Privátní značky kupuje čím dál více lidí. Nejde jen o nižší cenu, řetězce lákají i na kvalitu

Iva Špačková Iva Špačková
28. 3. 2017 12:10
Vlastní značky řetězců si postupně získávají stále větší důvěru u českých spotřebitelů. Zatímco v roce 2012 za ně lidí utráceli v průměru necelou pětinu výdajů, loni tento podíl vzrostl na téměř 21 procent. Češi se tak přibližují vyspělým evropským trhům. Řetězce se nyní snaží pod svou značkou prodávat i dražší produkty a zaujmout tak i zákazníky preferující vysokou kvalitu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Obliba takzvaných privátních značek v Česku pomalu roste. Zatímco v roce 2012 za ně lidé utráceli v průměru necelou pětinu výdajů, loni tento podíl dosáhl téměř 21 procent. Vyplývá to z výzkumu agentury GfK a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, který se zaměřil na takzvané rychloobrátkové zboží.

Češi se tak vzdalují nákupnímu chování východních zemí a přibližují se vyspělým evropským ekonomikám, kde podíl privátních značek dosahuje zhruba třetinu výdajů. Například Němci utrácejí za vlastní značky řetězců 36 procent z výdajů na běžné nákupy, Rakušané 32 procent a Slováci 27 procent. Naopak Rusové utrácejí jen sedm procent, Bulhaři devět a Rumuni čtrnáct.

Foto: SOCR ČR, GfK

Privátní značky - například Albert Quality (Albert), K-Classic (Kaufland), Clever (Billa) či Pilos, Pikok a Cien (Lidl) - nedodávají jejich výrobci pod svou značkou, ale pod značkou řetězce.

"Loni řetězce uvedly na trh nové privátní značky, hlavně ty dražší zaměřující se na kvalitu. Lidé byli ochotni za toto zboží utratit více peněz, což příznivě ovlivnilo výsledky obchodníků," říká Ladislav Csengeri z výzkumné agentury GfK.

V minulosti sahali Češi po značkách řetězců hlavně proto, že byly většinou levnější než výrobky známých značek. V základních řadách je právě nízká cena tím nejdůležitějším faktorem pro volbu. Dávají jim přednost zákazníci, pro které je kvalita až na druhém místě. 

Foto: SOCR ČR, GfK

Také vyšší řady privátních výrobků jsou levnější než klasické značky, ale jejich kvalita už je shodná se standardními značkami. Často je totiž vyrábí i stejná firma - jednou pod svou známou značkou, kterou obchody nabízejí za vyšší cenu, a jednou pod privátní značkou řetězce, která má cenu nižší.

Řetězce se však nyní snaží pod svou značkou prodávat i dražší produkty a zaujmout tak i zákazníky preferující vysokou kvalitu. Jsou to například řady Tesco Finest, K-Purland (Kaufland), Billa Premium, Globus Gold, Albert Excellent či Albert Bio.

A právě tyto dražší řady se podle Csengeriho v posledních době rozšiřují více než "ekonomické" kategorie privátních výrobků.

Obchodníkům se vyplácí privátní značky uvádět na trh proto, že jim to pomáhá odlišit se od konkurence a zároveň jim to zlevňuje marketing, tedy komunikaci se zákazníkem.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Rusko zmrazilo účty rádiu Svobodná Evropa, udělilo mu několik pokut

Moskva zmrazila ruské účty americké rozhlasové stanice Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RL). Oznámila to stanice, kterou už dříve ruské úřady označily za "zahraničního agenta" a udělily jí několik pokut za to, že ve svém zpravodajství tuto informaci neuvádí. V moskevských kancelářích RFE/RL dnes zasahovali exekutoři, což podle stanice znamená, že se Rusko nezaplacené pokuty rozhodlo vymáhat.

Ruské úřady letos stanici vyměřily pokuty v celkové výši zhruba jednoho milionu dolarů (asi 21,7 milionu Kč), RFE/RL je odmítla zaplatit a obrátila se na Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Pražská burza dosáhla nového rekordu, je nejsilnější od ledna 2020

Pražská burza dosáhla nejsilnější úrovně od konce loňského ledna. Index PX dnes stoupl o 1,48 procenta na 1121,81 bodu. Posílily téměř všechny hlavní emise. Vyplývá to z výsledků obchodování na webu burzy.

Vývoj indexu pražské burzy je od loňského března, kdy se v Česku objevily první případy nemoci covid-19, silně ovlivňován vývojem epidemické situace. V lednu a únoru 2020 se index PX pohyboval až nad 1100 body. V březnu po potvrzení prvních nákaz a souvisejícím omezení obchodu, služeb, kultury, sportu či cestování se index propadl až na 690 bodů.

V létě posílil skoro na 1000 bodů, ale při podzimní druhé vlně epidemie se propadl zhruba na 840 bodů. Letos v lednu burza posílila nad 1070 bodů, po následném zesílení epidemie však index opět kolísal. Od začátku března epidemie zase zpomaluje a index postupně roste.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Vyšetřovatel kauzy kolem dotace na stavbu Farmy Čapí hnízdo Nevtípil ke konci května končí u policie, odchází do civilu, uvedl Ekonomický deník.

Zdroj: ČTK
Další zprávy