Praha - I přes recesi ekonomiky, která stále trvá, dosud více jak šedesát procent nadnárodních firem z jedenácti největších ekonomik světa nezavedlo žádná úsporná opatření, kterými by snižovaly náklady.
Vyplývá to z výsledků průzkumu společnosti Ernst & Young, který prováděla v jedenácti průmyslových oborech mezi 561 manažery firem.
Podle průzkumu dokonce čtvrtina dotazovaných společností o žádném krizovém programu vůbec neuvažuje. Jen sedmnáct procent respondentů odpovědělo, že pokládají úsporná opatření za důležitá a hodlají je ve společnostech prosadit.
"Z našeho průzkumu je zřejmé, že mnoho společností se k otázce snižování nákladů staví až příliš pasivně. Riskují tak, že na případné oživení hospodářství nezareagují včas. Přestože se z optimalizace nákladů stal v průběhu uplynulého roku jeden z klíčových úkolů podnikového řízení, společnosti se doposud zaměřily především na dočasná opatření taktického charakteru, kterými získaly většinou úspory maximálně deset procent," uvádí v prohlášení partner oddělení podnikového poradenství Ernst &Young v České republice Petr Knap.
To, že se firmy přijetím úsporných opatření moc nezabývají, ukázala i další čísla průzkumu. Jen třetina dotázaných plánuje během následujícího roku a půl snížit náklady o dvacet procent, aby společnost dobu recese přežila bez větších úhon.
Redukovat náklady na provoz společnosti, aby mohla v budoucnosti existovat, přijde důležité hlavně pojišťovnickým, telekomunikačním, bankovním a realitním firmám, zpracovatelům ropy a zemního plynu nebo společnostem působícím v odvětví paliv a energií. Naopak ochranným opatřením přikládají malý význam farmaceutické a mediální společnosti či firmy ve spotřebním a zábavním průmyslu.