Praha - Společnost RegioJet přestavěla první autobus, aby v něm bylo více místa na nohy. Vůz Irizar i8 má místo původních 63 míst jen 59. "Aktuálně jej nasazujeme na trasu Praha - Brno - Bratislava a zpět," upřesňuje mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Původní rozestup sedaček - 78 centimetrů - zůstal jen mezi výstupními dveřmi a zadní částí autobusu. Na straně řidiče se v celé délce zvětšil na 85,5 centimetru. Největší rozteč je pak mezi místem stevarda a výstupními dveřmi - 93 centimetrů.
Zatím ale zůstává u jediného vozu. "Budeme vyhodnocovat zkušenosti z provozu a případné úpravy dalších autobusů," říká Ondrůj k dalším plánům.
RegioJet začal i s avizovaným vylepšením wi-fi připojení. "Nová technologie pro příjem internetu v autobusech poskytuje vysoce silný a stabilní příjem signálu v průběhu celé cesty. Skládá příjem datového signálu od více operátorů - podobně, jak je tomu v případě vlakových spojů RegioJet," uvádí Ondrůj.
Nová technologie wi-fi je zatím dostupná v přibližně 40 autobusech, objevuje se zejména na liberecké lince. "Postupně přicházejí na další trasy," dodává mluvčí.
Obě změny, o nichž on-line deník Aktuálně.cz informoval už v polovině února, nyní firma oficiálně oznámila v tiskové zprávě a přidala i první dvě fotky přemístěných sedaček.
Častěji do Chorvatska
RegioJet v letní sezoně zdvojnásobí spoje do Chorvatska oproti loňsku. "K víkendovému páru autobusových spojů přibude další frekvence uprostřed týdne - v úterý do Chorvatska a ve středu zpět. Současně počítáme s posilováním spojení - stejně jako v loňském roce, kdy na lince jezdily dva autobusy," upřesňuje Ondrůj.
Rozšíření spojů chystá RegioJet také na trasách do Ženevy a Lyonu - půjde o tři spoje týdně. "Výrazně se zvýší rozsah provozu na lince Praha - Drážďany - Berlín - Hamburk, a to v souvislosti s plánovaným rozšířením aktivit RegioJetu v autobusové dopravě na německém trhu," dodává mluvčí.
RegioJet od prosince přidal nové vlakové spoje mezi Prahou a Brnem, část jezdí nově do Vídně. V lednu spustil také autobusovou linku Vídeň - Budapešť.
Na druhou stranu ale od března ukončí linku z Prahy do Hradce Králové, Náchoda či Trutnova, stejně jako spoj mezi Brnem a Českými Budějovicemi. Zdražil také spojení z Brna do Ostravy či Zlína.
Půl roku se zeleným konkurentem
Snahou o více místa pro nohy nebo posílením wi-fi reaguje majitel RegioJetu Radim Jančura na konkurenci zelených autobusů německého FlixBusu. Ten spustil své čistě vnitrostátní spoje z Prahy do Brna, Liberce, Plzně, Karlových Varů a na jih Čech v polovině loňského srpna.
Navzdory silnému zázemí a velkým slevám jízdenek se ale zatím FlixBusu nepodařilo výrazněji omezit žluté autobusy RegioJetu.
Na linkách, kde od loňska konkuruje FlixBus, nezaznamenal RegioJet úbytek cestujících, což potvrzují i ohlasy spolupracovníků či čtenářů Aktuálně.cz. RegioJet sice výrazně omezil počet autobusů na lince Praha - Brno, kde to ale souvisí s přesunem do nově přidaných vlaků.
FlixBus se mezitím přizpůsobuje českému standardu. Od prosince zrušil u tuzemských spojů poplatek 25 korun, který strhával za zrušení nebo změnu rezervace. Letos začal na vybraných dvanácti linkách v Evropě (zatím mimo Česko) testovat možnost rezervace konkrétního sedadla - ta ovšem nebude zdarma.
Za rezervaci konkrétního sedadla ve FlixBusu si ovšem zájemce zaplatí přinejmenším 1,50 eura - pokud jde o běžná místa v horní části patrových autobusů. Jestliže chce místo se stabilním (ne sklápěcím) stolkem - tedy jedno z míst naproti sobě s držáky na pití ve spodní části těchto autobusů -, zaplatí dvě eura. A za "panoramatické místo" - v první řadě horní části, tedy přímo nad řidičem - si připlatí dokonce čtyři eura. Na trasách delších než 500 kilometrů se příplatky zvyšují na tři, čtyři nebo šest eur.
Hlavní zbraní FlixBusu na vnitrostátních linkách v Česku zůstává hlavně cena a více místa nejen na nohy. Dost prostoru v něm obvykle - kvůli menšímu zájmu cestujících - totiž najdou i lidé, kteří nechtějí mít nikoho na sousední sedačce nebo si rádi vyberou místo až podle situace uvnitř.