250 řetězců vydělá 2 miliony za sekundu

Dušan Klimeš
23. 1. 2007 14:00
Praha/New York - Skupina lídrů světového maloobchodu inkasuje na svých pokladnách každou sekundu až dva miliony korun.

Nová studie nadnárodní auditorské společnosti Deloitte ukazuje, že 250 největších maloobchodních řetězců světa dokázalo utržit za rok rekordních 3,01 bilionu dolarů, tedy asi 63 bilionů korun.

Každou sekundu tak u nich lidé celého světa na spotřební zboží a potraviny vydali 90 tisíc dolarů.

Infobox

NEJVĚTŠÍ RĚTĚZCE SVĚTA:

Společnost Původ 2005 2000 Wal-Mart USA

1

1

Carrefour Francie

2

2

Home Depot USA

3

4

Metro (Makro)

Německo

4

5

Tesco VB

5

13

Nové, těžší časy

To je o šest procent víc, než ve srovnatelném předchozím období. Podle analytiků ale tyto "zlaté časy" obchodním řetězcům skončí.

"Je nepravděpodobné, že dramatický růst majetku akcionářů v maloobchodních firmách bude v příštích pěti letech pokračovat," říká Ira Kalish, ředitel pro spotřebitelské odvětví divize Deloitte Research.

"Proto vzroste aktivita ve fúzích a akvizicích, nastane další konsolidace odvětví a lze očekávat snižování zadluženosti maloobchodních korporací," upřesňuje vizi budoucnosti.

Tohoto scénáře se ostatně drží i řetězce v Česku. Za poslední rok tuzemský trh opustila Edeka, Julius Meinl, francouzský Carrefour a nově chce odejít Delvita. Své obchody předaly firmám, které zde vidí svoji budoucnost a celý trh se tak začíná dělit jen do rukou několika málo hráčů.

Tesco v Česku stále posiluje
Tesco v Česku stále posiluje | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Raději domácí

V uplynulých patnácti letech obchodníci velmi dobře vydělávali na dovozu levného zboží z rozvojových zemí. Čína, Indie, Mexiko a Vietnam byli největšími dovozci spotřebního zboží mimo jiné do Velké Británie či USA.

I zde ale dochází k určité změně kurzu. Politické klima a názory spotřebitelů podporují domácí výrobu a férové zacházení s dodavateli z třetího světa. Zároveň i výroba v tradičně "levných" zemích se stává dražší, a tak i maloobchodníci hledají alternativní domácí dodavatele.

"Podobný vývoj mohou maloobchodní řetězce očekávat v budoucnosti i v Česku," říká Martin Tesař, partner Deloitte Czech Republic.

"Zatím sice na spotřebitele stále nejvíce fungují cenové benefity, ale do budoucna můžeme očekávat také sílící poptávku po dražším zboží. Lidé se také budou více zajímat o podmínky, za jakých se v rozvojových zemích zboží vyrábí, a obchodní firmy se budou potýkat s rozšiřováním spotřebitelských hnutí typu Fair Trade," dodává Martin Tesař.

 

Právě se děje

Další zprávy