Praha – Ministerstvo financí poslalo k připomínkám návrh zákona zavádějícího od roku 2016 elektronickou evidenci tržeb, tedy modernější variantu registračních pokladen. Nová povinnost se má dotknout až 600 tisíc obchodníků, provozovatelů restaurací, hoteliérů, řemeslníků a poskytovatelů dalších služeb.
Cílem je podle ministerstva omezit daňové úniky, tedy vybrat více peněz z takzvané šedé ekonomiky zejména na dani z přidané hodnoty. Novinka má pomoci také poctivým podnikatelům, protože může odstranit konkurenty nedodržující pravidla. Například majitelé restaurací by měli podle odhadu ministerstva ročně odvádět státu 11 miliard korun oproti dosavadním 1,6 miliardám.
Od ledna 2016 se elektronická evidence má týkat firem, které podnikají v restauračních a ubytovacích službách. Od dubna budou do systému zahrnuty maloobchodní a velkoobchodní společnosti. Od července by měly tržby hlásit i fyzické osoby, které provozují restauraci, hotel nebo prodejnu.
Finanční správa nebude sledovat platby převodem z účtu na účet, platby z jiné činnosti než z podnikání nebo platby, které jsou nahodilým příjmem. Naopak úřady budou sledovat nejen platby mezi podnikatelem a zákazníkem, ale i hotovostní tržby mezi podnikateli.
Ministerstvo zároveň uvažuje o vrácení 15procentní sazby DPH na restaurační služby, které nyní podléhají 21procentní sazbě. Zároveň úřad počítá s tím, že drobným živnostníkům kvůli zavedení evidence tržeb a potřebě pořídit si systémy pro tuto službu zavede paušální slevu na dani.
Podle plánů ministerstva financí by pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podnikatel by tak měl datovou zprávu o transakci zaslat finanční správě, která pošle podnikateli zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel pak účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Výhodou podle ministerstva je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.
Ministerstvo počítá se zvláštním režimem i pro podnikatele bez internetového připojení. Ti budou muset elektronicky evidovat tržby a finanční správě je zasílat jednou týdně.
Sankcí za neevidování tržeb bude podle návrhu i uzavření provozovny nebo zákaz činnosti.