reklama
 
 

Váš nákup prozkoumají chytré senzory. Do českých obchodů míří další inovace

28. 3. 2017
Většina novinek v českých obchodech vydrží maximálně tři roky. Kromě vylepšování zboží sázejí prodejci stále častěji na digitální technologie přímo v obchodech. Systém scan&go pomůže zákazníkům s orientací v prodejně, heat mapy zase obchodníkům s umístěním zboží.
Doporučujeme

Praha - Tuzemské obchody jsou zaplaveny novým nebo alespoň inovovaným zbožím. Jen za loňský rok se objevilo u balených potravin a drogistického zboží 24 tisíc nových výrobků. Novinek bylo o dvě procenta více než v roce 2015 a o šest procent více oproti roku 2014, spočítala agentura Nielsen

"Třetina lidí při posledním nákupu koupila inovovaný výrobek. Češi chtějí stále více novinek," říká Břetislav Chovítek z agentury Nielsen, která výzkum provedla. Nejvíce nových produktů nakupují mladí lidé - generace takzvaných mileniálů.

Nejčastěji ale přibývají postupné inovace, jako je změna velikosti, nová příchuť nebo nová vůně, a to v různých kategoriích takzvaného rychloobrátkového zboží od potravin po drogerii. "Revolučních novinek je opravdu jen několik ročně. Byla to například plastová lahev pro pivo," popisuje Chovítek.

Agentura Nielsen současně zjistila, že inovované zboží se na pultech českých obchodů protočí za tři roky - tedy že za tři roky už dnešní výrobky v prodejnách nebudou. "Třetina novinek na trhu nevydrží déle než dva roky. Velmi často inovace selhávají kvůli slabému uvedení na trh a malé podpoře," upřesňuje Chovítek.

Na těch, které vydrží, ale může prodejce dobře vydělat. Pětina inovací přináší až 80 procent tržeb, dodává Chovítek.

O trendech na maloobchodním trhu diskutovali v úterý účastníci pražské konference Retail in Detail - Efektivní inovace. Inovace zboží je jednou z možností, jak výrobci mohou získat konkurenční výhodu.

Vedle samotného zboží ale probíhá modernizace i v technologiích a dalších oblastech obchodu. Například e-shop Spokojený pes inovoval krabice, v nichž dodává zboží. Dají se z nich vyrobit boudy pro domácí zvířata. A třeba internetový obchod Alza loni zprovoznil třeba pojízdnou prodejnu Alza Street Shop.

Společnost Samsung dodává českým obchodníkům dotykové obrazovky, na nichž mohou zákazníci "projíždět" sortiment prodejny či web obchodníka. Využívat je bude například síť lékáren Dr.Max nebo řetězec chovatelských potřeb Pet Center.

"K inovacím v obchodech tlačí prodejce sami zákazníci hlavně tím, že využívají chytré telefony. Pokud je chce obchodník zaujmout, musí mu nabídnout obsah do jeho mobilu, to je klíčová zbraň," vysvětluje Ondřej Žák, manažer pro retail a rychloobrátkové zboží společnosti EY.

Češi stále častěji využívají mobil k dohledání cen různého zboží před nákupem, stejně jako během nakupování v obchodě. "Brzy bude na trhu technologie, která umožní, aby zákazník při vyhledání zboží na mobilu v prodejně jako první volbu dostal obchod, ve kterém stojí," líčí Žák.

Nejznámější digitální technologie, která se používá při nakupování, je Scan&Go. Skener pro zákazníky v Česku poprvé zavedl před několika lety Globus, loni s tím pak přišlo Tesco.

Peter Friedel ze společnosti Zebra Technologies, která skenery Globusu dodává, na konferenci představil jejich inovované verze. Nové skenery se například propojí se zákaznickou kartou zákazníka, zobrazí mu minulé nákupy, pomáhají mu orientovat se v obchodě či nabídnout při nákupu určitých potravin recepty.

"Chytré skenery jsou velmi oblíbené v regionu střední Evropy, používá je 30 až 60 procent zákazníků daných obchodů," popisuje Friedel. Se skenerem podle něj lidé v obchodech utratí i o 14 procent více než při běžném nákupu.

Trendem, který by čeští obchodníci mohli využívat už brzy, je takzvaná heat mapa. Ta prostřednictvím chytrých senzorů rozmístěných po prodejně a snímáním mobilů sleduje pohyb zákazníků v obchodě. Díky tomu pak prodejci budou moci měnit umístění výrobků nebo lépe promovat zboží ve slevách.

"U nás jsou první projekty, které s tím pracují. A myslím si, že kdo do toho půjde, získá konkurenční výhodu. Sami jednáme se třemi velkými obchodníky v Česku, kteří o heat mapách uvažují," říká Žák z EY s tím, že konkrétní jména uvést nemůže. Chytré senzory nyní testuje například zmíněná Zebra Technologies v USA a Velké Británii.

V zahraničí jsou digitální technologie v nakupování oproti Česku stále napřed. Podle Žáka se do tuzemska inovace dostávají většinou s dvouletým zpožděním, i když časová propast se začíná zmenšovat. V cizině například nyní obchodníci podle něj ustupují od vlastních aplikací, kdežto v Česku jsou na vzestupu.

"Místo toho budou vznikat firmy, které se zaměří na obsah zasílaný přímo přes operační systém v mobilu. Při vstupu do obchodu vám na mobil přijde zpráva, která vám podle vaší identity, věku, pohlaví atd. nabídne zboží přímo pro vás," popisuje Žák. U nás by podle něj mohla tato novinka prorazit už letos.

Další příklad kreativní inovace v cizině nabízí Pavel Říha z distribuční společnosti ppm factum: Singapurský obchodník s hudebními nahrávkami Starhub se ke své propagaci spojil s prodejcem oblečení v jednom obchodním domě. Na jednotlivé kusy šatů byly umístěny speciální čipy, které při zkoušení v kabince spustily hudbu, jež podle specialistů na marketing k danému oblečení seděla. Jiný výrobce obuvi zase do regálů, na nichž vystavil své boty, nabídl dotykové obrazovky, které po navolení ukázaly, k jakému oblečení se obuv hodí. "Důležité je, aby se zákazníci s inovací bavili," dodal Říha.

Pokračujte dál

reklama
reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama