reklama
 
 

Privátní značky kupuje čím dál více lidí. Nejde jen o nižší cenu, řetězce lákají i na kvalitu

28. 3. 2017 12:10
Vlastní značky řetězců si postupně získávají stále větší důvěru u českých spotřebitelů. Zatímco v roce 2012 za ně lidí utráceli v průměru necelou pětinu výdajů, loni tento podíl vzrostl na téměř 21 procent. Češi se tak přibližují vyspělým evropským trhům. Řetězce se nyní snaží pod svou značkou prodávat i dražší produkty a zaujmout tak i zákazníky preferující vysokou kvalitu.

Praha - Obliba takzvaných privátních značek v Česku pomalu roste. Zatímco v roce 2012 za ně lidé utráceli v průměru necelou pětinu výdajů, loni tento podíl dosáhl téměř 21 procent. Vyplývá to z výzkumu agentury GfK a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, který se zaměřil na takzvané rychloobrátkové zboží.

Češi se tak vzdalují nákupnímu chování východních zemí a přibližují se vyspělým evropským ekonomikám, kde podíl privátních značek dosahuje zhruba třetinu výdajů. Například Němci utrácejí za vlastní značky řetězců 36 procent z výdajů na běžné nákupy, Rakušané 32 procent a Slováci 27 procent. Naopak Rusové utrácejí jen sedm procent, Bulhaři devět a Rumuni čtrnáct.

Privátní značky - například Albert Quality (Albert), K-Classic (Kaufland), Clever (Billa) či Pilos, Pikok a Cien (Lidl) - nedodávají jejich výrobci pod svou značkou, ale pod značkou řetězce.

"Loni řetězce uvedly na trh nové privátní značky, hlavně ty dražší zaměřující se na kvalitu. Lidé byli ochotni za toto zboží utratit více peněz, což příznivě ovlivnilo výsledky obchodníků," říká Ladislav Csengeri z výzkumné agentury GfK.

V minulosti sahali Češi po značkách řetězců hlavně proto, že byly většinou levnější než výrobky známých značek. V základních řadách je právě nízká cena tím nejdůležitějším faktorem pro volbu. Dávají jim přednost zákazníci, pro které je kvalita až na druhém místě. 

Také vyšší řady privátních výrobků jsou levnější než klasické značky, ale jejich kvalita už je shodná se standardními značkami. Často je totiž vyrábí i stejná firma - jednou pod svou známou značkou, kterou obchody nabízejí za vyšší cenu, a jednou pod privátní značkou řetězce, která má cenu nižší.

Řetězce se však nyní snaží pod svou značkou prodávat i dražší produkty a zaujmout tak i zákazníky preferující vysokou kvalitu. Jsou to například řady Tesco Finest, K-Purland (Kaufland), Billa Premium, Globus Gold, Albert Excellent či Albert Bio.

A právě tyto dražší řady se podle Csengeriho v posledních době rozšiřují více než "ekonomické" kategorie privátních výrobků.

Obchodníkům se vyplácí privátní značky uvádět na trh proto, že jim to pomáhá odlišit se od konkurence a zároveň jim to zlevňuje marketing, tedy komunikaci se zákazníkem.

autor: Iva Špačková | 28. 3. 2017 12:10

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama