reklama
 
 

Supermarket budoucnosti se otevírá. Stačí pohyb ruky a pozná, o co máte zájem

10. 12. 2016
Foto: Accenture
Když zákazník vezme do ruky konkrétní produkt nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají a na displejích se objeví rozšířené informace o daném zboží. Ukázkový obchod italského řetězce COOP sází na interaktivitu.
Doporučujeme

Milán – Ukázkový projekt nazvaný Supermarket budoucnosti si teď může vyzkoušet i široká veřejnost pro každodenní nákupy. V oblasti Biococca v komplexu milánské univerzity jej otevřel největší italský řetězec COOP Italia ve spolupráci s technologickou společností Accenture.

Jednotlivé potraviny jsou standardně vystaveny v šikmých nebo vodorovných regálech, nad nimiž ale visí ploché obrazovky, na kterých se zobrazují informace o zboží.

Supermarket budoucnosti

Když zákazník vezme do ruky konkrétní produkt nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají - využívají detekce polohy částí těla k interpretaci gest zákazníka. Na displejích se pak objeví rozšířené informace o daném zboží – od těch základních, jako jsou složení, původ, alergeny nebo kalorická hodnota, až po dopad na životní prostředí formou takzvané uhlíkové stopy. Spotřebitel tak nemusí „luštit“ údaje na etiketě –  vše je přehledně zobrazeno na displeji.

Supermarket budoucnosti

Lidé také mohou prostřednictvím aplikace nahrát do svého profilu individuální preference, tedy například alergeny, dietu nebo oblibu určitého typu vína. Aplikace je potom může po prostoru navigovat a nabízet jim zboží a slevy na míru.

Na velké obrazovce se zákazníkům během cesty obchodem zobrazují také například cenové nabídky řetězce, tipy pro vaření, informace ze sociálních médií obchodníka, nejprodávanější výrobky a různé akce nabízející další možnosti interakce.

Jiný typ supermarketu budoucnosti zprovoznila společnost Amazon, která se z internetu rozšiřuje také formou kamenných prodejen. V přízemí své nové kancelářské budovy v americkém Seattlu spustila testovací provoz samoobsluhy, v níž nebudou vznikat žádné fronty.

Lidé si v ní mohou ukládat zboží z regálů rovnou do tašek a při odchodu nemusí ani zpomalit, natož čekat na placení, protože samoobsluha nemá žádné pokladny.

Klíčem služby nazvané Amazon Go je aplikace pro chytré telefony, která využívá dat ze senzorů a kamer rozmístěných po prodejně. Zákazník se po příchodu do obchodu pomocí aplikace přihlásí a začne nakupovat. Co přesně do tašky vložil a v jakém množství, systém rozpozná automaticky. Dokáže také položku z nákupního seznamu škrtnout, pokud se zákazník rozhodne zboží do regálu vrátit.

Po dokončení nákupu lidé nebudou muset na nic čekat a mohou rovnou odejít. Platbu si obchod strhne automaticky přes platební kartu navázanou na účet v aplikaci. Účtenka se na chytrém telefonu zobrazí v elektronické podobě.

Testovací obchod je zatím otevřený pouze zaměstnancům Amazonu. Široké veřejnosti chce firma prodejnu zpřístupnit na začátku příštího roku.

V Česku patří mezi průkopníky nových technologií řetězce Globus a Tesco. Vedle samoobslužných pokladen nabízejí technologii, která nejen obejde fronty, ale ušetří i čas strávený vykládáním zboží na pás a zase zpět.

V průběhu nákupu si zákazníci postupně načítají čárové kódy jednotlivých položek, takže mají hned přehled o ceně konkrétního zboží i o průběžném součtu.

Služba nazvaná Scan&Go funguje už ve všech hypermarketech Globus, zatímco Tesco ji pod názvem Scan&Shop teprve začíná testovat ve třech obchodech.

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama