Praha - Největším obchodním řetězcům v Česku se v posledních dvou letech daří. Rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat. Například diskontům Lidl ve finančním roce 2015/2016 stoupl zisk před zdaněním o 55 procent.
Výdělky obchodníkům přitom sráží vysoký podíl zboží prodávaného v slevových akcích.
"Maloobchodní řetězce těží z příznivého vývoje ekonomiky, rostoucích mezd a nízké nezaměstnanosti a z toho vyplývající vysoké spotřebitelské poptávky a optimistického očekávání do budoucna," říká odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
Největší kamenné obchodníky z řad širokortimentních řetězců už dohání největší tuzemský e-shop Alza.cz.
Největší obchodníci v Česku (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):
Síť | Tržby | Zisk/ztráta | Účetní období |
Kaufland | 55,2 mld. Kč | 2126 mil. Kč (před zdaněním) | 3/2014-2/2015 |
Ahold | 48,3 mld. Kč | (-1238 mil. Kč, jde však o výsledky výsledky za 24 měsíců od ledna 2014 do prosince 2015) | 2015 (2014+2015) |
Tesco | 43,6 mld. Kč | 3300 mil. Kč | 3/2015-2/2016 |
Lidl | 38,3 mld. Kč | 4032 mil. Kč (před zdaněním) | 3/2015-2/2016 |
Penny Market | 32,1 mld. Kč | 415 mil. Kč | 2015 |
Makro | 30,1 mld. Kč | 1276 mil. Kč | 10/2014-9/2015 |
Geco | 30,0 mld. Kč | 367 mil. Kč | 2015 |
COOP | 27,3 mld. Kč | -- | 2015 |
Globus | 22,8 mld. Kč | 365 mil. Kč | 7/2015-6/2016 |
Billa | 21,6 mld. Kč | 361 mil. Kč | 2015 |
Alza.cz | 17,4 mld. Kč | 568 mil. Kč (rok 2015) | 2016 (tržby) |
Zdroj: účetní závěrky; tiskové zprávy Ahold, COOP, Alza.cz
Diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016 rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun - meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun.
Tuzemské obchody Tesco se ve finančním roce 2015/2016 vymanily z vysokých ztrát a vykázaly rekordní zisk 3,3 miliardy koruny. Tržby firmy stouply o 4,4 procenta na 43,6 miliardy.
Globus ve finančním roce 2015/2016 zvýšil zisk o čtyři procenta na 365 milionů korun, velkoobchody Makro ve finančním roce 2014/2015 zvýšily zisk o sedm procent na téměř 1,3 miliardy korun.
Geco, která v ČR provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, v roce 2015 zvýšilo zisk o 48 procent na 367 milionů korun.
Obchodní marže v maloobchodu u podniků s 250 a více zaměstnanci stoupla v loňském druhém čtvrtletí na 24,9 procenta. V roce 2014 byla 22,8 procenta, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu.
Obchodní marže je rozdíl mezi tržbami za zboží a náklady na prodané zboží. Ekonomicky je pak marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.
Ze zisků maloobchodníkům naopak podle Kulhavého ukusují časté marketingové akce a slevy, na které jsou zákazníci zvyklí a které hrají významnou roli u velké části sortimentu. "Rostoucí nákladovou položkou jsou pro řetězce mzdy jejich zaměstnanců, neboť je stále těžší sehnat a udržet pracovníky u pokladen i na dalších pozicích. Nedostatek lidí způsobuje, že řetězce najímají i agenturní či zahraniční pracovníky," dodává Kulhavý.