Praha – Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem v Česku zůstávají stravenky. Ukázal to letošní průzkum mezi více než 600 zaměstnavateli ze všech krajů, odvětví i velikostí, který pro společnost Sodexo Benefity uskutečnila agentura Ipsos.
Příspěvky na stravování nabízí 75 procent dotazovaných společností, což je o osm procentních bodů více oproti roku 2012.
Klasické stravenky jsou ale zvolna nahrazovány jejich elektronickou verzí, tedy předplacenou kartou. Sodexo ji nabízí pod názvem Gastro Pass Card, konkurenční společnost Edenred pak jako Ticket Restaurant Card.
Stále více rozšířenou se stává flexibilní pracovní doba, možnost zkráceného úvazku nebo možnost práce z domova (home office). Jako benefit ji už nabízí 65 procent firem z průzkumu, což je o 12 procentních bodů více než v roce 2012.
„Možnost flexibilní pracovní doby či práce z domova je jednoznačně trendem posledních let. Je to dáno především rozvojem technologií, zejména v oblasti spolehlivého pokrytí datovou sítí,“ říká mluvčí společnosti Sodexo Lucie Miřácká.
Nejčastější benefity ze strany zaměstnavatelů:
Typ benefitu | Kolik firem jej poskytuje |
Stravenky | 75 % |
Flexibilní pracovní doba | 65 % |
Příspěvek na penzijní připojištění | 57 % |
Možnost zkráceného úvazku | 52 % |
Firemní kantýna | 46 % |
Dovolená navíc | 45 % |
Volno v případě nevolnosti | 39 % |
Možnost práce z domova | 39 % |
Volnočasové benefity | 39 % |
Zvýhodněné ceny vlastních produktů | 36 % |
„Tento trend zároveň respektuje zásady work-life balance, tedy slaďování osobního a pracovního života,“ dodává Miřácká. Zejména pro mladší lidi je podle ní naprosto klíčové, aby jim práce přinášela mnohem větší flexibilitu a svobodu než generaci jejich rodičů.
Mezi častěji nabízené a využívané benefity se řadí také příspěvek na penzijní připojištění, firemní "kantýny" či dovolená nad zákonem stanovený minimální rozsah.
Benefity pro volný čas
Z průzkumu vyplynulo, že firmy plánují do benefitů investovat ještě více. Zaměstnancům totiž nahrává růst ekonomiky - nezaměstnanost se drží na rekordně nízké úrovni a pro řadu firem je stále těžší získat odborníky s potřebnou kvalifikací či udržet si stávající zaměstnance.
Největší potenciál vidí zaměstnavatelé podle průzkumu ve volnočasových benefitech. Ty zatím umožňuje čerpat jen 39 procent společností, dalších 22 procent je ale zvažuje zavést.
Nabídka volnočasových benefitů:
Typ benefitu | Kolik firem jej poskytuje |
Sport | 71 % |
Kultura | 60 % |
Zdraví | 52 % |
Dovolená | 44 % |
Vzdělání | 37 % |
Ostatní | 3 % |
Neví | 2 % |
Nejvíce zaměstnavatelů (71 procent) podporuje formou volnočasových benefitů sport. Další vzdělávání, jako je například výuka cizích jazyků či další vzdělávací kurzy, nabízí lidem 37 procent firem.
Mobil a notebook už nejsou výhodou
Využití mobilů nebo notebooků už se naopak za zaměstnanecký benefit ani nepovažuje. Lidé berou tuto techniku jako samozřejmost, vlastní mobil už má v současnosti většina populace.
„Před několika lety patřily tyto přístroje mezi velmi oblíbený motivační prvek. Dnes už jsou považovány spíše jako pracovní nástroje,“ říká ředitel marketingu Sodexo Benefity Štěpán Tůma.
Sodexo patří společně se společnostmi Edenred a Le Chèque Déjeuner mezi největší poskytovatele stravenek a dalších benefitových systémů v Česku.