbulentní projekt, že se příjmy nedají plánovat.
A.cz: Ale tak musíte aspoň tušit, že případné přísudky od soudu budou v nějaké výši, a od toho asi odvodíte i požadavky na banky při prvotním mimosoudním jednání?
To ano, ale to případně přiřknou advokátům, to nejde za BSP Lawyer Partners. Já samozřejmě mám stanovené poplatky za technické zpracování. Ale taky mám s advokáty dohodu, že když z toho nebudou mít nic oni, tak já taky ne.
Ale nám jde v této věci skutečně prioritně o princip, nesouhlasím s tím, aby banky vybíraly tento poplatek. Teď nechci, aby to vyznělo nějak špatně, ale já jsem dost bohatý člověk a mám jiné zakázky, které mi dobře vydělávají. BSP jako celá skupina má miliardový obrat, je ve čtyřech zemích. Tuto iniciativu beru jako výzvu.
Čtěte také: Vzpoura klientů, tlak na banky bude největší v historii Banky, třeste se. Do boje s poplatky jde elitní právník Průlom: První banka vrátila poplatek za úvěrový účet |
A.cz: Ano, máte i jiné zakázky a máte také problémovou minulost. Připomeňme třeba, že vymáháte nezaplacené mýtné pro Ředitelství silnic a dálnic, kde si sdružení dopravců ČESMAD stěžuje na neúměrné množství chyb. Chyby hlásili také v roce 2008 podnikatelé, kterým od vaší společnosti přišel dopis žádající zaplacení dlužných koncesionářských poplatků České televizi. Tito lidé přitom žádný dluh neměli. Jak zaručíte, že se podobné chyby nebudou opakovat i v aktuálním projektu?
První věc: my žádné dluhy nevymáháme. My jsme softwarový zpracovatel. Jaká data nám dá klient, s takovými pracujeme. Já nikdy nepůjdu proti klientovi, takže nebudu říkat, jestli u mýtného dal špatná data Kapsch, nebo někdo jiný.
A u České televize byla také chyba v datech, ale nešlo o podnikatele. Tam byl problém čistě v tom, že z těch zhruba 3,5 milionu koncesionářů se objevilo 142 lidí, kteří skutečně neměli dluh, ale měli problém s tím, že zaplatili, ale se špatným variabilním symbolem. Proto se v databázi objevili jako dlužníci.
A.cz: Takže když vám lidi dají správná data, tak podle vás problém teď žádný nebude.
Ano. My ta data navíc kontrolujeme, máme na to systém. Už jsme takto například zjistili, že některé plné moci vypisoval provokatér. Máme 50 velmi podobných plných mocí. Když jsme volali zpět na vyplněné telefonní číslo, tak nikdo nereagoval. My tedy i tyto plné moci zpracujeme, jsou v systému, ale nebudeme s nimi dále pracovat, pokud vidíme, že to evidentně je provokace od bank či něco podobného.
I proto chceme, kdyby případně došlo až na žalobu, aby si každý klient sám uhradil soudní poplatek ve výši 400 korun (při celkové sumě vymáhaných poplatků do 10 tisíc korun - poznámka redakce). Tím se totiž kromě jiného verifikuje, že za vyplněnou plnou mocí je skutečná osoba.
Nechají si platit servis, tak ať ho předvedou
A.cz: Jak dlouho bude podle vašeho odhadu trvat celý proces? Kdy se lidé, kteří vám dají plnou moc, mohou dočkat vrácení poplatků?
Nyní budeme asi dva týdny čekat na zhruba 12,5 tisíce lidí, kteří se zaregistrovali do projektu webů Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. Tito lidé nyní budou s veškerým potřebným vysvětlením vyzváni, aby vyplnili naši plnou moc. V řádech několika týdnů pak začneme jednat s bankami.
A.cz: A jak rychle podle vás dojde k dohodě s bankami?
