Praha - Jízda načerno v prostředcích městské hromadné dopravy už by neměla nikoho vyjít na 20 tisíc korun. Ani když na svůj dluh zapomene a za pár let u něj zazvoní exekutor.
V minulých měsících totiž někteří soudci zpochybnili běžnou praxi minulých let, podle níž dosud jejich kolegové věřitelům automaticky přiznávali paušální náhrady za služby advokáta podle štědré vyhlášky ministerstva spravedlnosti.
Nová pravidla pro vymáhání takzvaných bagatelních pohledávek (do 10 tisíc korun) pak vyplynula zejména z nálezu Ústavního soudu a z březnové změny vyhlášky ministerstva spravedlnosti, která byla novelizována v neprospěch advokátů a exekutorů.
Netrvalo dlouho a na trhu s pohledávkami se tyto změny projevily. Dopravní podniky přiznávají, že pohledávky za černými pasažéry již na trhu nelze prodat tak snadno jako dříve. A například v Praze s jejich vymáháním skončí kontroverzní společnost Tessile Ditta.
Jistý výdělek
Dřívější praxi online deník Aktuálně.cz už dříve zmapoval. Celý systém na jednu stranu umožňoval dopravním podnikům netratit na černých pasažérech. Na stranu druhou tento systém společnostem, které dluhy odkupovaly, dával na úkor černých pasažérů jistotu několikanásobného výdělku.
Z tehdejší ankety mezi dopravními podniky vyšlo, že ročně trh odkoupí pohledávky za černými pasažéry za minimálně 150 milionů korun. Úspěšnost vymáhání má přitom být jen někde kolem třetiny.
Klíčem k jistým ziskům ale byly vyhlášky ministerstva spravedlnosti, jejichž uplatnění soudy ještě donedávna nerozporovaly a které zaručovaly paušální náhrady nákladů vynaložených na advokáta a také na náklady exekutora. Kvůli nim dluh ve výši tisíc korun vystoupal po nalézacím a exekučním řízení na zhruba 19 tisíc korun.
„Při takto nastavených náhradách není divu, že se rozjel výnosný byznys s masovým vymáháním bagatelních pohledávek, kdy vymáhajícím společnostem nepřinášela zisk samotná žalovaná jistina, ale právě paušální odměny placené dlužníkem nad tuto jistinu," říká právník Viktor Fojt z advokátní kanceláře Fojt | Kocour.
Soudy mění pravidla
V minulém roce se například v Ústí nad Labem a v Brně našli soudci, kteří přestali právě u pohledávek za černými pasažéry automaticky přiznávat náhrady na advokáty podle ministerských vyhlášek.
Argumentovali, že jejich výše v řádech tisíců korun v tomto konkrétním případu neodpovídá skutečně vynaložené práci. Na tento typ žalob totiž mají společnosti, které dluh vymáhají, připraven automatizovaný formulář, do něhož během pouhých několika minut vyplní dlužníkovy osobní údaje.
Ústavní soud tuto argumentaci potvrdil a stanovil, že u takzvaných formulářových žalob bude od nynějška možné přiznat náhrady nákladů za advokátní služby jen ve výši maximálně jednonásobku vymáhané částky. Obecné soudy by tak měly při dalším rozhodování o vydání platebního příkazu nejdříve zkoumat, zdali žaloba je či není formulářová.
Dopravní podniky hlásí změny
Online deník Aktuálně.cz nyní provedl novou anketu u dopravních podniků, v níž zkoumal, zda se na základě rozhodnutí soudů nějak změnila praxe vymáhání pohledávek za černými pasažéry.
Zatím beze změny je situace ve dvou krajských městech, které pohledávky odprodávají - v Olomouci a Jihlavě.
V dalších pěti městech ke změně došlo, nebo se momentálně řeší nové podmínky.
