Praha – Špatně spočítanou sazbu RPSN má u půjčky téměř 20 tisíc klientů úvěrové společnosti Essox ze skupiny Komerční banky. Za tuto chybu dostala dvoumilionovou pokutu od České obchodní inspekce (ČOI).
"Podle podkladů, které Essox poskytl, je nesprávně zohledněný poplatek za uzavření úvěrové smlouvy od roku 2011 do roku 2013 u 19 400 jeho klientů,“ říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz nový ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
ČOI teď pokračuje v kontrolách dalších tří splátkových společností, které zatím Bezecný nekonkretizuje. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, do jehož kompetence ČOI spadá, zakládá k tomuto problému specializovanou komisi.
Aktuálně.cz: Jak jste došli k číslu téměř 20 tisíc spotřebitelů, jichž se problém se špatně vypočtenou sazbou RPSN týká?
Mojmír Bezecný: Podle podkladů, které Essox poskytl, je nesprávně zohledněný poplatek za uzavření úvěrové smlouvy od roku 2011 do roku 2013 u 19 400 jeho klientů. Fyzicky samozřejmě nemůžeme zkontrolovat všechny tyto smlouvy, ale pravděpodobně jde o systémovou chybu Essoxu u smluv o spotřebitelském úvěru.
A.cz: Jak plánuje ČOI dále postupovat? Budete dál řešit jednotlivé stížnosti lidí, které budou k této věci posílat, nebo počkáte až na výsledky činnosti právě se rodící specializované komise?
Spotřebitele budeme nyní odkazovat, ať se obracejí na věřitele, tedy na poskytovatele úvěrů. My se nyní potřebujeme systémově přesvědčit o tom, že kontrola provedená na královéhradeckém inspektorátu, ze které vzešla ona dvoumilionová pokuta pro Essox, byla udělená správně. Zatím mě přitom všechny dostupné informace utvrzují v tom, že správně udělená byla. Dále provádíme kontroly i u jiných společností a po jejich ukončení tedy sdělíme, zda i tyto společnosti postupovaly chybně. Nově vzniklá komise má tak sjednotit názor ČOI s dalšími úřady a institucemi.
A.cz: Co když komise řekne, že to prvotní rozhodnutí proti Essoxu nebylo správné? Dá se nějak vzít zpět?
Po předběžných konzultacích nám vychází, že postup královéhradeckého inspektorátu byl správný.
Klienti se musí obrátit na firmu nebo soud
A.cz: Co když se tedy na vás obrátí všech zhruba 20 tisíc klientů Essoxu, u kterých může být RPSN uvedena špatně? Rozhodovali byste o každém případu samostatně?
V žádném případě. V prvním stupni je budeme odkazovat na jejich úvěrovou společnost, pokud by touto společností byli odmítnuti, pak je dalším krokem možnost obrátit se na soud. Je zde přitom síť spotřebitelských organizací a sdružení, které podporuje dotací i ministerstvo průmyslu a obchodu, a tyto organizace by mohly pomáhat například ve sdružených žalobách těchto spotřebitelů.
A.cz: Vy máte od Essoxu signál, že bude k těmto žádostem přistupovat kladně?
Nikoli, jen jsem zmínil obecný postup, jak by měl spotřebitel postupovat, pokud chce rozporovat špatně vypočtenou RPSN. Jde o občansko-správní spor mezi spotřebitelem a společností.
Další pokuty Essoxu za stejné období nehrozí
A.cz: Rozumím tedy tomu dobře, že už dál nebudete řešit stížnosti klientů společnosti Essox?
To je nesprávně položená otázka. Nelze říci, že tyto stížnosti řešit nebudeme. My je budeme odbornou odpovědí odkazovat na způsob, jak mají věc řešit. ČOI své stanovisko ke smlouvám od firmy Essox potvrdila a spotřebitelé se teď, pokud spor chtějí řešit, musí obrátit na soud nebo finančního arbitra. My nejsme ze zákona prostředníkem mezi dlužníkem a jeho věřitelem.
A.cz: Další pokuty od ČOI tedy Essoxu nehrozí?
Daleko citelnější pokuta než ta první by Essoxu hrozila, pokud by ČOI další kontrolou prokázala, že RPSN firma stejně chybně počítá i po datu, kdy první rozhodnutí nabylo právní moci, tedy od 16. března tohoto roku.
Praktické otázky a odpovědi k případu jsme přinesli v ranním textu.