Chytrá účtenka vám seřadí nákup, pomůže i displej. Řetězce lákají na novinky

Iva Špačková Iva Špačková
2. 2. 2017 6:50
Kaufland, největší řetězec v Česku podle výše tržeb, začal lidem na účtenkách rozřazovat zboží do různých nákupních kategorií. Usnadňuje tak práci spotřebitelům, kteří si hlídají, za co přesně utrácejí, nebo třeba matkám, které evidují výdaje kvůli výživnému. Lepší komfort při nakupování se snaží přinést i Tesco či Albert.
Vylepšené účtenky v Kauflandu.
Vylepšené účtenky v Kauflandu. | Foto: Iva Špačková

Praha – Obchodní řetězce se snaží zpříjemnit zákazníkům nakupování. Investují také do vylepšení účtenek, které lidé dostávají u pokladny. Účtenka z Kauflandu vylepšila image, Tesco na ní začalo označovat bezlepkové potraviny a Albert instaluje k pokladnám čitelné displeje pro spotřebitele. Právě zvyšování komfortu při nakupování je trend, kterým se mohou prodejci od sebe odlišit, říká expert.

Kaufland jako první z velkých tuzemských řetězců nově rozděluje zboží na účtence do přehledných skupin. Jogurt je například zařazen pod kategorii mléčných výrobků, brambory do ovoce a zeleniny a toaletní papír do drogerie. Jednotlivé kategorie jsou na účtence vytištěny tučným písmem.

Nový design pomáhá lidem, kteří si vedou domácí účetnictví. "Kvůli výživnému musím počítat, za co přesně v domácnosti utrácím, a je velmi těžké hledat na každé účtence, co šlo na drogerii, co na školní potřeby, oblečení, jídlo a pití a co do výživného vůbec nepatří. Teď je to jednodušší," pochvaluje si Eva, matka dvou dětí. 

Kaufland testoval nové účtenky od loňského dubna, v listopadu je rozšířil do všech svých prodejen. "Všechny naše modernizační kroky jsou motivovány tím, aby se zvýšil komfort jak pro uživatele, tak i zákazníka," říká mluvčí řetězce Michael Šperl. Další změny ve vzhledu či struktuře účtenek nyní obchod neplánuje, dodává.

S novinkou přichází od února i Tesco. Na účtence označuje bezlepkové potraviny zkratkou BL před každou bezlepkovou položkou. "Našim zákazníkům to pomůže při uplatňování slev u zdravotních pojišťoven," vysvětluje mluvčí řetězce Václav Koukolíček.

Foto: Tesco

Svaz českých a moravských spotřebních družstev zkoušel rozřazovat položky do skupin jako Kaufland už v minulosti. "Nicméně je to spíše pro větší prodejny, neboť na menších, které převážně provozujeme, je položek málo a bylo by zde mnohdy stejně kategorií jako produktů, což účet opět prodlužuje," vysvětluje Lukáš Němčík ze Skupiny COOP, která provozuje téměř tři tisíce prodejen hlavně v regionech.

Řetězec Globus nyní změny v účtenkách z pohledu zákazníků neplánuje, protože se – stejně jako ostatní obchodníci – zaměřuje na aktualizaci pokladních systémů kvůli březnovému zapojení do elektronické evidence tržeb (EET). Podobně odpovídají i zástupci společnosti Ahold, která provozuje hypermarkety a supermarkety Albert. Sítě Pennny Market a Billa se k inovacím účtenek nevyjádřily. 

Albert však ještě před spuštěním EET začal obchody vybavovat novými systémy rozšířenými o displeje určené pouze pro kupující. Na nich se zobrazují velkým písmem jednotlivé položky nákupu i jejich celkový součet. Zákazník také vidí informace o probíhajících akcích v prodejně.  

"Nové vybavení usnadní i vážení a markování zboží či další služby spojené s nákupem, jako je třeba případné vracení zboží nebo reklamace," říká Jiří Mareček, ředitele komunikace řetězce Albert. Zákaznické displeje nyní fungují na šesti prodejnách v Česku – v Praze (Ruzyně a Nové Butovice), Pardubicích, Hradci Králové, Plzni a Brně. Příští týden přibude další na pražském Chodově a do dvou let budou displeje ve všech obchodech Aholdu.

Obchodníci zlepšují své služby proto, aby si v silně konkurenčním trhu udrželi zákazníky. Zatímco dosud se je snažili nalákat hlavně na slevy, nyní se snaží jejich přízeň získat právě tím, že jim zpříjemní nakupování.

"Zvyšovat komfort a udělat z nakupování zážitek, to je aktuální trend, který bude platit dalších pět let. Pozitivní je v tom, že každý obchod může zvolit jiný způsob, jak být pro zákazníka atraktivní a odlišit se od konkurence. Má to stovky dimenzí," říká Zdeněk Skála, ředitel výzkumu Retail & Shopper společnosti GfK Czech.

Zatímco jeden obchod se podle Skály může zaměřit na vylepšení účtenek, další na lepší navigaci v rámci prodejny, příjemnou komunikaci s personálem, rychlejší odbavení a kratší fronty, ochutnávky, poradenství na prodejně či oddychový koutek v hale. Nejlepší je komfort vylepšovat v několika oblastech a zároveň se zaměřit na to, aby byl nákup pro zákazníka co nejrychlejší.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Policie pátrá na Nymbursku po seniorovi, který odjel do Kerska na houby. Může být v ohrožení života

Středočeská policie pátrá po osmdesátiletém muži, který dnes po poledni odjel na motokole ze Sadské na Nymbursku na houby směrem na Kersko a nevrátil se. Muž je po několika operacích srdce, trpí výpadky paměti, proto může být v ohrožení života. Policie to uvedla dnes večer na Twitteru, zveřejnila také fotografii hledaného. Lidé se s informacemi k pátrání mají obracet na linku 158.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

V Namibii objevili nový kmen kulhavky a slintavky. Vyvezené maso může být zasažené, varoval ministr

V Namibii odhalili nový kmen slintavky a kulhavky. S odvoláním na namibijské ministerstvo zemědělství to dnes uvedla agentura Reuters. Virové onemocnění, které se obvykle nepřenáší na člověka, se v zemi poprvé potvrdilo v květnu. Od té doby se nakazily tisíce kusů dobytka.

„Je důležité zdůraznit, že nový sérotyp FMD O také způsobuje klinické případy u koz a ovcí, které mohou onemocnění rozšířit na další citlivá zvířata,“ uvedl v prohlášení ministr zemědělství Carl Schlettwein.

První případy onemocnění se prokázaly v květnu v oblasti Zambezi, která sousedí ze Zambií. Nemoc se mezi dobytkem šíří navzdory vysoké proočkovanosti zasažených stád, což vedlo úředníky k hlubšímu prozkoumání problému.

Schlettwein uvedl, že nová mutace byla poprvé objevena v srpnu na jihu země. Vyšetřování podle něj ukázalo, že kmen se do země dostal ze Zambie kvůli nelegálnímu převozu zvířat přes hranice. Maso vyvezené z Namibie, která ho exportuje do Číny, Evropské unie a Spojených států, může být zasažené, varoval ministr. Nákaza podle něj také negativně ovlivní nedávné dohody o vývozu, které země podepsala například s Ghanou.

Slintavka a kulhavka je vysoce infekční virové onemocnění sudokopytníků, které se na člověka většinou nepřenáší. Nákaza se může přenášet větrem nebo na automobilech či šatech lidí, kteří přijdou do styku s nakaženými zvířaty. Na území České republiky se nemoc vyskytla naposledy v roce 1975.

Zdroj: ČTK
Další zprávy