Pražský dopravní podnik tak například ukončuje spolupráci se společností, která jeho pohledávky řešila, aniž by bylo známo, kdo je jejím majitelem - má totiž akcie na majitele. „Na základě ústavních nálezů a rozhodnutí soudů, která nepřiznávají náklady právního zastoupení v takzvaných bagatelních sporech, dojde k ukončení spolupráce mezi námi a společností Tessile Ditta dohodou," sdělila Aktuálně.cz mluvčí dopravního podniku Tereza Krásenská.
Dopravní podniky Brna, Českých Budějovic a Pardubic přiznávají, že momentálně dojednávají nové podmínky, které zatím nekonkretizují. Jakým směrem se změny ubírají, naznačila jen mluvčí pardubického podniku Petra Brunová: „Pohledávky jsme prodávali vždy dráž, než byla jejich nominální hodnota. Nyní je prodáváme pod nominální hodnotou, což je vzhledem k situaci u soudů pochopitelné," říká.
V Ústí nad Labem vypověděly smlouvy o vymáhání pokut obě tehdy spolupracující společnosti již v minulém roce - právě na základě rozhodnutí ústeckého soudu, ke kterému se následně vyjadřoval i Ústavní soud.
Dva dopravní podniky na otázky Aktuálně.cz nereagovaly. Nelze tedy říci, jak se vyvíjí situace v Ostravě a v Hradci Králové.
Smíšené pocity
„Spolupráci jsme ukončili po vzájemné dohodě s dopravním podnikem z důvodu rostoucí nepředvídatelnosti rozhodování Okresního soudu v Ústí nad Labem, což považujeme za porušení jednoho ze základních právních principů," říká ke zmíněnému konci spolupráce s ústeckým dopravním podnikem Zdeněk Čáp ze společnosti Equity Solutions.
"Rovněž vše nasvědčovalo a stále nasvědčuje tomu, že dochází k diskriminaci účastníků řízení. V takovém právním prostředí se vymahatelnost práva dramaticky zhoršila a nákup dalších pohledávek nedává ekonomický smysl," tvrdí Čáp.
Čtěte také: Osm tisíc zcela bez práce? Odměnu exekutora zrušil soud Úleva pro dlužníky, drobné pokuty už tolik nenarostou Exekuce jsou příliš drahé. Banky objevují kouzlo dražeb |
Společnosti, které od dopravních podniků kupovaly pohledávky za černými pasažéry, mají na rozhodování soudů podobný názor, jaký nedávno vyslovil i prezident Asociace inkasních agentur Vladimír Gazárek. „Pozice věřitele utrpěla významný šrám a dopadem rozhodnutí Ústavního soudu bude posílení pozice neplatičů na úkor ostatních slušných klientů mnoha běžných služeb." Tento postoj sdílejí i někteří zástupci dopravních podniků.
Právník Viktor Fojt ale brousí hrany a přináší vyvážený pohled na věc. „Nedávný sled soudních rozhodnutí a novely vyhlášky sice žádoucím způsobem narušil nemorální ziskovost obchodů týkajících se vymáhání bagatelních pohledávek, na druhou stranu vnesl do této problematiky kus právní nejistoty a rychlostí vývoje pro leckteré i zmatek," shrnuje situaci ve svém textu, který mapuje vývoj posledních měsíců z právnického hlediska.
Efekt vyhlášky
Mimochodem, kdyby soud z jakéhokoli důvodu věřiteli i nyní přiznal náhradu za advokátní služby podle ministerské vyhlášky, černým pasažérům by to výrazně nepomohlo.
Pokuta za černou jízdu totiž v Česku stojí obvykle 1000 korun a pohledávku tvoří ještě cena nezakoupeného lístku. U dluhů od 1000 do 2000 korun nová vyhláška stanovuje paušální částku ve výši 4000 korun, což je jen o 500 korun méně.
Výrazně by nové sazby pomohly ale například ve známém příběhu, kdy černý pasažér sice zaplatil pokutu, ale již ho nikdo neupozornil na to, že ještě zbývá zaplatit lístek za 10 korun. U takto nízké pohledávky připouští vyhláška nově paušál pro advokáty ve výši 1000 korun místo dřívějších 4500 korun.