reklama
 
 

Největší řetězce v Česku: Nový žebříček vede Kaufland, polepšily si Albert a Lidl

22. 12. 2016 6:36
Velké řetězce s potravinami a dalším rychloobrátkovým zbožím upevňují svou pozici na trhu. Nejsilnějších deset zvedlo své tržby meziročně o 22 miliard na 327 miliard korun. Největší obrat má podle údajů shromážděných společností GfK řetězec Kaufland.

Praha – Nejvyšší tržby má v Česku obchodní řetězec Kaufland. Podle zatím posledních účetních výkazů v něm lidé utratili 55,2 miliardy korun za rok. Ukazuje to nejnovější žebříček časopisu Zboží & Prodej vypracovaný agenturou GfK Czech, který zahrnuje obchodníky s převahou rychloobrátkového zboží.

Na druhé místo se dostala společnost Ahold provozující supermarkety a hypermarkety Albert. Díky tomu, že její tržby už plně zahrnují i příjmy převzatých prodejen sítí Interspar a Spar, předhonila dosud druhé Tesco (franšízová síť Žabka patřící do skupiny Tesco je sice v žebříčku uvedena samostatně, ale celkové pořadí by neovlivnil ani jejich součet).

Na čtvrté místo se z loňské šesté příčky vyhoupl Lidl. O jednu pozici níže tím odsunul Penny Market a Makro, ačkoliv tržby těchto dvou řetězců rostly o stovky milionů.

TOP 30 obchodníků (s převahou rychloobrátkového zboží) podle tržeb
Společnost Tržby* Řetězec**
1. KAUFLAND ČESKÁ REPUBLIKA 55,23 Kaufland (124)
2. AHOLD CZECH REPUBLIC 48,33 Albert hypermarket (91), supermarket (240)
3. TESCO STORES ČR 41,76 Tesco hypermarket (76), hypermarket Extra (9), supermarket (62), OD / City / My (6), Expres (45)
4. LIDL ČESKÁ REPUBLIKA 33,66 Lidl (231)
5. PENNY MARKET 32,13 Penny Market (360)
6. MAKRO CASH & CARRY ČR 30,12 Makro (13), Drive In (2)
7. GECO 29,98 Geco tabák - tisk (262)
8. GLOBUS ČR 22,93 Globus (15)
9. BILLA 21,62 Billa (205), Billa stop & shop (43)
10. JIP VÝCHODOČESKÁ 11,4 JIP (35), JIP Plus (144), Cash & Carry (12), velkoobchod (17)
11. JAS ČR 8,82  
12. DM DROGERIE MARKT 7,85 dm drogerie markt (221)
13. MALOOBCHODNÍ SÍŤ HRUŠKA 7,64 Hruška (459)
14. PEAL 7,49 Don Pealo (71)
15. P.K.SOLVENT 6,17 Teta drogerie (460), Top drogerie (281)
16. ROSA MARKET 3,05 Enapo (220), Pramen CZ (41)*
17. ROSSMANN 2,69 Rossmann (125)
18. ASTUR & QANTO 2,3 Qanto market (25)
19. COOP DRUŽSTVO HB 2,12 Coop Diskont (5), Coop (152), Tip (26), Tuty (32)
20. JEDNOTA, S. D. ČESKÉ BUDĚJOVICE 1,96 Terno (12), Trefa (27)
21. TESCO FRANCHISE STORES ČR  1,83 Žabka (101)
22. LAGARDERE TRAVEL RETAIL 1,67 Relay (144), Inmedio (23), Paul (16), Costa Coffee (34), Mr. Baker (32), Aelia (23), Hello! (13), Hubiz (3)
23. NORMA 1,66 Norma (46)
24. TABÁK PLUS 1,54  
25. PMU CZ 1,54 Procházka (149)
26. FLOSMAN 1,53 Flop (49)
27. KONZUM, O. D. V ÚSTÍ NAD ORLICÍ 1,41 Konzum Market (37), Konzum (54), Coop Diskont (7), Big Mini (3), Fortel (7), Coop 24 (3)
28. JEDNOTA, S. D. V MIKULOVĚ 1,23 Coop (86)
29. CBA NUGET 1,19 CBA (34)
30. JEDNOTA, S. D. V NYMBURCE 1,08 Coop (93)
SKUPINA COOP CELKEM 26,16 2848
Zdroj: Zboží & Prodej. Poznámky: * Tržby v miliardách korun bez DPH. ** Počet vlastních prodejen k říjnu 2016. Žebříček se opírá o zveřejněné účetní závěrky. Finanční periody stejně jako datum zveřejnění závěrek se liší, pořadí je proto orientační.

Velké řetězce upevňují svou pozici na trhu. V deseti největších Češi utratili 327 miliard korun, což je o 22 miliard více než podle předchozího žebříčku. "Významným motorem růstu je pozitivní vývoj zahraničního obchodu a růst spotřeby domácností spojený s nízkou nezaměstnaností a ekonomickým optimismem českých spotřebitelů dosahujícím úrovně předkrizových let 2006–2007," říká Zdeněk Skála, ředitel výzkumu Retail & Shopper společnosti GfK Czech.

Podíl mezinárodních řetězců na celkovém trhu podle Skály překročil 70 procent. Trh se podle něj stále zřetelněji segmentuje. Všichni velcí obchodníci překročili hranici ročního obratu 20 miliard korun a výrazně se tak vydělili vůči zbytku trhu.

"Nejvýrazněji se v posledním roce prosazuje skupina Schwarz (Kaufland a Lidl) následovaná skupinou Rewe (Penny Market a Billa). Stabilní pozici na špici obchodu mají také společnosti Makro Cash & Carry a Globus," upřesňuje Skála.

Vedle širokosortimentních sítí, které obsazují špici žebříčku, se stále silně profilují specialisté. Je to jednak silná skupina řetězců drogerií (dm drogerie markt, Teta, Rossmann), ale také sílící velkoobchod (Geco, Jas, Peal, Tabák plus). 

Daří se také spotřebním družstvům, které díky konsolidaci posilují. Jako celek by se skupina COOP dostala dokonce na osmé místo. Při samostatném hodnocení je nejsilnější COOP družstvo HB, které se tržbami přehouplo přes dvě miliardy korun.

Mezi nejsilnějšími hráči se prosazují i další české subjekty působící v oblasti rychloobrátkového obchodu, které kombinují velkoobchodní a maloobchodní aktivity: JIP, Hruška, Rosa Market, Astur & Qanto, PMU CZ, Flosman a CBA Nuget.

Žebříček společnosti GfK neobsahuje největší e-shopy jako Alza.cz nebo Mall.cz, protože nespadají do kategorie obchodníků s převážně rychloobrátkovým zbožím. Pro porovnání: Alza loni zvýšila tržby na 14,5 miliardy korun bez DPH a v žebříčku by se tak dostala na konec první desítky.

Do této kategorie nespadá třeba ani řetězec Datart, jehož tržby v posledním finančním roce stouply na 5,1 miliardy. A například společnost Internet Shop (dříve Parfums.cz, dnes Notino.cz) uvádí tržby blížící se ke čtyřem miliardám.

Tržby e-shopů podle průběžných zpráv letos rostou o pětinu až čtvrtinu. "I v rychloobrátkovém zboží je digitalizace trhu velké téma pro příští léta. Podle měření spotřebitelského panelu GfK Czech ho nakupuje online již téměř 30 procent českých domácností, z toho 65 procent opakovaně. Jsme tedy možná na počátku růstové vlny online prodejů i v potravinách," dodává Skála.

autor: Iva Špačková | 22. 12. 2016 6:36

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama