Alza přitvrdila, láká na slevu 200 procent. Je to v pořádku, říká úřad

Petr Kučera Petr Kučera
12. 1. 2017 7:41
Živnostenský odbor pražského magistrátu, pod nějž Alza spadá, zatím žádnou stížnost na nejnovější kampaň neobdržel. A zřejmě by ji ani nepotrestal, protože po kliknutí na podrobný popis a kompletní podmínky získá spotřebitel férové informace. Stručnost a určitá míra nadsázky jsou v reklamě přípustné, potvrzují i soudy. Za poslední tři roky uložil živnostenský úřad Alze pouze jedinou pokutu.
Internetová verze kampaně.
Internetová verze kampaně. | Foto: Alza

Praha – „Výprodej až -200 %. Teď my platíme vám!“ S tímto sloganem spustil největší tuzemský e-shop Alza.cz na začátku roku novou kampaň a překonává možnosti toho, kam sleva může dosáhnout. Základní informaci o tom, co si pod akcí lze představit, se zájemce dozví až po kliknutí na reklamní banner.

„Nakupte na Alza.cz za libovolnou částku a zaregistrujte se do soutěže! Každý den vylosujeme několik výherců, kteří nejenže za nákup nic nezaplatí, ale ještě dostanou jednou tolik od nás. Když nakoupíte například v hodnotě 5499 Kč a vyhrajete, dostanete zpátky dvojnásobek, tedy 10 998 Kč,“ uvádí e-shop.

Akce platí do 26. ledna a firma během ní vylosuje 375 nákupů. Podle seznamu konkrétních výher, který průběžně zveřejňuje, zatím Alza rozdala 120 výhercům v součtu téměř 500 tisíc korun. Cenový limit na objednávku – a tedy ani na získaný dvojnásobek – neexistuje.

Kompletní podmínky akce nazvané Marketingová kampaň „nákup zdarma“ si lze přečíst po dalším kliknutí. Vylosovaný šťastlivec samozřejmě nezíská přímo peníze, ale šek na nákup zboží v Alze. Uplatnit ho může do konce března 2017.

Šek dostane jen ten, kdo souhlasí se svým vyfotografováním pro marketingové účely Alzy, případně natočením krátkého videa. Žádné další komplikace z podmínek nevyplývají – využití celého šeku tentokrát není omezeno například tím, že hodnota nákupu musí být několikrát vyšší.

Bez stížností

Zákon o regulaci reklamy zakazuje klamavé obchodní praktiky. Mimo jiné takovou, která může přimět spotřebitele k nákupu, který by jinak neučinil, protože jej „uvádí nebo je schopna uvést v omyl ohledně ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existence konkrétní cenové výhody“. Možnost omylu se posuzuje podle průměrného spotřebitele.

Zatímco samotný prodej zboží a výpočet slev kontroluje Česká obchodní inspekce (o výsledcích jsme podrobně psali zde), reklamu mají hlídat zejména krajské živnostenské úřady, případně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Živnostenský odbor pražského magistrátu, pod nějž Alza podle svého sídla spadá, zatím žádnou stížnost na nejnovější reklamu neobdržel. A zřejmě by ji ani nepotrestal, protože po kliknutí na podrobný popis a kompletní podmínky kampaně získá spotřebitel férové informace.

„Tak, jak je prezentovaná na webových stránkách Alza.cz, se reklama nejeví v rozporu se zákonem,“ tlumočí názor právníků mluvčí magistrátu Vít Hofman. Úřad se však zajímá o to, jak vypadá případná billboardová verze této kampaně.

Právníci odkazují na judikaturu, tedy předchozí rozhodnutí soudů v podobných případech. Smyslem reklamy je podle soudců „zaujmout co největší okruh adresátů, a proto je pro ni užito povětšinou stručného sdělení s určitou mírou nadsázky či přehánění. Pokud obsahuje odkaz na podrobné informace a způsob, jak je získat, nelze zpravidla dovozovat klamání spotřebitelů“.

Samotná reklama nemusí obsahovat úplnou vyčerpávající informaci o nabízených službách – její úlohou je jednoduchým sdělením zaujmout potenciálního zákazníka. „Pokud je součástí reklamy odkaz na pramen, kde jsou pro spotřebitele řádně a podrobně popsány podmínky, nejedná se o klamavou reklamu,“ dodává Hofman ohledně výprodejové kampaně největšího e-shopu.

Marketingový ředitel Alza.cz Karel Kučera říká, že e-shop nezaznamenal více negativních reakcí zákazníků, kteří by opravdu chtěli takto nereálnou slevu. „Podmínky jsou uveřejněné na našich stránkách a řídíme se jimi,“ zdůrazňuje.

Jediná pokuta za tři roky

Za poslední tři roky uložil živnostenský úřad Alze pouze jedinou pokutu, a to 20 tisíc korun v srpnu 2014. „Jednalo se o internetovou reklamu na výrobek značky Panasonic SC, přičemž cena spotřebiče v reklamě byla nižší, než za jakou se ve skutečnosti prodával,“ upřesňuje mluvčí magistrátu.

Hranici ohledně klamání zákazníků ukázala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta uložila řetězci Mountfield pokutu 150 tisíc korun za televizní reklamu z ledna 2014. Mountfield lákal na průměrnou slevu na Kole štěstí ve výši 58 procent, přestože reálně šlo jen o 43 procent.

Průměrnou slevu tehdy řetězec spočítal jednoduše z nominálních hodnot poskytovaných slev (30 %, 35 %, 40 %, 50 %, 60 %, 70 %, 80 % a 100 %) bez ohledu na to, kolikrát se která sleva na Kole štěstí vyskytuje. Pokud ale zohledníme, že nejnižší slevy jsou na něm zastoupeny výrazně častěji než ty nejvyšší, dostaneme se na průměrných 43 procent.

Mountfield také dostal pokutu 160 tisíc korun od krajského živnostenského úřadu za reklamu, v níž v lednu 2013 lákal na „povánoční výprodej za třetinu ceny“. Taková sleva se totiž týkala jen velmi malé části sortimentu, přestože to na první pohled nebylo patrné.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy