Jak vydělávat na YouTube

Jan Kovalík
6. 9. 2011 12:00
Na YouTube dnes může vydělávat každý, s výpovědí v práci ale nespěchejte
Foto: Google

Největší videoportál světa, YouTube, byl od svého počátku spojován s porušováním autorských práv. Čelil a stále čelí žalobám ze strany hollywoodských studií a vlastníků, kteří spravují množství chráněného obsahu. Dnes na YouTube na "ilegální" video narazíte jen těžko a na svých videích můžete, s jistou dávkou skromnosti, sami vydělávat.

Pokud si kladete otázku, jak je možné, že i dnes na YouTube najdete kompletní české filmy nebo videoklipy, které jste viděli v televizi nebo na DVD, odpověď je snadná.  Majitel práv se k obsahu nepřihlásil nebo souhlasil s ponecháním na YouTube, a nebo již za svůj obsah dostává od YouTube zaplaceno podílem ze zisku z připojené reklamy.

Domácí filmaři

Stejným způsobem může na YouTube vydělávat kdokoliv, pokud splní několik málo podmínek a je autorem obsahu, který chce sdílet nebo k tomu má svolení majitele. Další nutností je již publikované video, které shlédly tisíce uživatelů a účet v systému AdSense. Google též nezaregistruje uživatele, který v minulosti opakovaně porušil pravidla portálu, například nahrával a sdílel chráněný obsah někoho jiného.

Google tomuto způsobu říká YouTube Partner Program, je však určen uživatelům, kteří pravidelně sdílí nová videa nebo například provozují oblíbený videoblog. "Speciálně v Evropě je tento způsob oblíbený. Spousta lidí, kteří se věnují například make-upu, vaření, tancování nebo zpívání, s tím žačala jako s koníčkem a postupem času začala na YouTube vydělávat peníze a věnovat se produkci videí profesionálně," říká Candice Morrissey z pařížské pobočky YouTube.

V Česku se do programu zatím zapojilo několik místních celebirt v čele s Janem Krausem, který má na YouTube kanál se svou populární talkshow nebo například DJ Wich.

Zpeněžit se dá i virál

Možnost "stát se milionářem" mají ale i ti, kteří neprodukují tři videa týdně a nemají jíž stotísícové publikum. V rámci programu Individual Video Programu je možné zaregistrovat i jednotlivá videa. Pokud jste tedy autorem jen jednoho, přitom však super úspěšného virálu, stále ho můžete zpeněžit. Samozřejmě, když odsouhlasíte, že bude k videu přidán reklamní banner.

Podle zástupců Google je jejich partnerský program také skvělým řešením pro vyznavače sportů nebo jiných hobby, jejichž fanouškovská základna není dostatečně velká, aby se vyplatila zaběhlým televizním stanicím. "Kolikrát jste v televizi viděl mistrovství světa v lukostřelbě? V televizi nemáte šanci, přitom soutěže se konají po celém světě. Pro tento případ je YouTube skvělým řešením," říká již citovaná Candice Morrissey.

Milion haléřů

Kolik peněz si můžete vydělat závisí na počtu diváků, které přilákáte. Podle vyjádření YouTube dostávají majitelé obsahu více, než polovinu zisku z reklamy každého videa. Přesná čísla jsou obchodním tajemstvím. Ačkoliv férové rozdělení zisků zní lákavě, uživit se výdělkem z YouTube se podaří jen velmi malému počtu šťastlivců.

"Jsem vázán obchodním tajemstvím, ale když vezmeme jakýsi průměr, jedná se zhruba o halíř za jedno kliknutí," říká předseda představenstva OSA - Roman Strejček. "Navíc nezapomínejte, že počet shlédnutí pod videem se kumuluje, takže může jít třeba o kliknutí během dvou let." 

Publikování videí na YouTube dnes není o rapidním bohatnutí, speciálně ne v případě běžných uživatelů, nic to ale nemění na faktu, že kolik si vyděláte závisí jen na vás... a vaších fanoušcích.

Exkluzivní rozhovor s manažerkou pro strategická partnerství YouTube Candice Morrisey na téma Jak chránit autorská práva na YouTube přinese Datarama zítra.

 

Právě se děje

Další zprávy