Soutěž na mýtné zrušil antimonopolní úřad. Provoz systému od roku 2020 je v ohrožení

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 9. 5. 2018 15:20
Ministerstvo prý nedodrželo transparentnost při poskytování dokumentace. Není tak možné zjistit, jestli měli všichni uchazeči shodné zadání.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. ÚOHS dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí zatím není pravomocné.

Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy.

Podle antimonopolního úřadu zadavatel porušil zásadu transparentnosti při poskytování části zadávací dokumentace. Nezajistil takové technické řešení, na jehož základě by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky.

Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií a přesném počtu obsažených souborů. "Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 000 souborech. V takzvané 'anonymizované' verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Účastníky řízení o tom nikdo neinformoval a o rozsahu úprav neprovedl žádný záznam, dodal.

Zadavatel podle úřadu také pochybil tím, že stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení.

V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že předpokládá rozšíření zpoplatnění silnic první třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.

Účastníci řízení mohou podat do 15 dnů rozklad k předsedovi úřadu. Pokud někdo z účastníků podá rozklad, má úřad třicetidenní lhůtu na zajištění všech náležitostí spojených s předáním spisu na druhou instanci.

Od předání spisu pak začne běžet lhůta 60 dní na vydání rozhodnutí. Podle ÚOHS je možné při neprodleném zahájení nového zadávacího řízení zajistit, aby systém výběru mýtného fungoval od 1. ledna 2020.

Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se na mýtném vybralo zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.

Ťok: Nezbývá mnoho času

Ministerstvo dopravy podá proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže takzvaný rozklad. Uvedl to během odpoledne ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Podle něj se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Nový mýtný systém má fungovat od ledna 2020 a podle Ťoka je jeho spuštění v ohrožení. "Musíme předpokládat, že může vyhrát i někdo jiný než současný provozovatel, a nový systém je třeba budovat 14 měsíců," řekl ministr. To by podle něj znamenalo vypsání tendru a pravomocné vyhlášení vítěze nejpozději v říjnu letošního roku.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. "My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel," řekl ministr.

Podle Ťoka jsou důvody, kvůli nimž ÚOHS tendr zrušil, rok známy. Všichni čtyři účastníci soutěže navíc podle něj zadání pochopili stejně, protože podali relevantní nabídky. "Mně to přijde skoro tak, že se tu rok hledal důvod, proč se ta soutěž má zrušit, a ten důvod nastal," řekl ministr.

Uvedl také, že všechny varianty dalšího postupu, které ÚOHS zmiňuje, jsou relevantní pouze za předpokladu, že vyhraje soutěž firma Kapsch, která mýtný systém nyní provozuje. "Jestli vedeme soutěž tak, že chceme vědět předem vítěze, tak já to dělat nebudu," řekl Ťok.

Tři náhradní varianty

Začátkem dubna Ťok předložil vládě rozbor tří alternativ náhradního řešení. Jedním ze zvažovaných řešení by byl úplně nový tendr, který by upravoval sporné části současného tendru. Další variantou by bylo vyhlášení tendru na nového provozovatele současného mýtného systému a nebo provoz dosavadního systému státní organizací nebo státním podnikem.

Ministr dopravy už tehdy upozorňoval na to, že jakékoliv náhradní řešení bude možné zrealizovat nejdříve od roku 2021, tedy více než rok a půl po ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem mýtného systému.

K dalšímu prodloužení kontraktu se současným provozovatelem mýta firmou Kapsch ministerstvo přistoupit nechce. Stát původně desetiletou smlouvu na provoz mýtného s Kapschem prodloužil o další tři roky už v roce 2016.

CzechToll: Stejně postupovali i v Německu

Společnost CzechToll, která tendr vyhrála, je rozhodnutím antimonopolního úřadu překvapena. Podle ní byl postup ministerstva dopravy v pořádku. Společnost nyní společně s partnerskou firmou SkyToll, se kterou do tendru vstupovala, zváží další kroky. Uvedl to mluvčí firmy Miroslav Beneš.

"Předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické," uvedl Beneš. Podle něj obdobně postupovaly při tendru na mýtný systém i státní úřady v Německu a nikdo z účastníků, včetně firmy Kapsch, tento postup nezpochybňoval.

Společnost chce o svém dalším postupu rozhodnout až po pečlivém prostudování rozhodnutí ÚOHS. Již v dubnu však zástupci firmy avizovali, že v případě zrušení tendru se budou bránit právní cestou.

Společnost Kapsch, která mýto provozuje v současnosti, rozhodnutí o zrušení tendru přivítala. Podle firmy se tak potvrdily výtky, které firma měla k podmínkám tendru již od jeho vyhlášení. Řekl to generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Podle něho rozhodnutí úřadu neohrozí další výběr mýta v Česku.

"Vítáme, že ÚOHS potvrdil oprávněnost našich námitek, na které jsme opakovaně veřejně upozorňovali už od vyhlášení výběrového řízení," komentoval rozhodnutí Feix. Společnost v minulosti podala několik podnětů k ÚOHS, ve kterých zpochybňovala postup ministerstva při zadávání zakázky.

 

Právě se děje

Další zprávy