S každou bankou budeme jednat tak týden až dva týdny, a když se nedohodneme, tak půjdeme k soudu. Tam bude během pár dnů vydaný platební rozkaz, pak banky buď podají odpor a bude se u soudu dál jednat, nebo jako v případě Petra Němce (banka mu poplatky vrátila po vydání platebního rozkazu - poznámka redakce) nechají platební rozkaz zpravomocnit, a poplatky tedy vrátí.
A.cz: Kdyby jednání došla skutečně až k rozsudku soudu, který by dal za pravdu bance, co v tom případě budou platit lidé, kteří u vás podepíší plnou moc?
Přijdou o 400 korun soudního poplatku. To je všechno.
A.cz: Podle vás se nemůže stát, že by soud bance uznal náhradu nákladů za advokátní služby, které jsou v řádu jednotek tisíců korun?
Ne. Banky přece mají svá obrovská právní oddělení a nepoužívají externí právníky.
Přečtěte si také:
- Vzpoura klientů, tlak na banky bude největší v historii
- Banky, třeste se. Do boje s poplatky jde elitní právník
- Banky ruší poplatek za trvalé příkazy, byl protizákonný
- Nechceme poplatky, řekli Američané a banky ustoupily
- Ztratil kartu i s PINem. Soud s bankou přesto vyhrál
- Bankovní poplatky stouply třikrát víc než inflace
- Ušetřete přes tisícovku ročně. Neplaťte za účet v bance
- Podnikatelé, banky vás klamou. Platíte víc, než musíte
- Která banka je nejvstřícnější? Žebříček má nového lídra
- Banky už nesmí vybírat poplatek za platbu v hotovosti
A.cz: Ale asi zase banky nejsou zařízené na vyřizování desetitisíců žalob najednou?
To podle mě není tak jednoznačné. Když máte na to, abyste obhospodařil statisíce klientů a strhával jim z účtů stokorunové poplatky měsíčně, tak podle mě musíte být zajištěný i pro případ, kdy tito klienti přijdou a budou po vás něco chtít. Když už jsme u toho, tak přesně poskytovaným servisem přece banky argumentují, když vysvětlují, proč poplatky za vedení úvěrového účtu vybírají.
A.cz: Dobře, ale vy přece nemůžete předjímat rozhodnutí soudu, který jediný o případných náhradách rozhoduje. Když tedy čistě hypoteticky vezmeme příklad, kdy by soud náhrady nákladů bance přiznal, tak to váš klient zaplatí?
Ne, zaplatíme to za něj, dáváme na to garanci. Stejně to máme i s Českou televizí, kdyby u soudu prohrála, tak BSP platí náhrady za právní zastoupení. Stejně je to u tohoto projektu.
A.cz: Jaké změny jste po nynějším sloučení aktivit s dříve konkurenčními projekty udělali v plné moci, kterou vám klienti dávají pro jednání s bankou?
Přeformulovali jsme bod 2. Mnoho lidí ho chápalo tak, že kdybychom u soudu uspěli a soud nám nepřiznal náhrady nákladů na advokáta, tak bychom si je mohli strhnout z vrácených poplatků. Nic takového jsme ale nikdy neříkali a nemusí se toho bát ani lidé, kteří již plnou moc podepsali. Jde tam čistě o to, že v případě, kdy by soud tyto náhrady přiznal, tak že jdou za právníkem.
To jsme otevřeně říkali od začátku, obě plné moci jsou tak právně úplně totožné - ta novější je naformulovaná tak, aby byla srozumitelnější i pro laika. Platí, že klient v případě úspěchu dostane sto procent úvěrových poplatků, právníci si případně vezmou soudní náhrady nákladů.
A.cz: A když někdo v předchozích 14 dnech podepsal původní plnou moc, ale chtěl by ji z jakéhokoli důvodu nahradit tou novou, tak může?
Ano, může. Ale znovu opakuji, že právní výklad je u obou úplně stejný.
Co si o projektu myslíte? Jaké jsou vaše zkušenosti s bankami? Napište nám na Facebook!