Varšava, Praha - Polský europoslanec Kosma Złotowski (za vládní stranu Právo a spravedlnost) chce po Bruselu odpověď na otázku, zda je na jednotném unijním trhu férové prodávat stejné výrobky za rozdílné ceny.
Evropská komise by se podle něj zároveň měla zabývat otázkou, jestli by řetězce neměly u zboží uvádět i cenu, za kterou jej prodávají v jiných zemích EU. O iniciativě píší polská média.
Złotowski reaguje na průzkum agentury Take Task. Ta v říjnu zjistila, že obchodní řetězec Lidl prodává ve svých polských prodejnách dražší zboží než v německých. Podle europoslance může jít o nekalou obchodní praktiku, protože cenové rozdíly lze obtížně vysvětlit, když třeba náklady na pracovní sílu jsou v Polsku nižší než v Německu.
"Mezi výrobky se stejným složením a stejným čárovým kódem bylo až 70 procent položek dražších v Polsku než v obchodech stejného řetězce v Německu. V průměru byly všechny testované výrobky o 10 procent dražší," uvedl Złotowski.
Podle výzkumníků z Take Task jsou ceny často vyšší proto, že se stejné zboží v Polsku prodává jako prémiové, zatímco v Německu jako běžné. Největší rozdíly byly u potravin, které byly dražší ve třech čtvrtinách. Některé zboží se nicméně v Polsku prodává naopak levněji.
Lidl pro polská média mimo jiné uvedl, že nižší ceny v Německu jsou dány takzvanými úsporami z rozsahu. V Německu má řetězec téměř pětkrát víc prodejen než v Polsku, což znamená větší sílu při vyjednávání s dodavateli.
Komisja zapowiada walkę z nieuczciwymi praktykami sieci handlowych wobec klientów z Europy Środkowo-Wschodniej. Mam nadzieję, że @EUinPL zajmie się także polityką cenową @Lidl_Polska i wyjaśni dlaczego za te same produkty płacimy więcej niż np. Niemcy! https://t.co/ihPJlkI2fv
— Kosma Złotowski (@KosmaZlotowski) December 11, 2017
Mnoho specifických faktorů
Mluvčí českého Lidlu Zuzana Holá, kterou oslovil on-line deník Aktuálně.cz, nechtěla tvorbu cen polského Lidlu komentovat.
"Každá země si stanovuje nabídku nezávisle na dalších, tedy samostatně na základě poptávky a podmínek na místním trhu. Také cenová politika se odvíjí od mnoha specifických faktorů, například DPH, logistických nákladů, celkového objemu zboží a v neposlední řadě tržních podmínek daného státu," dodává.
Česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) se dlouhodobě zabývá dvojí kvalitou potravin; tedy na první pohled stejnými výrobky, které ve skutečnosti mají odlišné složení - často v neprospěch spotřebitelů v Česku a dalších postkomunistických zemích.
Na otázku, jak chce Evropská komise problém dvojí kvality řešit, stále nedostala konkrétní odpověď. "Očekávám, že se komise bude stavět rezervovaně i vůči dotazu na rozdílné ceny," říká Sehnalová.
Také europoslankyně Dita Charanzová (za ANO) snahu polského kolegy vítá. Spíš než ceny by ale podle ní měla Evropská komise řešit dvojí složení potravin. "Nemůžeme diktovat firmám, za kolik mají prodávat. Musí zafungovat volný trh a preference spotřebitele. Rozdílné ceny v různých zemích podle mne nelze považovat za nekalou obchodní praktiku," dodává.
Běžná praktika i v Česku
Různé ceny stejných potravin oproti západní Evropě jsou podle Potravinářské komory běžnou obchodní praktikou i v Česku. Například sama komora prováděla před dvěma lety průzkum u víc než dvou desítek shodných potravin v obchodech Globus a Tesco. Zjistila, že ve více než 60 procentech případů jsou potraviny v Česku dražší.
Srovnání cen v Česku a Německu - rok 2015 |
||
Zboží | Cena v Česku | Cena v Německu |
Dr. Oetker Ristorante pizza | 66,99 Kč | 73,87 Kč |
Carte d´Or jahodová zmrzlina | 129,90 Kč | 82,11 Kč |
Magnum Classic | 32,91 Kč | 17,13 Kč |
Fanta pomeranč 1,5 l | 42,53 Kč | 38,17 Kč |
Nestea Lemon 1,5 l | 36,90 Kč | 35,42 Kč |
Coca Cola 1,5 l | 42,53 Kč | 38,17 Kč |
Granini pomeranč 1 l | 51,90 Kč | 46,41 Kč |
Heinz Tomato kečup | 81,14 Kč | 62,88 Kč |
Rio Mare tuňák | 118,63 Kč | 71,12 Kč |
Knorr Polévka s liškami | 28,79 Kč | 32,68 Kč |
Nestlé Nesquik | 43,90 Kč | 62,88 Kč |
Haribo medvídci | 39,80 Kč | 26,09 Kč |
7days croissant | 51,60 Kč | 40,92 Kč |
m&m´s čokoládové bonbony | 59,90 Kč | 62,88 Kč |
Rama | 43,90 Kč | 40,92 Kč |
Kiri z tvarohu a smetany | 32,28 Kč | 40,92 Kč |
Almette Hochland tvarohový sýr | 31,90 Kč | 32,68 Kč |
Kinder mléčný řez | 10,90 Kč | 5,46 Kč |
Galbani mozzarella | 29,90 Kč | 32,68 Kč |
Danone Activia bílá | 10,31 Kč | 13,66 Kč |
Milka mléčná | 33,90 Kč | 29,93 Kč |
21 položek | 1 020,51 Kč | 886,96 Kč |
Zdroj: Průzkum Potravinářské komory ČR z roku 2015 v řetězcích Tesco a Globus. Rozdílná gramáž byla přepočtena na stejné jednotky. |
"Znamená to, že marže obchodníků jsou v nových zemích mnohem vyšší než ve starých," komentuje porovnání Miroslav Koberna, ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory.
Podle některých firem ale za různými cenami stojí fakt, že mnohonásobně větší objem zboží prodaný ve velkých evropských zemích snižuje výrobní náklady.
Například šéf drogerií dm pro Česko Gerhard Fischer letos Hospodářským novinám vysvětloval, že za vyššími cenami stojí například inflace, daně, zákony, politická situace nebo vývoj kurzu. "Momentálně je v oblasti drogistického zboží v Německu zřejmě nejostřejší cenová válka v Evropě vůbec. A zasahuje i do klasických řetězců. To tlačí na snižování cen," obhajoval Fischer nižší ceny v německém dm.