Praha - Při krádeži nebo ztrátě platební karty už klientům bank pravděpodobně nehrozí, že zaplatí více peněz než dosud. Snížení takzvané spoluodpovědnosti klientů bylo jedním z cílů unijní směrnice, kterou do českého práva od 1. listopadu přenesl nový zákon o platebním styku.
Česká národní banka dnes totiž vydala úřední sdělení, které přináší jednoznačný výklad ustanovení. "Při zneužití platební karty nese plátce odpovědnost za ztráty z jejího neautorizovaného použití do celkového limitu odpovídajícího v přepočtu 150 eurům, který se vztahuje na souhrn částek všech neautorizovaných platebních transakcí," říká vrchní ředitel a člen bankovní rady ČNB Pavel Řežábek.
Úřední sdělení ČNB nicméně nejsou pro banky závazná. Mají jen doporučující charakter, i když finanční ústavy se jimi většinou "ve vlastním zájmu" řídí. Jestliže by totiž banka zvolila jiné řešení, klesá tím pravděpodobnost jejího úspěchu v případném soudním sporu s klientem na minimum. "Zvláště když dnešní sdělení je takto jednoznačné - není to nějaký návrh jako když ČNB například vydává vzorové obchodní podmínky," říká k tomu právník pracující pro jednu z velkých tuzemských bank.
Podle mluvčího ČNB Marka Petruše je však tento výklad závazný, a to pro všechny instituce, které se řídí zákonem o platebním styku. "Jeho porušení de facto zjednodušeně a laicky řečeno znamená porušení zákona s odpovídajícími sankcemi," dodává.
Většina bank přistoupila k listopadové změně zpočátku tak, že spoluúčast klientů naopak zvýšila. Zatímco dosud počítaly banky limit spoluúčasti jako součet všech transakcí, nově chtěly počítat limit za každou transakci jednotlivě. Na problém s dvojím výkladem zákona upozornil online deník Aktuálně.cz poprvé před měsícem.
Pouze Komerční banka s předstihem výslovně oznámila, že "dobrovolně a nad rámec zákona" použije ten, který je ke klientům mírnější. Poté, co o problému začala psát i další média, však "couvla" i většina ostatních větších bank. Některé z nich, například UniCredit bank, však nadále používají pro klienty méně příznivou variantu ve svých obchodních podmínkách.
Další z velkých bank, ČSOB a Poštovní spořitelna, však i minulý týden nadále počítaly limit pro každou transakci zvlášť, nikoliv jako jejich součet. Jasný krok ve prospěch klienta zatím v tomto směru neučinily ani GE Money Bank, Citibank či Volksbank. jejich zástupci nicméně ujišťovali, že budou každou reklamaci či žádost posuzovat individuálně a mohou tedy použít podmínky, které jsou pro klienta mírnější.
Čtěte podrobnosti v předchozím článku: Banky couvly. Při ztrátě karty už tolik neproděláte |
O chystaném kroku České národní banky informoval online deník Aktuálně.cz v minulém týdnu. Ministerstvo financí zároveň libuje, že při nejbližší novelizaci zákona o platebním styku uvedené ustanovení upřesní. Sněmovna ale má o změně rozhodovat nejdříve v prvním pololetí příštího roku. Paradoxní je, že navrhovatelem původního znění zákona bylo také ministerstvo financí.