Praha - Na přiznání k dani z nemovitostí zbývají poslední dny.
Základní informace jsme přinesli už dříve, nyní se zaměříme na méně známé podrobnosti a časté otázky čtenářů.
Nejdříve ale stručné opakování: Stejně jako v předchozích letech je nutné podat přiznání k dani z nemovitostí do 31. ledna, stačí přitom prokazatelné odeslání finančnímu úřadu v tento den.
Na samotné splatnosti daně se nic nemění - stačí ji zaplatit do konce května. A pokud je daň vyšší než pět tisíc korun, lze ji rozdělit do dvou stejných splátek a tu druhou zaplatit do konce listopadu.
Letošní novinkou je automatická pokuta za pozdní podání přiznání a změna pravidel pro spoluvlastnické podíly (podrobněji zde).
I nadále platí, že přiznání nemusí podávat všichni vlastníci, ale pouze ti, kteří v roce 2010 nově nabyli nemovitost například koupí, darem, dědictvím, ale třeba i kolaudací dosud rozestavěné stavby, a dále ti, u nichž se změnily "okolnosti rozhodné pro vyměření daně" - tedy například počet vlastněných nemovitostí, rozloha pozemku či došlo ke změně v osobě poplatníka.
Za kdy se vlastně platí |
Proč se teď podává přiznání za rok 2011, když u daně z příjmů nyní posíláme přiznání za rok 2010?
Daň z nemovitostí je jedinou, která se platí předem, tedy už za rok 2011.
Pro její placení za rok 2011 je rozhodující vlastnictví už k začátku letošního roku - tedy stav v katastru nemovitostí k letošnímu 1. lednu.
Katastr nestihl zapsat změnu do 31. prosince |
Podal jsem návrh na změnu v katastru nemovitostí v prosinci 2010, ale katastr zapsal změnu až v lednu 2011. V jakém daňovém přiznání mám změnu uvést?
Pro zápis v katastru je rozhodující datum podání návrhu na vklad vlastnického práva. Ke změně, i když byla formálně zapsána později, tedy došlo v prosinci 2010.
Zákon ale pro zmíněný případ stanoví, že přiznání pro rok 2011 není nutné odevzdat do konce ledna, ale stačí jej podat nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž byl vklad skutečně zapsán.
Pozor na digitalizaci pozemků |
Slyšel jsem, že řada lidí musí podat přiznání, ačkoliv o tom neví. Kvůli digitalizaci katastrální mapy totiž došlo ke změně u jejich pozemku.
Toto "riziko" se týká jen těch zemědělských a lesních pozemků, které byly dosud evidovány v katastru zjednodušeným způsobem. Nikoliv tedy stavebních pozemků nebo dokonce domů či bytů.
Čtěte také: Digitalizace katastru mění pravidla daně z nemovitosti Nový daňový řád: Tvrdší pokuta, ale jinak dobré zprávy |
Po převodu pozemků do digitalizované podoby v katastru se buď mírně změnila (zpřesnila) jejich výměra, nebo přinejmenším dostaly přiděleny nové označení. Podobný případ jsou takzvané pozemkové úpravy.
Druhou změnou je, že daň z nemovitosti musí po digitalizaci platit vlastník pozemků, nikoliv nájemce jako dříve.
Případy, kdy se vlastník o digitalizaci nedozvěděl, jsou však podle odborníků spíše výjimkou. Jde buď o zanedbání obecního úřadu, nebo o nezájem vlastníka o dění v obci.
Podrobněji jsme se tomuto problému věnovali už před dvěma lety v samostatném článku.
Konec osvobození pro novostavby |
Vloni jsme kolaudovali rodinný domek. Můžeme ještě využít osvobození od daně z nemovitostí, nebo už ji nová vláda zrušila?
Osvobození sice prosadil ministr financí Miroslav Kalousek, ale už v předchozí Topolánkově vládě - poslanci změnu schválili v roce 2008.
Čtěte také: Výjimka pro 140 000 lidí končí, platí daň z nemovitostí Kdo lépe bydlí, zaplatí víc. Stát už dělá cenové mapy |
Toto zvýhodnění novostaveb už nebylo možné využít ani v přiznání pro rok 2010, tedy vloni. A to bez ohledu na to, že mnoho majitelů zdaleka nestihlo vyčerpat celou původně patnáctiletou lhůtu pro osvobození.
Podrobněji jsme o zrušení výjimky psali před rokem v tomto článku.
Sazba daně a koeficienty |
Zaplatím stejnou daň jako před rokem, nebo sazby opět vzrostly?
Sazby daně ze staveb ani pozemků se pro rok 2011 nezměnily (na dvojnásobek předchozího stavu se zvýšily už před rokem, tedy projevily se už v dani za rok 2010).
Základní sazbu však mohou města a obce násobit dvěma koeficienty. Ty se výrazně liší podle lokality. Jejich přehled najdete na stránkách ministerstva financí, nicméně (nedostanete-li složenku s předepsanou částkou) nejjistější je zeptat se na vašem finančním úřadě či podívat se na jeho web.