Privátní značky kupuje čím dál více lidí. Nejde jen o nižší cenu, řetězce lákají i na kvalitu

Iva Špačková Iva Špačková
28. 3. 2017 12:10
Vlastní značky řetězců si postupně získávají stále větší důvěru u českých spotřebitelů. Zatímco v roce 2012 za ně lidí utráceli v průměru necelou pětinu výdajů, loni tento podíl vzrostl na téměř 21 procent. Češi se tak přibližují vyspělým evropským trhům. Řetězce se nyní snaží pod svou značkou prodávat i dražší produkty a zaujmout tak i zákazníky preferující vysokou kvalitu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Obliba takzvaných privátních značek v Česku pomalu roste. Zatímco v roce 2012 za ně lidé utráceli v průměru necelou pětinu výdajů, loni tento podíl dosáhl téměř 21 procent. Vyplývá to z výzkumu agentury GfK a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, který se zaměřil na takzvané rychloobrátkové zboží.

Češi se tak vzdalují nákupnímu chování východních zemí a přibližují se vyspělým evropským ekonomikám, kde podíl privátních značek dosahuje zhruba třetinu výdajů. Například Němci utrácejí za vlastní značky řetězců 36 procent z výdajů na běžné nákupy, Rakušané 32 procent a Slováci 27 procent. Naopak Rusové utrácejí jen sedm procent, Bulhaři devět a Rumuni čtrnáct.

Foto: SOCR ČR, GfK

Privátní značky - například Albert Quality (Albert), K-Classic (Kaufland), Clever (Billa) či Pilos, Pikok a Cien (Lidl) - nedodávají jejich výrobci pod svou značkou, ale pod značkou řetězce.

"Loni řetězce uvedly na trh nové privátní značky, hlavně ty dražší zaměřující se na kvalitu. Lidé byli ochotni za toto zboží utratit více peněz, což příznivě ovlivnilo výsledky obchodníků," říká Ladislav Csengeri z výzkumné agentury GfK.

V minulosti sahali Češi po značkách řetězců hlavně proto, že byly většinou levnější než výrobky známých značek. V základních řadách je právě nízká cena tím nejdůležitějším faktorem pro volbu. Dávají jim přednost zákazníci, pro které je kvalita až na druhém místě. 

Foto: SOCR ČR, GfK

Také vyšší řady privátních výrobků jsou levnější než klasické značky, ale jejich kvalita už je shodná se standardními značkami. Často je totiž vyrábí i stejná firma - jednou pod svou známou značkou, kterou obchody nabízejí za vyšší cenu, a jednou pod privátní značkou řetězce, která má cenu nižší.

Řetězce se však nyní snaží pod svou značkou prodávat i dražší produkty a zaujmout tak i zákazníky preferující vysokou kvalitu. Jsou to například řady Tesco Finest, K-Purland (Kaufland), Billa Premium, Globus Gold, Albert Excellent či Albert Bio.

A právě tyto dražší řady se podle Csengeriho v posledních době rozšiřují více než "ekonomické" kategorie privátních výrobků.

Obchodníkům se vyplácí privátní značky uvádět na trh proto, že jim to pomáhá odlišit se od konkurence a zároveň jim to zlevňuje marketing, tedy komunikaci se zákazníkem.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 37 minutami

Osmý zápas, osmá výhra. Jekatěrinburg s Kovářem dál vítězí

Hokejisté Jekatěrinburgu vyhráli v KHL i osmý zápas a posedmé u toho byl český brankář Jakub Kovář. Jediný neporažený tým v soutěži zvítězil 5:4 v prodloužení nad Kunlunem a stále se pyšní stoprocentním bodovým ziskem. Před Šimonem Hrubcem dostal v brance čínského týmu přednost Jeremy Smith.

Kovářův Avtomobilist přitom uspěl už počtvrté až po nerozhodném výsledku v základní hrací době. Domácí tentokrát dvakrát stáhli jednogólovou ztrátu a po dvou třetinách sami vedli 4:3. Na vyrovnávacím gólu čínského týmu se podílel asistencí obránce Andrej Šustr.

Zápas rozhodl po 42 sekundách prodloužení druhým gólem v zápase německý útočník Brooks Macek, který se posunul do čela klubové produktivity s 11 body za šest branek a pět asistencí.

KHL:

Jekatěrinburg - Kunlun Red Star 5:4 v prodl. (za hosty Šustr 0+1), Magnitogorsk - Spartak Moskva 4:3, Ufa - Omsk 2:5, CSKA Moskva - Vladivostok 4:0, Dynamo Moskva - Petrohrad 0:2, HK Soči - Nižnij Novgorod 5:4, Kazaň - Nižněkamsk 4:1.

před 1 hodinou

Rada bezpečnosti zamítla obě rezoluce, které vyzývaly k příměří v syrské provincii Idlíb

Rada bezpečnosti OSN zamítla obě rezoluce, které vyzývaly k příměří v syrské provincii Idlíb. Státy se neshodly ohledně výjimky pro útoky na teroristy.

před 1 hodinou

Bulharský fotbalový útočník Berbatov ukončil v 38 letech kariéru

Fotbalový útočník Dimitar Berbatov ukončil v 38 letech kariéru. Někdejší hráč Manchesteru United to oznámil na twitteru. Naposledy působil v minulém roce v indickém klubu Kerala Blasters.

"Aktivní fotbal mi bude chybět, ale po téměř dvaceti letech v profesionálním fotbale nastal čas," napsal Berbatov.

Rodák z Blagojevgradu začal profesionální dráhu v CSKA Sofia, odkud zamířil do Bayeru Leverkusen. Poté vystřídal Tottenham, Manchester United, s nímž získal dva ligové tituly, Fulham, Monako a před angažmá v Indii působil v PAOK Soluň.

V bulharské reprezentaci nastřílel v 78 zápasech 48 gólů a dělí se v pořadí kanonýrů o první místo s Christem Bonevem.

před 1 hodinou

Správa železnic čelí exekuci kvůli sporům o desítky tisíc korun

Správa železniční dopravní cesty čelí exekuci kvůli dvěma sporům o desítky tisíc korun. Uvedl to server Euro.cz. Jedna firma a jeden živnostník, které zastupuje stejný advokát, se v řízení dožadují dohromady asi 54 000 korun. Zatím nebyl vydán žádný exekuční příkaz. Státní organizace se k situaci zatím nechce vyjadřovat.

Další zprávy