Dillí - Uvedení superlevného automobilu indické společnosti Tata na trh se možná zpozdí. Může za to vyvlastnění zemědělské půdy ve státě Západní Bengálsko, proti kterému protestují místní farmáři i politici.
Násilné protesty a blokádu továrny vede předsedkyně zdejší opoziční strany Mamata Banerjeeová, která majitele automobilky Ratana Tatu žádá o navrácení 160 hektarů zemědělské půdy původním vlastníkům.
Výroba se zastavila. Odcházíme!
Pohár trpělivost majitele nejslavnější indické automobilky současnosti ale v těchto dnech přetekl. "Znepokojuje nás násilí, kvůli kterému se musíme obávat o bezpečnost svých zaměstnanců, zařízení a investic," prohlásil šéf společnosti Ratan Tata.
A oficiální prohlášení firmy je ještě rozhodnější. "Za těchto okolností nemůžeme ve výrobě pokračovat. Pokud nezískáme podporu místních, výrobu zrušíme," stojí v prohlášení firmy. "Plán na přesun výrobu do jiného státu se již rýsuje."
Přestože firma do továrny investovala už více než 350 milionů dolarů a přesunutí výroby by mohlo uvedení automobilu Nano na trh zbrzdit, vedení automobilky ustoupit nehodlá. Buď blokáda a násilí skončí, nebo odcházíme, hlásí.
Tata vyrobí auto pro každého
Prototyp vozu byl představen začátkem roku na autosalonu v Dillí s tím, že ještě letos se dostane na trh. Stát by měl pouhých 100 000 rupií (asi 40 tisíc korun).
Nedávno se pak Ratan Tata stal vlastníkem renomované značky Land Rover a Jaguar, které od americké automobilky Ford Motor koupil za 2,3 miliardy dolarů. Zavázat se musel pouze k tomu, že se nebude chtít ztrátového Jaguaru zbavit a nepřesune výrobu Land Roveru na indický subkontinent.
V souvislostech: