Má smysl přejít k jinému dodavateli?
"Pražská plynárenská mi nově zvedla zálohy z 2800 na 4600 korun. To je děs," stěžuje si čtenářka Marta. Píše, že snížila už loni na podzim průměrnou teplotu v bytě o dva stupně a věřila, že to dodavatel vezme v potaz. Místo toho jí napsal, že pokud s novými zálohami nesouhlasí, může přejít k jinému dodavateli.
"Zálohy jsou navrženy tak, aby pokryly předpokládanou spotřebu plynu na konkrétním odběrném místě při aktuálních cenách zemního plynu, tedy aby nevznikl v ročním vyúčtování nedoplatek. Ceny zemního plynu jsou aktuálně, vzhledem k situaci, bohužel vysoké, a všichni dodavatelé tak museli přistoupit ke zvyšování cen i pro koncové zákazníky a tím i návazně úpravě výše záloh," argumentuje mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.
- Vesměs všichni dodavatelé uvádějí, že pokud zákazník nesouhlasí s novou výší záloh, může smlouvu do určitého data vypovědět. Polepší si zákazník, když přejde k jinému dodavateli?
Podle Jiřího Gavora, výkonného ředitele Asociace nezávislých dodavatelů energií, ale přechod k jinému dodavateli v současné době nemá velký smysl. "Všichni dodavatelé mají podobné ceny. Zatímco v minulosti jsem radil porovnávat nabídky dodavatelů, protože správným výběrem se dalo ušetřit 10 procent, nyní je situace jiná. Pro nového zákazníka by musel dodavatel nakoupit energie na trhu za současné ceny. A ty, jak víme, jsou vysoké. Takže přechod kvůli vysokým zálohám nic moc nevyřeší," říká odborník.