Restaurace nesmí paušálně zakázat vstup dětí. Pokuta platí

Petr Kučera Petr Kučera
13. 11. 2014 16:06
Nejvyšší správní soud rozhodl o pokutě ve výši 10 tisíc korun, kterou provozovateli restaurace uložila Česká obchodní inspekce.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jiří Mevald

Brno – Provozovatel restaurace nemůže paušálně zakázat vstup dětí, pokud takové omezení není založeno na objektivních a rozumných důvodech a odůvodněno legitimním cílem. Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud.

Spor se týkal pokuty ve výši 10 tisíc korun, kterou Česká obchodní inspekce uložila provozovateli restaurace U Netopýra v Mladé Boleslavi. „Tato restaurace není vhodná pro děti do 6 let v doprovodu rodičů z důvodu rušení ostatních a hotelových hostů. Vstup pouze pro dospělé a děti od 6 let v doprovodu rodičů,“ napsal provozovatel na dveře restaurace, která byla propojena s hotelem. Inspekce v tom viděla diskriminaci podle zákona o ochraně spotřebitele. Vedle dětí šlo také o diskriminaci jejich rodičů.

Nekontrolovaně se pohybovaly

Provozovatel se bránil tím, že zákaz respektuje zájmy ostatních spotřebitelů, neboť zajišťuje jejich přiměřený klid. Restaurace je podle něj určena primárně pro hosty hotelu. Ten pravidelně poskytuje ubytování zahraničním hostům, spolupracovníkům společnosti Škoda Auto, kteří mají zájem o klidné prostředí a restauraci využívají k obchodním jednáním.

Před omezením vstupu prý docházelo k nekontrolovanému pohybu dětí po restauraci, což ostatní hosty obtěžovalo, uvedl provozovatel ve své obhajobě. Zákaz je podle něj vhodný i proto, že v restauraci jsou umístěny tři velkoplošné televizory, jejichž vysílání zpravidla není vhodné pro děti do 12 let věku.

Omezte jen konkrétní děti

Nejvyšší správní soud však konstatoval, že za ospravedlnitelný důvod pro zákaz vstupu dětí do restaurace nelze považovat provozovatelem pouze v obecné rovině deklarované zaměření na určitý druh klientely. Podle soudu se nabízely mírnější prostředky vedoucí k témuž cíli, například vykázání, případně omezení vstupu konkrétních dětí, které nad míru přiměřenou poměrům ruší ostatní hosty restaurace nebo ohledně kterých lze mít vzhledem k jejich chování při vstupu do restaurace v tomto směru důvodné obavy.

Mezi důvody, na jejichž základě lze přiměřeným a nezbytným způsobem obecně omezit vstup dětí do provozovny, mohou být podle Nejvyššího správního soudu například stavební řešení provozovny, které neumožňuje zajištění odpovídající úrovně bezpečnosti či které brání volnému pohybu například s kočárkem. Mezi objektivní a rozumné důvody či legitimní cíle podle něj patří i povaha služeb poskytovaných v provozovně – například pokud nabízí jen sortiment, jehož prodej je dětem zakázán.

„Provozovatel s výjimkou obecného tvrzení, že se významná část jeho hostů rekrutuje z obchodní klientely (zahraničních spolupracovníků Škoda Auto), nedoložil, že by se specializoval na určitou konkrétní skupinu zákazníků, například že by hotel, k němuž předmětná restaurace náleží, byl určen výhradně k ubytování seniorů s tím, že při nabízení služeb je kladen důraz na zajištění naprosto tichého a klidného prostředí,“ uvedl soud.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy