reklama
 
 

Kaufland končí s prodejem potravin po internetu. Nenašli jsme způsob, jak vydělávat, přiznává

12. 12. 2017
Pilotní provoz doručovací služby, který Kaufland spustil loni na podzim v Berlíně, skončí a nebude se rozvíjet do dalších měst. Prodej potravin po internetu letos pozastavil i řetězec Lidl, který stejně jako Kaufland patří do skupiny Schwarz.

Heilbronn, Berlín - Obchodní řetězec Kaufland skončí s prodejem potravin po internetu. Doručovací službu, kterou nabízel zatím v jediném městě, ukončí 23. prosince. Navzdory zájmu zákazníků totiž prodělávala.

Pilotní provoz doručování potravin spustil Kaufland loni v říjnu v Berlíně. Rozšíření do Hamburku, plánované na letošní rok, firma nejdříve odložila a nakonec zrušila. Podle původních plánů chtěl Kaufland spustit do tří let e-shop také v Polsku.

Firma uvedla, že zkušenosti z pilotního provozu i ohlasy zákazníků byly pozitivní. Nenašla ale způsob, jak službu provozovat se ziskem, aniž by musela zvýšit ceny potravin, uvedl předseda představenstva Kauflandu Patrick Kaudewitz.

Ceny v e-shopu byly stejné jako v kamenných prodejnách. Zákazník si musel objednat zboží minimálně za 40 eur, za dopravu se připlácelo od 2,75 do 4,75 eura podle času doručení. Od 100 eur byla doprava vždy zdarma.

O práci může přijít zhruba 300 zaměstnanců v Berlíně, ačkoliv firma uvedla, že pro ně hledá "společensky přijatelné řešení". Dalších zhruba 80 zaměstnanců v sídle Kauflandu v Heilbronnu má dostat nabídku na jinou pozici v rámci skupiny.

Německá média připomínají, že řetězce jsou pod tlakem internetového obchodu Amazon, který nabízí doručování potravin s názvem Amazon Fresh zatím v Berlíně, v Hamburku a Mnichově. Internetový obchod s potravinami je považován za obtížný, protože marže jsou nízké a je potřeba udržovat například chladicí řetězec, uvádí deník Der Tagesspiegel.

Prodej potravin po internetu letos pozastavil i řetězec Lidl, který stejně jako Kaufland patří do skupiny Schwarz. Opustil také plány na zavedení služby Klikni a vyzvedni - tedy možnost vyzvednutí objednávky přímo v prodejně. Lidl ale nadále nabízí e-shop s nepotravinářským zbožím včetně vína a lihovin. Letos v září jej spustil i v Česku.

Na internetový prodej se chce v Německu soustředit i konkurenční Billa; zatím je v tomto směru aktivní v Rakousku, kde vedle přímého doručování nabízí i službu Klikni a vyzvedni. Před pár dny otevřela také první drive-in pobočku - řidiči si ve Vídni mohou vyzvednout objednané zboží, aniž by museli vystoupit z auta.

Jediným velkým obchodním řetězcem, který v Česku provozuje e-shop s potravinami, zůstává už od roku 2012 Tesco. Postupně rozšiřuje oblast doručování - nyní už funguje v Praze, velké části Středočeského kraje, v Brně a velké části Jihomoravského kraje, na Plzeňsku a Rokycansku, Královéhradecku, Pardubicku a Chrudimsku a také na Liberecku.

Rozvíjejí se také specializované "internetové samoobsluhy". Rohlík.cz nyní rozváží v Praze a okolí, Brně a okolí, Plzni a okolí, Liberci, Hradci Králové či Pardubicích. Košík.cz pak kromě těchto oblastí pokrývá také Ostravu a okolí, Olomouc, Přerov a Prostějov, Jablonecko, Ústí nad Labem, Teplice, Chrudim, Most a Chomutov.

Ostatní "kamenné" řetězce v Česku stále hovoří neurčitě: On-line prodej jim sice přijde zajímavý, ale zatím oficiálně nepadl ani orientační termín jeho spuštění.

Řetězec Globus sice provozuje internetovou vinotéku, k možnému rozšíření sortimentu se ale konkrétněji nevyjádřil. "E-shop Globus Vinotéka vnímáme jako projekt, na kterém ověřujeme naše předpoklady, abychom byli v budoucnu připraveni nejenom na on-line prodej dalšího trvanlivého sortimentu, ale abychom měli i dostatečně výkonný logistický řetězec pro prodej například čerstvých potravin," uvádí mluvčí Pavla Hobíková.

Mluvčí tuzemské Billy Dana Bratánková říká, že "prodej potravin on-line je jedním z projektů, kterým se zabýváme, nicméně ve střednědobém hledisku se plánujeme soustředit spíše na expanzi svých kamenných prodejen a komunikaci se zákazníkem napřímo".

Konkrétnější zatím není ani společnost Ahold, provozující síť Albert. "Máme zkušenosti s on-line prodejem jak potravinového, tak nepotravinového sortimentu ze zahraničí. Budoucí plány v Česku nebudeme prozrazovat, nicméně můžeme slíbit, že v momentě, kdy bychom se chystali uvádět nějakou novinku na trh, budeme ji včas komunikovat jak zákazníkům, tak novinářům," říká mluvčí Barbora Vanko.

autoři: Jana Králová, Petr Kučera | 12. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama