Jaký mají Češi plán?
České domácnosti také přemýšlejí, které své obvyklé výdaje sníží. Hlavním trendem je omezování nákupu spotřebních věcí (oblečení, vybavení domácnosti), které zvažuje 40 procent lidí. Dále nejspíše proběhne snižování částek utrácených za jídlo (29 procent) či hledání nové práce (18 procent).
Někteří zvažují jedno z radikálnějších řešení - půjčku od rodiny (8 procent), od poskytovatele půjček (4 procenta), prodej majetku (4 procenta) či hledání levnějšího bytu (2 procenta). Nejedná se přitom jen o chudé domácnosti - některé z těchto řešení plánuje i 11 procent lidí s vyšším vzděláním. Jejich zastoupení je přitom srovnatelné mezi různými typy domácností.
"Vysvětluji si to tak, že ta krize zasáhla více segmentů - OSVČ včetně těch vzdělanějších, pokud měli smůlu na obor, i nízkopříjmové skupiny. A že mohou zvažovat jiné typy půjček - někdo ,spotřební´ překlenovací, jiný spíše nějakou na financování podnikání," uvádí Prokop pro Aktuálně.cz.
Poněkud častěji tuto možnost zvažují živnostníci, domácnosti samoživitelů a samostatně žijící - tedy domácnosti, které nejčastěji postihl výpadek příjmů či mají příjem pouze jeden.